• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • Srandra

Jag borde inte läsa sånna här trådar för jag blir bara irriterad över att vissa anser sig ha rätt att bestämma över andra.. men jag kan ju bara utgå från mig själv och jag tycker att vi ska vara tacksamma för att vi har fri abort i sverige, samtidigt resulterar det ju i att vissa struntar i preventivmedel och gör abort flera gånger om.. men om man ser till alternativet så känns det ohumanskt att ens tänka sig!

Jag skulle till exempel tänka väldigt länge om jag blivit gravid och pappan inte ville behålla det.. jag skulle lyssna på dennes tankar innan jag bestämde mig och jag tror inte att jag skulle behålla det om pappan absolut inte ville ha det.. däremot skulle jag inte göra tvärtom (alltså behålla det om jag inte ville men pappan ville.) Jag tycker det är värre att sätta ett barn till världen som inte är önskat än att göra en abort..

• Srandra

Tycker för övrigt att det är en intressant fråga som tas upp i ts.. för är man emot abort så är man det oavsett hur barnet blivit till. På samma sätt om man är för fri abort så är det också fri abort oavsett hur barnet blivit till.

• vimsan06

tycker också som ts-att det är konstigt att abortmotståndarna tycker att det ska vara tillåtet med abort endast vid våldtäkt.
    Tycker personligen att det skulle var fruktansvärt grymt att tvinga en kvinna att gå 9 månader och föda ett barn hon absolut inte vill- anser inte att abortmotståndarna i sitt resonamang tar hänsyn till vad det skulle kunna innebära för ett barn att födas till denna värld av en mamma som tvingats till det,som egentligen inte vill veta av de,våldtäkt eller ej-det känns så trångsynt att tro att ett helvetiskt liv är bättre än ett avslutat liv.

Åter till detta med våldtäkt. Om man tar två kvinnor t ex,en blir våltagen och ligger med nån från krogen helt frivilligt- Tycker inte att man kan anta att kvinnan som blivit våldtagen skulle må sämre av att fullfölja graviditeten än kvinnan som låg med någon frivilligt,självklart är det så i de flesta fallen,men trots det inget man kan anta för det är ju helt individuellt,kanske skulle mamman som blivit våldtagen kunna hantera graviditeten och barnet bättre än den andra kvinnan,pga att den andra kvinnan verkligen verkligen inte vill. Ett bevis på detta är ju att våldtäktsoffer faktiskt ibland väljer att föda barnet och älskar det villkorlslöst,trots den traumatiska händelse som lett fram till det..

Tycker självklart att båda kvinnorna ska få göra abort. Att alla kvinnor ska få göra abort. Och abortmotståndare där ute som tycker att abort endast ska va tillåtet vid våldtäkt,hur ska man bevisa att man blivit våldtagen? Ska en polisanmälan räcka som bevis? Eller om man vänder på det,ska en polisanmälan KRÄVAS som bevis? Om man inte vill anmäla då? Om man anmäler men bara ljuger för att få abort? Vem ska avgöra det?

• vimsan06
    Srandra skrev 2009-07-24 18:53:43 följande:
    Jag borde inte läsa sånna här trådar för jag blir bara irriterad över att vissa anser sig ha rätt att bestämma över andra.. men jag kan ju bara utgå från mig själv och jag tycker att vi ska vara tacksamma för att vi har fri abort i sverige, samtidigt resulterar det ju i att vissa struntar i preventivmedel och gör abort flera gånger om.. men om man ser till alternativet så känns det ohumanskt att ens tänka sig!Jag skulle till exempel tänka väldigt länge om jag blivit gravid och pappan inte ville behålla det.. jag skulle lyssna på dennes tankar innan jag bestämde mig och jag tror inte att jag skulle behålla det om pappan absolut inte ville ha det.. däremot skulle jag inte göra tvärtom (alltså behålla det om jag inte ville men pappan ville.) Jag tycker det är värre att sätta ett barn till världen som inte är önskat än att göra en abort..
    Intressant
  • Lavish
    Srandra skrev 2009-07-24 18:56:30 följande:
    Tycker för övrigt att det är en intressant fråga som tas upp i ts.. för är man emot abort så är man det oavsett hur barnet blivit till. På samma sätt om man är för fri abort så är det också fri abort oavsett hur barnet blivit till.
    Nja fast jag är emot merdelen av aborter moraliskt sett men vill ha fri abort i lagstiftningen. Rent juridiskt måste man ju ha en ståndpunkt men när det gäller för kvinnan att fatta själva beslutet kan man ju ha åsikten att beslutet borde påverkas av hur barnet blivit till etc...
  • Srandra
    Lavish skrev 2009-07-24 19:12:44 följande:
    Nja fast jag är emot merdelen av aborter moraliskt sett men vill ha fri abort i lagstiftningen. Rent juridiskt måste man ju ha en ståndpunkt men när det gäller för kvinnan att fatta själva beslutet kan man ju ha åsikten att beslutet borde påverkas av hur barnet blivit till etc...
    fast då är det inte FRI abort
  • Havskatten83

ullis83 (Visa endast)
    Idag 18:32

jag måste säga att jag håller med ditt tanke sätt
    tänk att i anndra länder så slås dom för och få rätterheter som kvinna
    och vi har den rätteheten och klagar på den helt idiotiskt tycker jag
    det är min kropp och jag måste få bestäma skälv över den så länge inte en man kan bli gravid !!! då kan jag ändra tanke sätte

Orkar egentligen inte läsa en sån här tråd, så jag säger säkert vad någon annan redan sagt

Ni som är emot abort, gör ingen abort då!! Vem fan ska tala om för någon annan vad man får göra och inte..abort är varje kvinnas rättighet, hur kan det finnas en kvinna som är emot det??

Folk som gör abort efter abort för att dom inte har vett att skydda sig går inte in i min tanke...jag menar såna som bara råkat lite illa ut, typ är för ung eller likande.

Vad är detta för samhälle när kvinnor vill ta bort kvinnors rättigheter???

• Lavish
    Srandra skrev 2009-07-24 19:17:38 följande:
    fast då är det inte FRI abort
    Juridiskt fri. Moraliskt kan väl något egentligen aldrig bli fritt? hmm. Jag tror knappast aborten är moraliskt fri idag hursomhelst. Tycker att otrohet också är omoraliskt. Vill inte ha en lagstiftning som förbjuder det för det.
  • yodi

svarar nu bara på ts.

jag är för fri abort men jag kan tänka mig att skillnaden på om hon blir våldtagen är att då har hon inte valt att ha sex och då inte heller valt att göra något som kan göra henne gravid.

• 201201232

En abortmotståndare är en oerfaren person som aldrig har varit ofrivilligt gravid och dessutom tror att preventivmedel är 100 % säkert, eller att säkerheten på två olika preventivmedel kan plussas ihop (det blir aldrig 100 % säkert om du så använder tio olika preventivmedel).

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?