• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • monchichi76

Hej brudar!

Ser att ni snackar om sex...då reagerar jag
    Nää..känner att det är så skönt att jag äntligen fått tillbaka min sexlust. Tappade den vid första graviditeten..sen hann den inte riktigt komma tillbaka efter MA´t och till andra grav. Och efter det sista MA så har jag ju haft så besvärligt med blödningar och att det gjort ont så då ville jag inte alls ha sex. Men nu känns det som min kropp hittat tillbaka igen..skönt! Och ÄL har jag nu på tors-fred. så nu leker vi på för fullt.
    Det är jättesvårt att slappna av och njuta när man så gärna vill träffa rätt... Och pliktsex är det värsta som finns!

Vi har resonerat så efter båda MA´n att kroppen själv vet när den kan bli gravid...så vi har kört på då vi själv velat. Sen hör man ju en massa olika från läkarna... Tror att de vill att man ska vänta en mens mest för att man ska komma igång psykiskt igen och för att det kan bli lättare att räkna när man blir gravid igen.
    Och inte kör vi nån varannan-dag sex heller..har ju tagit två gånger innan så helt fel kan vi ju inte göra.

• BettanB

Välkommen in, PillanPernilla. Ledsen att också du har behov av en sån här tråd.
    Vill bara tillägga att jag vänder mig oerhört mot uttrycket "Du blir gravid när din kropp är redo för det "; känns otroligt verklighetsfrämmande när man just fått sitt femte missfall. Jag tror på att ge kroppen allt stöd och alla möjligheter man kan. I mitt fall; mediciner, ingen träning som gravid och uppehåll (minst en mens) mellan missfallen (speciellt efter skrapning).

Så Ninni, mitt svar till dig är att jag absolut skulle råda ett vänta en cykel i vart fall.

Icka: idag fick jag brev från vår favoritläkare på SU; inget nytt, men han kanske inte litade på att min sambo skulle klara att vidarebefordra infon.

Piratpartist, javisst!
  • monchichi76
    BettanB skrev 2009-09-07 18:39:55 följande:
    .Vill bara tillägga att jag vänder mig oerhört mot uttrycket "Du blir gravid när din kropp är redo för det "; känns otroligt verklighetsfrämmande när man just fått sitt femte missfall. Jag tror på att ge kroppen allt stöd och alla möjligheter man kan. I mitt fall; mediciner, ingen träning som gravid och uppehåll (minst en mens) mellan missfallen (speciellt efter skrapning).
    Där håller jag inte med...jao, lite.. Men jag tror fullt ut på att man blir gravid då kroppen är redo...efter ett MF/MA. Men problemt för mig, dig och många andra är ju sen att kunna behålla graviditeten. Och där håller jag med dig om att ge kroppen all den hjälp som den kan få! Jag ser det som två skilda saker..
  • TantTingeling

Pillanpernilla: Stämmer in i välkomstkören :) Trist att läsa din historia.

ANg vänta/köra på: Det är ingen förhöjd mf-risk om man kör på direkt, har studier som jag kan skicka om nån är intresserad. Däremot så har jag hört att flera av de som har riktigt insatta läkare som fått rådet att vänta allt från 1-3 menses. Jag har ingen aaaaning om vad de grundar det på men det är kanske inte helt taget ur luften. Hur som helst så läste jag på en del efter mitt senaste mf och fattade beslutet att det var bara att köra på. Men det finns som sagt olika åsikter och vilken sida man väljer att lyssna på är upp till var och en. Man måste ju göra det som känns bäst för en själv och det man tror på.

Bettan: Jag förstår att du reagerar på uttrycket, men jag tycker som monchichi att uttrycket inte inkluderar "att fortsätta vara gravid" utan mer syftar till själva grejen med att fixa befruktningen. Och det har ju varit lätt för dig och för många andra av oss, men tyvärr räcker ju inte det.

• Liss

Hej på er!
    Hoppas att jag kan vara med här ett tag. Är 31 år och kämpar liksom ni på med första barnet. Har precis fått ett tredje MA. Första gången var i aug -08 (v. 9), sen i mars -09 (v. 14) och så nu i fredags (v. 10)... Känns tungt, men nu ska vi i alla fall äntligen få börja med en utredning. Läkaren vi pratade med förra veckan visste inget om utredningar. Är det nån som vet ungefär hur lång tid det kan ta och om man kan försöka bli gravid igen medan man utreder? Stressande om man måste vänta.... Funderar också på om det finns någon typ av medicin man kan ta för att öka på chanserna för att det lilla livet ska få växa sig stort vid en ev nästa graviditet? Har hört nåt om blodförtunnande eller om nåt som försvagar immunförsvaret - kan det stämma? Många frågor på en gång blev det...

