• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • Åsa
    Pimpnessa skrev 2009-07-25 19:28:22 följande:
    Spicy Women skrev 2009-07-25 18:27:08 följande:
    Hur kan min inte älska sitt eget barn ?
    Det finns de som har mycket svåra känslor inför barnet pga bakgrunden, som barnet är en levande påminnelse om. Sedan kan det finnas en partner som också har svårt att acceptera barnet. Sett lite av problematiken hos bosniska kvinnor som blivit gravida vid krigsvåldtäkter.
  • Spicy Women
    Pimpnessa skrev 2009-07-25 19:28:22 följande:
    Spicy Women skrev 2009-07-25 18:27:08 följande: Hur kan min inte älska sitt eget barn ?
    För det är inget barn utan ett foster man skulle ha tagit bort.
  • riskakan
    puss skrev 2009-07-24 07:15:43 följande:
    alla dessa aborttrådar...!! nåja. ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt. varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.jag undrar verkligen hur folk tänker. dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud. är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06kolla ävenwww.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
    Bra fråga! Jag har undrat detsamma...

Abortmotståndare hävdar ofta att barnets liv går före kvinnans rättigheter. Gäller det inte vid våldtäkt? I så fall är det ju inte barnets ovillkorliga rätt att födas man värnar om - egentligen.

På ett sätt kan jag förstå hur de tänker (har man frivilligt oskyddat sex, får man ta ansvar för konsekvenserna, blir man däremot tvingad, kan man inte hjälpa det och ska därför inte behöva "straffas"). Men filosofiskt håller det inte. I alla fall inte genom att hänvisa till barnets rätt till liv...
  • grön banan
    puss skrev 2009-07-24 07:15:43 följande:
    alla dessa aborttrådar...!! nåja. ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt. varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.jag undrar verkligen hur folk tänker. dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud. är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06kolla ävenwww.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
    Väljer man illegal abort är det ju ett eget val o då får man ta konsekvenserna.
  • Åsa
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:40:04 följande:
    Jag tycker inte man kan säga att endera så är det fritt fram att göra abort i alla lägen, eller så är man abortmotståndare.Naturligtvis måste det finnas lagar för aborter. Naturligtvis är abort ett vidrigt preventivmedel. Det är ingen enkel fråga. Men man måste väl helt enkelt dra nån gräns någonstans. Jag tycker att mammans liv är viktigare än barnets liv tills det barnet är fött. Däremot tycker jag inte att mamman därför har rätt att godtyckligt göra abort. Dvs använda det som preventivmedel.
    Frågan är på vilka grunder man ska tillåta/inte tillåta abort. Handlar det om _barnets/fostrets/embryots_ mänskliga rättigheter finns det inga grunder som är tillräckliga, vare sig one-night-stand, att fadern fått kalla fötter, våldtäkt eller missbruk i familjen (möjligen kunde det diskuteras om det led av handikapp så stora att det inte skulle överleva sina första dagar eller om liv stod mot liv pga moderns fysiska hälsa. Eller psykiska, fast då landar vi även i ett träsk av bedömningar av självmordsrisk hos modern om hon tvingas föda barnet).

Tillerkänner man inte barnet några mänskliga rättigheter finns det knappast några hållbara skäl för att inte godkänna abort, oavsett orsak. Ekonomiska kanske. Eller befolkningsmäsisga, i länder där man idag tillämpar massiva könsselektiva aborter.
  • riskakan

Det finns - både historiskt och idag - många kvinnor som blivit gravida genom våldtäkt, behållt barnet (eller inte haft något val) och älskat detta barn! Oftast är det väl så att om kvinnan har valmöjligheten att göra abort, men inte vill/klarar av det, då kommer hon säkert att älska barnet oavsett. Troligen beror det också på hur våldtäkten gick till, vem förövaren var etc. Men jag tror att jag skulle kunna älska mitt barn ändå - och ändå fördöma brottet.

Om kvinnan däremot inte har valmöjligheten att ta bort barnet, utan tvingas behålla det, tror jag att det kanske blir svårare för henne att älska och knyta an till det. Men det är egentligen inte relevant för frågeställningen. Det relevanta är att om abort är fel med argumentet "barnets rätt till liv", borde det även gälla vid våldtäkt.

• LitenKyckling

Har bara läst ts. Är man emot abort så bör man vara emot alla aborter. För alla foster är väl lika mycket värda? foster som har något fel, foster som blev till genom våldtäkt, osv.

• grön banan

Spicy Women skrev 2009-07-25 18:57:22 följande:

Jennie med ie skrev 2009-07-25 18:54:25 följande:
    Nej de människor som jag inte älskar de är neutrala för mig.Nu var det egna barn det gällde och då hade jag inte älskat det och därför hade jag gjort abort.
    Föder man väl ett barn som blivit till vid våldtäkt, älskar man i regel barnet.
  • grön banan
    Spartacus skrev 2009-07-25 22:19:21 följande:
    tycker abort alltid är ens rättighet, oavsett orsaker, det ångår ingen annan vilka ingrepp jag gör och hur dom påverkar mitt liv (och min partners)

har själv aldrig gjort en abort och har svårt att se att jag skulle kunna göra det, men jag lever i en kärleksfull relation och har en hyfsat trygg grund att stå på. inga (större) psykiska problem , ekonomin fungerar oftast, har nära till vänner och familj osv osv. vet och förstår att inte alla har det lika bra och även att andra omständigheter kan ställa till det för en, vem är JAG att avgöra vem som ska och inte ska ha barn? vid en våldtäkt skulle jag direkt ta akutpiller och fungerade inte det så skulle jag göra en abort, ja absolut! det embryo som då ligger i min mage är ett resultat av en fruktansvärd händelse och jag ser det inte som rätt varken mot mig eller min familj, ej heller mot barnet som ska få leva med helvetet sen!tror säkert att barnets som skulle fötts kunde bli älskat men jag skulle aldrig komma till den punkten ens för det är egoistiskt att INTE göra abort i det fallet anser jag.
    Jo, det angår samhället som betalar aborterna.
  • grön banan
    Spartacus skrev 2009-07-25 22:22:51 följande:
    gött, men det finns barn redan som behöver hem, jag behöver inte skapa ännu ett barn för fosterhemmen!och anledning att dom finns är väl säkert i många fall pga abortförbud, kanske vid våldtäkter?jag är emot en konsumtion av barn
    Emot konsumtion av barn men för att släcka deras liv?
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?