• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • puss

dessutom är det massor av våldtäkter som sker inom äktenskapet och där kvinnan blir gravid.

ibland tvingar mannen henne till abort mot sin vilja.

hon stannar ändå hos honom, för hon älskar ju honom egentligen.
    bara som en liten parentes.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Dior
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:51:04 följande:
    Nehe? Vad bra att hon valde rätt beslut för henne!
    Hon gjorde väl det som kändes rätt för henne...
  • banansmoothie
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:42:33 följande:
    Ja jag vet inte, min pappa var en hustrumisshandlare och inte fan misshandlar jag någon för det, jag är lugn som en filbunke. Jag är för fri abort emot tvång av alla slag. Det du säger är att du tycker att jag inte skulle få leva utan ha blivit tvångsaborterad utan att min mamma hade fått något att säga till om.
    Med glimten i ögat. Jag sa aldrig att jag tycker att du skulle ha blivit tvångsaborterad, jag sa att man INTE kan tvångsabortera folk, och man kan heller inte tvinga någon att föda ett barn emot sin vilja. För det är inhumant (mot både barn och kvinna). Jag tror du missade allt utom första meningen .
  • carra72

Jag har själv blivit utsatt för grov våldtäkt. Jag om jag hade blivit gravis hade jag inte kunnat behålla det barnet. För varje gång jag hade sett på barnen så hade jag tänkt på hur det kom till. Jag tror inte det är rätt för barnet, om man känner en minsta oro för att man inte ska kunna älska det vilkorslöst.

Men det är ju bara min kännsla

• BlommyNess12
    Dior skrev 2009-07-24 07:53:19 följande:
    Hon gjorde väl det som kändes rätt för henne...
    Ja jag skrev ju det, vad bra att hon valde rätt beslut FÖR HENNE
  • Tramptass

Har man inte själv valt att ha sex (blivit våldtagen) ska man inte behöva ta ansvaret för dess konsekvenser. Ett barn som blivit till genom våldtäkt är dessutom en ständig påminnelse om det hemska som hänt och jag tror att det blir en kamp att överhuvudtaget kunna älska barnet. Jag ser stor skillnad mellan en sådan abort och en abort som gjorts för att man inte "orkade skydda sig".

Jag är för fri abort.

• BlommyNess12
    Tramptass skrev 2009-07-24 07:54:50 följande:
    Har man inte själv valt att ha sex (blivit våldtagen) ska man inte behöva ta ansvaret för dess konsekvenser. Ett barn som blivit till genom våldtäkt är dessutom en ständig påminnelse om det hemska som hänt och jag tror att det blir en kamp att överhuvudtaget kunna älska barnet. Jag ser stor skillnad mellan en sådan abort och en abort som gjorts för att man inte "orkade skydda sig".Jag är för fri abort.
    ? Men om man har skyddat sig då?
  • ica

Abort är varje kvinnas beslut. Det värsta beslutet men gör meningen annan kan göra det.

• BlommyNess12
    ica skrev 2009-07-24 07:55:32 följande:
    Abort är varje kvinnas beslut. Det värsta beslutet men gör meningen annan kan göra det.
    Ja det är nog individuellt, att göra abort är inte de värsta två besluten jag tagit, jag har tagit värre beslut tycker jag nog.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:45:58 följande:
    Vilka psykiska konsekvenser?
    Jag har en mycket begränsad erfarenhet av personer som genomgått abort, men som jag förstått det lider många av sorg och saknad efter det barn som inte fick komma till världen. I vissa fall är det så att en abort är det bästa för mammans psykiska (eller fysiska) hälsa, det är inte dessa fall jag menar, men de som påstår att abort används som preventivmedel (fast det ju inte är det, snarare att slippa använda preventivmedel), verkar inte vara insatta i de konsekvenser en i min värld normal person kommer lida av efter att ha genomgått en abort av bekvämlighetsskäl.
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?