• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • puss

aborterade "barn" kan inte heller överleva utan livmoder ju.

• Familjetrollet
    prinsesstårtan skrev 2009-07-24 10:07:58 följande:
    Sen kanske det är lite over kill att använda sig av både p piller och kondom. det tror jag inte något par gör i praktiken, även om jag hoppas att folk med tillfälliga förbindelsr gör det....
    då bör folk inte gnälla att de blir gravida när de inte vill ha barn.har man sex så tar man ansvar för vad som kan ske.
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • puss
    Familjetrollet skrev 2009-07-24 10:10:36 följande:
    då bör folk inte gnälla att de blir gravida när de inte vill ha barn.har man sex så tar man ansvar för vad som kan ske.
    din värld är så liten. det finns ställen där kvinnor inte får ha preventivmedel.
  • mazely

Konstig uppfattning att om man blivit gravid genom övergrepp ska man ha rätt till abort. För då är det för jobbigt. Men om man blivit ofrivilligt gravid på annat sätt , då ska man skylla sig själv, och straffas med en oönskad graviditet och oönskat barn. Blir inte det jobbigt? Då är ju själva graviditeten övergreppet?

Då innebär varje oönskad graviditet ett övergrepp i sig. Vad blir konsekvenserna av det? Till exempel - vinnor som inte vill ha barn kan inte längre ha sex utan ångest och oro för att preventivmedlet inte ska fungera. Vill man inte ha barn alls får man inte ha något sexliv. Så kvinnors sexliv tas ifrån dem. Kvinnors trygghet, kan jag få abort ens om jag blir våldtagen? Ska det krävas att våldtäktsmannnen är dämd i domstol (tar ju längre tid än graviditeten) eller räcker det med att säga det? Vem ska då avgöra om det är sant?

Det är mycket vi kan ta för givet här i Sverige.

• prinsesstårtan
    Familjetrollet skrev 2009-07-24 10:10:36 följande:
    Fast det är ju skillnad på att inte använda sig av skydd alls och att använda dubbla....
  • Familjetrollet
    puss skrev 2009-07-24 10:13:25 följande:
    din värld är så liten. det finns ställen där kvinnor inte får ha preventivmedel.
    nu handlar det inte om religioner.om vissa kvinnor inte följer sin religion osv så får de stå för det.bara för att vissa inte kan stå för vad de har gjort så betyder det inte att de bara ska plocka bort ett liv.

det är ett liv som avslutas hur lätt sm helst.nä abortlagarna borde ändras....
    Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • Reglementet

familjetrollet

Risken är inte lika med 0 bara för man använder två preventivmedel, eller tre, eller fyra.

• LyckligtSlut

Antar att det beror på att det kan vara psykiskt svårt att leva med ett barn där pappan är gärningsmannen och barnet kommit till pga detta. På så sätt är det skada för mamman. Själv skulle jag välja att behålla, antar jag, eftersom barnet fortfarande är hälften mitt. Men att tänka sig att ha barn med den som våldtog mig är en mardrömslik tanke. Tänk om barnet skulle likna honom osv.

Har inte läst alla debatter här, så jag vet inte hur andra tänker.

I de flesta fall kan man välja själv om man ska skydda sig, vem man har sex med osv. Vid en våldtäkt kan man inte det. Därför faller ansvaret. Tror att det är så det flesta resonerar.

Ni kan väl inte mena att det är lika mycket övergrepp för en kvinna att slarva med kondom vid myskväll med pojkvännen som att råka ut för tortyr och våldtäkt?

• Tramptass
    Tramptass skrev 2009-07-24 07:54:50 följande:
    Har man inte själv valt att ha sex (blivit våldtagen) ska man inte behöva ta ansvaret för dess konsekvenser. Ett barn som blivit till genom våldtäkt är dessutom en ständig påminnelse om det hemska som hänt och jag tror att det blir en kamp att överhuvudtaget kunna älska barnet. Jag ser stor skillnad mellan en sådan abort och en abort som gjorts för att man inte "orkade skydda sig".Jag är för fri abort.
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:55:25 följande:
    ? Men om man har skyddat sig då?
    Jag svarade på varför det är mer "legitimt" eller vad man ska säga att göra abort efter en våldtäkt. Jag kan förstå varför abortmotståndare tycker att det är ok.
    Jag är för fri abort och anser att kvinnan gör som hon vill.
  • LyckligtSlut

När jag diskuterar abortfrågan i dessa frågor, diskuterar jag för övrigt kvinnors situation i Sverige, inte andra länder. Varför? Därför att i andra länder är det helt andra regler, lagar och värderingar och dessutom är jag inte lika insatt i de förhållandena som i de svenska.

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?