• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • puss
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:41:51 följande:
    Intressant, vad menar du?
    ja hur många känner du som har gjort abort innan de blev gravida??
  • BlommyNess12
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:40:04 följande:
    Vad hånar du mig för? Är dina tankar alltid rätt?Om du med att värna om barns liv menar att barnets liv är går först i alla lägen så tycker jag inte heller man kan göra abort i något avseende överhuvudtaget.Då säger jag såhär. Jag tycker inte man kan säga att endera så är det fritt fram att göra abort i alla lägen, eller så är man abortmotståndare.Naturligtvis måste det finnas lagar för aborter. Naturligtvis är abort ett vidrigt preventivmedel. Det är ingen enkel fråga. Men man måste väl helt enkelt dra nån gräns någonstans. Jag tycker att mammans liv är viktigare än barnets liv tills det barnet är fött. Däremot tycker jag inte att mamman därför har rätt att godtyckligt göra abort. Dvs använda det som preventivmedel.
    Man kan inte använda abort som preventivmedel, vet du vad preventiv betyder ens?
  • puss

preventivt = förebyggande.

• sonen08
    puss skrev 2009-07-24 07:42:56 följande:
    nej, abortmotståndarna tycker ju just att kvinnan inte har rätt att besluta själv. hade det varit lyckat för dig att bli tvingad att föda barnet?
    nej det hade inte vart lyckat. och det är samma sak när det gäller en våldtäckt jag skulle aldrig må bra av att få föda fram ett barn där jag vet händelsen bakom hur barnet kom till. och leva med det varje dag och veta att 1 dag kommer säkert barnet vilja veta vem är min pappa. hur tusan skulle du förklara det och hur tror du barnet skulle må då????
  • Alfaqueen

om problemet med ett barn som blivit till genom våldtäkt är att mamman mår dåligt, så får man väl adoptera bort barnet till bra föräldrar. Argumentet blir ju annars helt plötsligt att värna om mamman, till priset av barnets liv, vilket går stick i stäv med logiken i övrigt.

Bara för att klargöra, jag är för fri abort, men man skall ju vara medveten om de psykiska konsekvenserna, det är aldrig ett bra val. Jag tycker bara retoriken är intressant.

• BlommyNess12

Preventivmedlets uppgift är att se till att du aldrig blir gravid från början, det ska hindra ägget från att befruktas. Därför är abort inget preventivmedel.

• BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 07:45:20 följande:
    om problemet med ett barn som blivit till genom våldtäkt är att mamman mår dåligt, så får man väl adoptera bort barnet till bra föräldrar. Argumentet blir ju annars helt plötsligt att värna om mamman, till priset av barnets liv, vilket går stick i stäv med logiken i övrigt.Bara för att klargöra, jag är för fri abort, men man skall ju vara medveten om de psykiska konsekvenserna, det är aldrig ett bra val. Jag tycker bara retoriken är intressant.
    Vilka psykiska konsekvenser?
  • puss
    sonen08 skrev 2009-07-24 07:44:35 följande:
    nej det hade inte vart lyckat. och det är samma sak när det gäller en våldtäckt jag skulle aldrig må bra av att få föda fram ett barn där jag vet händelsen bakom hur barnet kom till. och leva med det varje dag och veta att 1 dag kommer säkert barnet vilja veta vem är min pappa. hur tusan skulle du förklara det och hur tror du barnet skulle må då????
    jag skulle nog bara säga att pappan var en svartögd pirat som seglade iväg med den svepande morgonbrisen.
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:45:58 följande:
    Vilka psykiska konsekvenser?
    Och vadå det är aldrig ett bra val? Varför inte då?
  • sonen08

jag fick veta häromveckan att en tjejkompis skulle göra abort. hennes val var för att hon ville vänta några år med att skaffa barn för att ägna mer tid åt sitt nuvarande barn dessutom var det tvillingar. det reagera ja på vill man inte ha barn så kan man skydda sig.

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?