• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • sonen08
    puss skrev 2009-07-24 07:46:10 följande:
    jag skulle nog bara säga att pappan var en svartögd pirat som seglade iväg med den svepande morgonbrisen.
    okej så du tror barnet tror på de när han/hon är 19 år????
  • BlommyNess12
    sonen08 skrev 2009-07-24 07:46:44 följande:
    jag fick veta häromveckan att en tjejkompis skulle göra abort. hennes val var för att hon ville vänta några år med att skaffa barn för att ägna mer tid åt sitt nuvarande barn dessutom var det tvillingar. det reagera ja på vill man inte ha barn så kan man skydda sig.
    Alltid detta förbannade argument, vet du om att preventivmedel inte fungerar på alla? Vet du att vissa blir gravida trots skydd?
  • tussimamma

Ni är ju riktigt lustiga.
    Ja jag vet vad preventiv betyder.
    Men ni vet uppenbart inte vad jag menar med att man INTE kan använda abort som preventivmedel.

Egentligen tycker jag då att jag är för fri abort, och för tvångssterilisering.

• puss
    sonen08 skrev 2009-07-24 07:46:44 följande:
    jag fick veta häromveckan att en tjejkompis skulle göra abort. hennes val var för att hon ville vänta några år med att skaffa barn för att ägna mer tid åt sitt nuvarande barn dessutom var det tvillingar. det reagera ja på vill man inte ha barn så kan man skydda sig.
    jaså.
  • BlommyNess12
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:47:36 följande:
    Men ni vet uppenbart inte vad jag menar med att man INTE kan använda abort som preventivmedel.
    Jo jag vet precis vad du menar, du har helt rätt, man KAN inte använda abort som preventivmedel.
  • puss
    sonen08 skrev 2009-07-24 07:47:31 följande:
    haha ja vissa tror ju på vad som helst, om man läser lite här...!!
  • puss
    sonen08 skrev 2009-07-24 07:47:31 följande:
    allvarligt: man kan ju säge att det var ett engångsligg.
  • Dior

Min svärfars syster blev våldtagen och blev gravid, hon gjorde ingen abort....

• BlommyNess12
    Dior skrev 2009-07-24 07:49:52 följande:
    Min svärfars syster blev våldtagen och blev gravid, hon gjorde ingen abort....
    Nehe? Vad bra att hon valde rätt beslut för henne!
  • Tummelisa

Håller med om att det är en tankeväckande frågeställning. De som hävdar att det skulle vara tillåtet med abort just vid våldtäkt har massa argument för detta, tex att barnet skulle ha "dåliga gener", att det bli jobbigt för mamman att påminnas om det som hänt, att det blir jobbigt att förklara för barnet hur det kommit till, att det blir nästan omöjligt för barnet att ha en relation med pappan osv.

På samma sätt har ju nästan alltid de som gör abort i övriga fall starka argument för aborten, de är inte redo att ta hand om ett barn, har inga ekonomiska förutsättningar, inget socialt nätverk, kanske de missbrukar droger, är i psykisk obalans eller vad som helst.

Vad är det som ska avgöra vart gränsen går mellan godtagbara och icke godtagbara argument?

Har man som argument att man värnar om barnets liv.
    Då borde detta gälla rakt av för alla barn.

Eller har man som argument att barnet har rätt till vettiga förutsättningar (en eller två föräldrar som kan och vill ta hand om barnet, älska och uppfostra det efter bästa förmåga.)
    Då borde beslutet vara upp till var och en.

/Ej abortmotståndare

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?