• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • EmmaOh
    sonen08 skrev 2009-07-24 07:37:01 följande:
    men att bära med sig resten av livet att pappan till barnet är han som våldtog mig jag skulle inte orka med dagarna visst varje barn har rätt att få leva. men att bli påmind vareviga dag att just detta barn är hans. sen ska han någon gång bli medveten om sitt barn hur förklarar man för sitt barn varför inte pappan finns med i bilden??? nej aldrig jag skulle inte orka leva med det.
    Men de som är mot abort brukar ju hävda att man kan adoptera bort barn men inte kan ta hand om, det borde ju gälla barn från våldtäkter också?

Jag håller helt med TS om att resonemanget haltar, alltså att det inte håller retoriskt. Är det verkligen så att man har som huvudargument att livet startar i befruktelseögonblicket, och att därför är abort=mord, så kan man inte göra undantag vid våldtäkt.
    Men det finns ju de som lever upp till det också, som den där 12-åriga flickan i sydamerika som blivit våldtagen av sin egen pappa och inte fick avsluta graviditeten.
  • Lavish

Min personliga ståndpunkt är att jag inte är emot fri abort men däremot tycker att abort är moraliskt tvivelaktigt. Jag tycker denna fråga löses genom att det inte är ENDAST fostrets liv som har ett värde. Kvinnans liv har också ett värde. Ett större värde än fostrets eftersom hon redan är framfödd. Så om det kommer att påverka kvinnans livskvalité kraftigt negativt att föda barnet tycker jag att det är en godtagbar anledning till abort.

Hur avgör man då om kvinnans livskvalité kommer att påverkas kraftigt negativt? Det kan bara kvinnan avgöra. Men i situationer där kvinnan blivit våldtagen, hennes liv är hotat av graviditeten eller det föreligger psykisk eller fysisk ohälsa blir det ju så mycket troligare att det verkligen är så. Och JA jag tror det begås en mängd aborter där kvinnan inte påverkats så negativt av att föda barnet. De aborterna är moraliskt förkastliga.

• MamiElin

en våldtänkt är inget man kan ansvara över.. "snälla våldtäks man, kan inte du sätta på dej en kondom först?"? nää så går det inte riktigt till..

• acosta

Skulle du vilja veta att din pappa är en våldtänktman??? Det enda du vet om han är att han hoppade fram ur buskarna & våldtog din mamma=??

• EmmaOh
    acosta skrev 2009-07-24 15:37:51 följande:
    Det enda du vet om han är att han hoppade fram ur buskarna & våldtog din mamma=??
    Kan inte hålla mig från att påpeka att överfallsvåldtäkter är en av de ovanligaste våldtäkterna och att oftast så känner förövaren och offret varandra.
    Förlåt OT
  • Vasen

Ja, den ståndpunkten är helkonstig. Lika underlig är den där ståndpunkten att kvinnor som inte knullar med förnuft utan blir ofrivilligt gravida fler gånger än en inte heller ska få göra en abort. Jag kan inte låta bli att undra lite över hur väldigt snusförnuftigt sexlivet måste vara för ganska många. Alltid dubbla skydd och endast sex med män de kan tänka sig ha livslånga band med om de ändå blir gravida.

• 3barnsmor

finns ju faktiskt dagen efter p-piller :)
    jag var och kollade på vul och såg mitt foster i v 12.
    oj vad den sprattlade och snurrade..
    Fattar inte att man får göra abort när man har gått så långt utan medicinskt syfte!

• ullis83

Orkar egentligen inte läsa en sån här tråd, så jag säger säkert vad någon annan redan sagt

Ni som är emot abort, gör ingen abort då!! Vem fan ska tala om för någon annan vad man får göra och inte..abort är varje kvinnas rättighet, hur kan det finnas en kvinna som är emot det??

Folk som gör abort efter abort för att dom inte har vett att skydda sig går inte in i min tanke...jag menar såna som bara råkat lite illa ut, typ är för ung eller likande.

Vad är detta för samhälle när kvinnor vill ta bort kvinnors rättigheter???

• Ablan
    Maj Lis skrev 2009-07-24 17:19:14 följande:
    finns ju faktiskt dagen efter p-piller :) jag var och kollade på vul och såg mitt foster i v 12. oj vad den sprattlade och snurrade.. Fattar inte att man får göra abort när man har gått så långt utan medicinskt syfte!
    Vissa får inte reda på det försen så sent, jag fick veta att jag var gravid i 14:e veckan, för att hade blödningar emellanåt som jag trodde var mens så jag misstänkte ingenting försen väldigt sent.
  • EmmaOh
    Ablan skrev 2009-07-24 18:37:31 följande:
    Vissa får inte reda på det försen så sent, jag fick veta att jag var gravid i 14:e veckan, för att hade blödningar emellanåt som jag trodde var mens så jag misstänkte ingenting försen väldigt sent.
    Dessutom är det lång väntetid i tex Stockholm :(
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?