• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

Det var väldans vad tomt det är här inne idag. Var är alla??? Hallå.......

Jaja, ni tittar väl in senare hoppas jag.

• LuPeRo

Tack för länken icka!

Jag hoppas att det är okej för alla om även jag hoppar in här. Jag är snart 30 år (om ca 3 månader), försökt få barn i ca 5½ år (fick även diagnosen PCO då), 1 MF förra året i v.7 och ett MA detta året i v.13.
    Sedan har det stått still...

• icka76

Hej vännen!
    Du är så välkommen. Som du ser finns det en till från "vår" gamla tråd här inne.

• LuPeRo

Icka76: Ja jag såg det när jag gick in här... Då "känner" jag iallafall två än så länge
    Hur går det för dig nu med allt?

SanneS: Hej vännen! *vinkar*

• icka76

Jodå, det går upp och ner. Just nu är jag fokuserad på att läsa så mycket som möjligt inför besöket på Carlanderska på torsdag annars tar jag dagen som den kommer. Väntar på äl nu så att jag kan börja planera mitt "liv" igen. Vi startar nog fr.o.m. nästa månad om inte läkaren säger nått annat. Läkaren från repro ska ringa på torsdag oxå, då ska jag gnälla lite över den tomten jag hade när ma:t konstaterades, han nämnde inte ens för mig att det fanns tre hinnsäckar, vilket jag anser är av värde när jag gången innan väntade tvillingar. Han var även så nochig när jag frågade om trombyl, han ansåg att jag lika gärna kunde köpa det receptfritt på apoteket, utan att tala om vilken styrka jag skulle ta. Jag ska även fråga läkaren som ska ringa om jag ska testa en halv pergo denna gången och följa upp med VUL bara för att minska risken för fler en ett ägg. Sen kan ju alltid det dela sig men risken borde vara avsevärt mindre.

Hur går det själv med allt, en del skrev du ju om men du får gärna berätta igen om du vill.

• LuPeRo

Nä men usch vilken attityd din läkare har. När man är i ett sådant känsligt läge som dom flesta av oss är i så behöver man stöd och råd. Inte likgiltighet. Jag hoppas innerligt att allt löser sig för dig på Carlanderska och att du får svar på alla dina frågor.

Här står det mest still. Är väll inne på min 11:e kur nu med Pergotime. Men denna gången fick jag en Pregnyl spruta för att öka mina chanser. Så ÄL var väll i helgen skulle jag tro, läkaren glömde berätta när jag var beräknad att ha ÄL. Det fick jag läsa mig till på Internet.
    Tar det inte sig nu så kommer vi nog att ge det ett försök till och sedan lägger vi ner "the baby-making". Vem vet, vi kanske vill försöka igen om något/några år

• NinniNinna

Hej allihopa!

PillanPernilla: välkommen! Beklagar missfallen och att det "står stilla" nu. Måste vara väldigt frustrerande.

Icka: ja, det var värst vad det varit lungt här. Jag har haft fullt upp i helgen och det är väl ett gått tecken om vi haft det allihopa ;)

Har äntligen fått ägglossning i helgen och det kändes faktiskt som en skön bekräftelse på att allt är ok efter sista ma. Stressande dock, som vanligt, med att ha sex på rätt dagar..... Har ingen sexlust de andra dagarna på månaden och sambon har börjat fundera på om vi i huvudtaget skulle ha sex om det inte var för ägglossningen. Inte bra för relationen, såklart... Men jag känner mig ändå rätt så hoppfull eftersom det sexlivet funkade bättre förra månaden bara av att vi bestämt oss för att inte försöka och att jag inte gjorde en massa ägglossningstest. Hur funkar det för er andra?

Icka: är det en läkare som har gett er rådet att invänta utredningen? Vid mitt förra ma sa läkarna att man skulle vänta två menstruationer innan man försökte igen. Den här gången har jag fått rådet, från en nära vän till mig som är läkare inom detta område, att man kan försöka bli gravid så snart man känner sig redo. Hon sa att det inte finns någon ökad risk för mf om man t.o.m. skulle bli gravid direkt efter mf/ma. Vad säger ni andra om detta?

Ja, det här blev långt! Jag hade nog saknat att "prata" med er ;)

Ta hand om er allihopa!

• LuPeRo

Ninni1974: Tack! Visst är det frustrerande, speciellt när alla runt om en är gravida eller föder barn. Jag är den sista nu som inte är gravid. Jag brukar kalla mig själv för en "mamma utan barn". Det lättar lite i hjärtat då

När det gäller att försöka bli gravid så är där inget som säger att det blir ytterligare ett MF. Du blir gravid när din kropp är redo för det (med eller utan hjälp) så det är bara att ligga i

Jag och min sambo hade samma diskussion för ett tag sedan, att vi hade nog inte haft sex om det inte vore för att vi försöker få barn. Men pga att vi kan prata om det så känns det mycket lättare för vi gör allt just nu för att hitta tillbaka till varandra, både i och utanför sängen.

• icka76

Ninni: Nej det är jag som vill avvakta utredningen för jag känner att det är ganska meningslöst att bli gravid igen om det är nått som är fel. Bättre då att ta reda på det först så man kan behandla för det inför nästa graviditet.

Appropå sex så har vi faktiskt haft massor av spontan sex nu under uppehållet. Annars är vi som er och istort sett bara har maratonsex under äl. Jag älar runt dag 15-23 så det blir ett ganska långt maraton då.

• NinniNinna

Skönt att höra att fler känner igen sig!

Icka: visst är det hoppfullt att sexlivet faktiskt kan ta sig så fort bara av att man gör ett uppehåll i "göra-barn-stressen"! " Långt maraton" .... förstår och skrattade högt för mig själv ;)

PillanPernilla: håller med om att man måste göra vad man kan för att hålla liv i förhållandet. Vi försöker också prata mycket och jag känner faktiskt att vi kommit varandra närmare efter sista ma.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet