• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • Alfaqueen
    puss skrev 2009-07-24 08:25:18 följande:
    valet står väl mellan abort kontra behålla? eller har jag missat?
    Nja, det jag framförallt vänder mig emot är de abortmotståndare som hävdar att abort används som alternativ till preventivmedel. Alltså att valet är preventivmedel eller abort.

Det var i alla fall där jag började
  • puss
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 08:38:53 följande:
    Nja, det jag framförallt vänder mig emot är de abortmotståndare som hävdar att abort används som alternativ till preventivmedel. Alltså att valet är preventivmedel eller abort.Det var i alla fall där jag började
    ja, det finns alla möjliga korkade påståenden i denna debatt.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Alfaqueen
    puss skrev 2009-07-24 08:47:13 följande:
    ja, det finns alla möjliga korkade påståenden i denna debatt.
    Jag kan bara hålla med.
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 08:35:56 följande:
    Jag som person tror inte att abort skulle vara en enkel väg för mig (det har jag redan förklarat) och ser därför en ansträngning i förväg att undvika det som något positivt. Hade jag själv hamnat i situationen med en oönskad graviditet hade JAG uppfattat mig själv och min situation olika om jag visste att jag gjort det jag kunnat för att undvika det eller om jag kände att jag kunnat göra mer, till exempel att använda preventivmedel.
    Men NU väljer du att skriva ur din personliga synvinkel, innan har du skrivit i ur ett allmänt perspektiv, t.ex "personer som väljer att" "om man" osv. Det är lite skillnad på det.

Det jag undrar är vad du menar med detta:

"Ja, om man väljer att avsluta en graviditet som man inte försökt undvika, som inte innebär fara för mammans hälsa, med abort, då skulle jag ha väldigt svårt att förstå en person som inte lider på ett eller annat sätt."

På vilket sätt är preventivmedlets befintlighet eller obefintlighet någon avgörande faktor för lidandet?
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 08:51:28 följande:
    Men NU väljer du att skriva ur din personliga synvinkel, innan har du skrivit i ur ett allmänt perspektiv, t.ex "personer som väljer att" "om man" osv. Det är lite skillnad på det.Det jag undrar är vad du menar med detta:"Ja, om man väljer att avsluta en graviditet som man inte försökt undvika, som inte innebär fara för mammans hälsa, med abort, då skulle jag ha väldigt svårt att förstå en person som inte lider på ett eller annat sätt."På vilket sätt är preventivmedlets befintlighet eller obefintlighet någon avgörande faktor för lidandet?
    Man utgår ju på något sätt ifrån sig själv. Lidandet är enligt mig i första hand kopplat till skuldkänslor för att man avslutat det som hade kunnat bli ett barn.

Att nivån på skuldkänslor (i olika situationer) styrs av huruvida man ansträngt sig mer eller mindre för att undvika det som man känner skuld för är en självklarhet för mig. Är det inte det för dig ser jag fram emot en utveckling.
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 09:02:37 följande:
    Man utgår ju på något sätt ifrån sig själv. Lidandet är enligt mig i första hand kopplat till skuldkänslor för att man avslutat det som hade kunnat bli ett barn. Att nivån på skuldkänslor (i olika situationer) styrs av huruvida man ansträngt sig mer eller mindre för att undvika det som man känner skuld för är en självklarhet för mig. Är det inte det för dig ser jag fram emot en utveckling.
    Nej för mig är det inte kopplat till skuld överhuvudtaget, men OM det skulle vara det så skulle jag tippa på att man har mer skuldkänslor om man INTE skyddat sig, för man kunde faktiskt ha undvikit den situationen men man valde att inget göra.
    Om man har skyddat sig och ändå blir gravid så fanns det ju uppenbarligen inte mycket mer att göra och du har gjort ditt bästa för att undvika att behöva "döda ett barn" = skuldkänslorna minimeras.

Men å andra sidan så är lidandet för mig i första hand kopplat till att det är en fysiskt påfrestning att utföra en abort.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 09:05:53 följande:
    Nej för mig är det inte kopplat till skuld överhuvudtaget, men OM det skulle vara det så skulle jag tippa på att man har mer skuldkänslor om man INTE skyddat sig, för man kunde faktiskt ha undvikit den situationen men man valde att inget göra.Om man har skyddat sig och ändå blir gravid så fanns det ju uppenbarligen inte mycket mer att göra och du har gjort ditt bästa för att undvika att behöva "döda ett barn" = skuldkänslorna minimeras.Men å andra sidan så är lidandet för mig i första hand kopplat till att det är en fysiskt påfrestning att utföra en abort.
    ah. då är skillnaden i våra åsikter fördelningen mellan det psykiska och fysiska lidandet. Och då du har erfarenhet till skillnad från mig så tänker jag inte argumentera emot.

Då vill jag förtydliga och säga att vad gäller det fysiska lidandet tycker eller tror jag absolut inte att det skall eller borde vara kopplat till huruvida kvinnan har använt preventivmedel eller ej. Ingen smärtlindring skall förnekas en kvinna som genomgått abort baserat på något annat än rent medicinska argument.

Vad gäller skuldkänslornas koppling till det eventuella användandet av preventivmedel ser jag det som att vi är helt överens.
  • Tummelisa

De flesta tar nog inte så lätt på det här med abort.
    Säkert finns det ett fåtal som skippar att skydda sig och sen inte heller har några skuldkänslor öht när de gör abort. (Dvs använder abort som preventivmedel, eller snarare ISTÄLLET för preventivmedel)
    Trots allt är det i de allra flesta fall bättre att dessa barn slipper födas av så oansvariga föräldrar. Därför tycker jag det är fel med ett förbud mot abort.
    Men det var iofs inte riktigt detta TS handlade om...

• Viggo 090730

Ja, en graviditet som krockar med våldtäkt är ju iaf ett glädjande besked mitt i allt.

Men samtidigt tycker jag att det är abort som gäller vid våldtäkt, för tänk om sonen skulle bli lik våldtäktsmannen... Kanske inte så skoj, eller att berätta för honom/henne att h*n blev till av en våldtäktsman då h*n kommer att fråga en vacker dag om pappan.... Skulle bli en jobbig uppväxt. Eller inte vet jag.

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 16 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Familjetrollet

jag kan bara för vad jag tycker
    jag tycker att abort är mord.det är ett liv man avslutar.så länge barnet är friskt så bör det få en chans till att födas.är barnet däremot svårt skadat och inte överlever utanför livmodern så är abort okej

vil man inte ha barn så skyddar man sig.tyvärr lär sig inte vissa utan gör många aborter istället för att skydda sig ordentligt!

ang abort vid våldtäckt:barnet är lika mycker värdt oavsett om det är planerat,blev till vid slarv eller våldtäkt

men alla förstår väll hur jobbigt det är för en våldtagen att behålla bernet som har en pappa som är våldtäktsman?vad tror ni egentligen?ska mamman behålla barnet efter en våldtäkt.vad ska hon säga den dagen barnet börjar fråga efter sin pappa?varje födelsedag blir jobbig då mamman blir påmind om våldtäkten osv

som sagt jag tycker abort är okej endast vid våldtäkt,m mammans liv är i fara vid en graviditet,elller barnet är svårt skadat

nej till abort om barnet är friskt,om man har slarvat med prev.medel

alla barn är lika mycket värda oavsett hur de kom till.jag kommer aldrig avsluta ett LIV.

då är det bättre att adoptera bort oönskade barn till dem som inte kan få barn....

Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?