• monchichi76

Hej Liss...välkommen in till oss. Så ledsen att du fått uppleva eländet ännu en gång!

Nåt om utredning vet jag inte så det lämnar jag över till nån av de andra tjejerna.

Men angående AlbylMinor (barnalbyl som e blodförtunnande) har jag läst på en del.
    Många som får hjälp med fertiliteten får Trombyl utskrivet av läkaren. AlbylMinor ska ge samma efftekt fast det är receptfritt.
    Man äter 1/4 tabl.varje dag från ÄL fram till BIM..om man blir gravid fortsätter man att äta till ungefär v20 (vissa kortare ,vissa längre). Om mensen kommer så slutar man äta tills nästa ÄL.
    I Fass så står det att under 100mg är det ingen fara för fostret, 1/4 tabl är ca 64mg.

Själv kommer jag att testa att äta Albylén från jag får mitt nästa plus, hoppas på att det ska hjälpa den lilla att stanna kvar...

• NinniNinna

Välkommen Liss!... men jättetråkigt att du behövt gå igenom allt det där. Jag vet inget om utredningar och annat eftersom jag "bara" haft två ma. Jag vet dock, som Monchichi sa, att det finns andra här, som vet mer om det. Hoppas du får tid för utredning snart!

Att vänta.. ja, vi väntade en mens efter sista ma, eftersom det kändes rätt. Var absolut inte redo för några försök. Dessutom måste ÄL ha innfallit medan jag fortfarande blödde och då vill och SKA man såklart inte göra några försök.

Nu har vi börjat försöka igen, så nu är det bara att se fram emot det trevliga humöret jag brukar få när mensen kommer...Ibland undrar jag hur sambon står ut ;)

• BettanB
    monchichi76 skrev 2009-09-07 18:51:58 följande:
    Där håller jag inte med...jao, lite.. Men jag tror fullt ut på att man blir gravid då kroppen är redo...efter ett MF/MA. Men problemt för mig, dig och många andra är ju sen att kunna behålla graviditeten. Och där håller jag med dig om att ge kroppen all den hjälp som den kan få! Jag ser det som två skilda saker..
    Hade min kropp varit "redo" så hade jag inte fått missfall; det är helt idiotiskt att påstå att kroppen skulle "ha koll" på om den är redo att bli gravid eller ej. Blir nästan lika förbannad som när någon påstår att 5 missfall beror på "otur".
    NB; jag säger INTE att man inte kan få en framgångsrik graviditet direkt efter ett missfall. Bara att det är korkat att påstå att kroppen skulle ha den kollen. Jag ÖNSKAR att min kropp hade så bra koll; hellre vänta på plus än att få mf efter mf.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    BettanB skrev 2009-09-07 20:45:05 följande:
    Hade min kropp varit "redo" så hade jag inte fått missfall; det är helt idiotiskt att påstå att kroppen skulle "ha koll" på om den är redo att bli gravid eller ej. Blir nästan lika förbannad som när någon påstår att 5 missfall beror på "otur". NB; jag säger INTE att man inte kan få en framgångsrik graviditet direkt efter ett missfall. Bara att det är korkat att påstå att kroppen skulle ha den kollen. Jag ÖNSKAR att min kropp hade så bra koll; hellre vänta på plus än att få mf efter mf.
    Och nu lät jag jäkligt grinig; sorry.
    Piratpartist, javisst!
  • snöboll1

Hej igen allihopa!
    Var ett tag sen jag skrev men har inte hänt så mycket då vi väntat på vårt återbesök. Det var nu fyra veckor sedan vårt mf och vi har nu varit på återbesök. Inga svar ännu på vad som skett. Det enda svaret hittills var att det inte hittat något fel på fostret. Moderkakan visade på blödning men det sa läkaren kunde bero på de mediciner jag fick för att starta värkar.
    Liss: Det vi fått veta om utredning är att det ska tas en väldans massa blodprov. En del kan jag ta nu (bla koagulationsprover, antikroppsprover, genprov och allt vad det nu var) andra ska tas på 3: eller 4:e dagen i menscykeln och något på dag 21 (hormonprover). Och min mens har ju inte börjat än. Har ju knappt ens slutat blöda sen mf... Sen blir det ultraljud och ev något ingrepp där de går in med kamera och undersöker livmoderhålan. Det enda min sambo ska göra är att ta ett genprov... Så det hela kommer ta sin tid. Förmodligen några månader. Vi är rek att inte bli gravid innan utredning är klar och det vill/vågar vi inte heller.
    Kram på er alla!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet