Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

varför abort vid våldtäkt?

Pimpnessa skrev 2009-07-25 19:28:22 följande:
    Spicy Women skrev 2009-07-25 18:27:08 följande:
    Hur kan min inte älska sitt eget barn ?
    Det finns de som har mycket svåra känslor inför barnet pga bakgrunden, som barnet är en levande påminnelse om. Sedan kan det finnas en partner som också har svårt att acceptera barnet. Sett lite av problematiken hos bosniska kvinnor som blivit gravida vid krigsvåldtäkter.
  • Åsa
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:40:04 följande:
    Jag tycker inte man kan säga att endera så är det fritt fram att göra abort i alla lägen, eller så är man abortmotståndare.Naturligtvis måste det finnas lagar för aborter. Naturligtvis är abort ett vidrigt preventivmedel. Det är ingen enkel fråga. Men man måste väl helt enkelt dra nån gräns någonstans. Jag tycker att mammans liv är viktigare än barnets liv tills det barnet är fött. Däremot tycker jag inte att mamman därför har rätt att godtyckligt göra abort. Dvs använda det som preventivmedel.
    Frågan är på vilka grunder man ska tillåta/inte tillåta abort. Handlar det om _barnets/fostrets/embryots_ mänskliga rättigheter finns det inga grunder som är tillräckliga, vare sig one-night-stand, att fadern fått kalla fötter, våldtäkt eller missbruk i familjen (möjligen kunde det diskuteras om det led av handikapp så stora att det inte skulle överleva sina första dagar eller om liv stod mot liv pga moderns fysiska hälsa. Eller psykiska, fast då landar vi även i ett träsk av bedömningar av självmordsrisk hos modern om hon tvingas föda barnet).

Tillerkänner man inte barnet några mänskliga rättigheter finns det knappast några hållbara skäl för att inte godkänna abort, oavsett orsak. Ekonomiska kanske. Eller befolkningsmäsisga, i länder där man idag tillämpar massiva könsselektiva aborter.
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?