• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • LitenKyckling

grön banan skrev 2009-07-26 06:48:24 följande:

Jo, det angår samhället som betalar aborterna.
    Det angår även samhället att betala social och barnbidrag till de mammor som inte har råd med sina barn.
  • grön banan
    LitenKyckling skrev 2009-07-26 06:59:14 följande:
    grön banan skrev 2009-07-26 06:48:24 följande:
    Det angår även samhället att betala social och barnbidrag till de mammor som inte har råd med sina barn.
    Ja, men då berövas inte barnet livet.
  • LitenKyckling

grön banan skrev 2009-07-26 07:00:26 följande:

Ja, men då berövas inte barnet livet.
    Det är inte barn, det är embryon.
  • carita1974
    tindralva skrev 2009-07-25 20:18:55 följande:
    Tror jag skulle ljuga och säga att det var ett engångsligg. Tror jag.
    MMm...men asså..jag skulle inte klara av att ljuga för mitt barn...sen ska barn göras av kärlek...inte av en våldtäkt...sj skulle jag nog omedvetet förknippa barnet med den onda handlingen..vare sig jag villa eller inte...såg en film igår om ett barn som blev till så....mamman var så stark som klara av att behålla barnet...jag vet inte om jag skulle vara såå stark...
  • Yggdrasil

grön banan skrev 2009-07-26 06:47:05 följande:

Spicy Women skrev 2009-07-25 18:57:22 följande:
    Föder man väl ett barn som blivit till vid våldtäkt, älskar man i regel barnet.
    Källa på det?

Låt oss inte för ett ögonblick glömma bort att det även finns mödrar som hatar sina barn, hur de än blivit till. Glorifieringen av modern ställer till med en hel del i samhället. Det finns kassa mammor, sjuka mammor, våldsamma mammor, hatiska mammor, elaka mammor, sadistiska mammor. En kvinna som starkt känner att hon inte vill föda ett barn som blivit till genom en våldtäkt har sökert goda skäl till det.
  • Thaleya

Om jag blir våldtagen så vill jag naturligtvis ta bort äckelklumpen som påminner mig om våldtäckten. Det handlar inte om att barnet är mindre värt, det handlar om att pappan är mindre värd. Jag skulle aldrig vilja behålla ett barn som inte skapades ur kärlek. Jag vill leva med barnets far, jag vill att barnets far ska finnas i mitt barns liv. Är denne en våldtäcksman så ser utsikterna om att vi kommer bli tillsammans rätt jävla minimala ut.

Sen aborterar man ofta barn för att det är fel tidpunkt i livet, att bli våldtagen är ju inget man planerar i kalendern och på så vis är beredd då att bära på och föda fram.

Vill man ha barn men vill ha med rätt människa = abort
    Vill man inte ha barn just då = abort
    Vill man ha barn och bryr sig inte om med vem = behålla

Sen finns det ju naturligtvis bortadoption, men det är personligen inget alternativ för mig. Barnet skulle ju vara mitt med och jag skulle aldrig kunna ge upp/ge bort ett barn som är mitt. Skulle definitivt inte utstå tiden och mödan att bära på och föda fram en unge gjord av en våldtäktsman för att sedan adoptera bort den.

• Olw

En man som förgriper sig på en kvinna har kanske inte så friska gener att fortplanta.....

• puss
    Olw skrev 2009-07-28 15:15:31 följande:
    En man som förgriper sig på en kvinna har kanske inte så friska gener att fortplanta.....
    det där har vi gått igenom redan.
    ska man i så fall tvångssterilisera alla som blir dömda för våldsbrott?
  • Olw

kemisk kastrering fungerar bra i många fall

• puss

jaså? vem har forskat på det?

• Olw

Min svärfar träffar i sitt arbete en del som är kemiskt-kastrerade.

• puss
    Olw skrev 2009-07-28 15:27:55 följande:
    Min svärfar träffar i sitt arbete en del som är kemiskt-kastrerade.
    ok, en ganska liten referensgrupp alltså.
    dessutom kanske han inte berättar allt för dig?
  • Lundis
    puss skrev 2009-07-28 15:16:33 följande:
    det där har vi gått igenom redan. ska man i så fall tvångssterilisera alla som blir dömda för våldsbrott?
    Ja varför inte

Hehe nä skämt o sidor. Jag förstår tanken bakom ts inlägg men jag håller inte med.
    Det är ju inte så att man tar bort en bebis utan ett embryo som har blivit till genom en våldshandling.
    Jag hade nog haft svårt att titta på mitt barn om det hade blivit till på det viset. Inte för att barnet var mindre värt utan för att det ständigt hade påmint mig om en hemsk händelse i mitt liv..
  • Olw

De han arbetar med har inte blivit "återfallsförövare" sen de blivit kemiskt-kastrerade " ialla fall.

Det handlar kanske inte om alla våldtäcksmän i hela världen, men dessa män våldtar ingen medans de äter sina piller.....

• Author7

Jag är för abort. Jag tycker alla länder i världen ska tillåta det. Framför allt när det gäller våldtäkt. Om kvinnan är ung , kanske en tonåring så står hennes hälsa på spel om hon behåller barnet och hon kan även få missfall. 
    Kvinnan kan också ständigt länka hemska upplevelser från våldtäkten till barnet. Barnet kommer kanske aldrig få lära känna sin pappa.
    Listan kan göras lång. Men jag tycker att abort alltid ska finnas möjlighet och att det inte ska vara förbjudet någonstans. 

• Jennie med ie

Nu tillhör jag ju de lite mer konsekventa som anser att abort är fel även efter våldtäkt, det är lika mycket ett liv oavsett hur det kom till (anser mig dock inte ha beslutanderätt över andra när det gäller detta). Men det finns ju mer än en grund till abortmotstånd, och ofta handlar det egentligen mer om sexualmoral än det ofödda livets rätt vilket ofta visa sig om man utmanar deras argument ett tag...

• puss
    Jennie med ie skrev 2014-04-27 20:14:09 följande:
    Nu tillhör jag ju de lite mer konsekventa som anser att abort är fel även efter våldtäkt, det är lika mycket ett liv oavsett hur det kom till (anser mig dock inte ha beslutanderätt över andra när det gäller detta). Men det finns ju mer än en grund till abortmotstånd, och ofta handlar det egentligen mer om sexualmoral än det ofödda livets rätt vilket ofta visa sig om man utmanar deras argument ett tag...

det resonemanget är vidrigt och bklart kvinnofientligt. kvinnan kan få abort vid våldtäkt, för då har hon inte slarvat och graviditeten är inte hennes fel utan mannens. mannen ska så klart inte behöva ha barn om han inte vill.
    kvinnor som blir gravida för att de SLARVAT ska tvingas förda sina barn däremot, som straff.
    *puss puss puss puss*
  • AnooYoo
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 08:18:13 följande:
    Ja, om man väljer att avsluta en graviditet som man inte försökt undvika, som inte innebär fara för mammans hälsa, med abort, då skulle jag ha väldigt svårt att förstå en person som inte lider på ett eller annat sätt.

Varför det?

Jag har gjort abort trots att jag medvetet blivit gravid eftersom jag insåg att jag inte ville ha varken fadern eller barnet. 

För vem hade det varit bättre att jag behöll barnet? 

För vem hade det varit bättre att jag led av det?

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?