• puss

varför abort vid våldtäkt?

alla dessa aborttrådar...!! nåja.
    ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt.

varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?

som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.
    är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.

jag undrar verkligen hur folk tänker.

dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud.

är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-24 08:06
    kolla även
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m45819008.html
  • Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?
  • tussimamma

Varför är allt svart eller vitt?
    Kan man inte värna om barns liv ifall man tycker det är ok med abort vid våldtäkt?

• MartinaE

Jag tror att det är för att om man blir gravid i ett förhållande eller med ett one night stand så känner man att man får ta sitt ansvar. På något sätt får "man skylla sig själv" medan man vid en våldtäkt inte kan rå för vad som hänt och att det dessutom blir en påminnelse varje dag att titta på det barn som blev till vid ett vidrigt övergrepp.

• puss
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:18:43 följande:
    Varför är allt svart eller vitt? Kan man inte värna om barns liv ifall man tycker det är ok med abort vid våldtäkt?
    haha nej det kan man inte. är det verkligen inte uppenbart? serious??
  • banansmoothie

Därför att det inte är etiskt att avla fram ett barn som med stor sannorlikhet bär på våldsanlag? Vi kan ju inte tillåta våldsmän att skaffa barn, det blir ju fel.

• BlommyNess12
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:18:43 följande:
    Varför är allt svart eller vitt? Kan man inte värna om barns liv ifall man tycker det är ok med abort vid våldtäkt?
    Nej men varför är ett barn som kommit till vid en våldtäkt mindre värt att leva än ett barn som kommit till genom samlag? Är inte alla barn lika mycket värda då?

Håller med dig TS, jag stör mig grymt på det agumentet hos abortmotståndare, jag är för fri abort.
  • BlommyNess12
    banansmoothie skrev 2009-07-24 07:32:15 följande:
    Därför att det inte är etiskt att avla fram ett barn som med stor sannorlikhet bär på våldsanlag? Vi kan ju inte tillåta våldsmän att skaffa barn, det blir ju fel.
    Är det tvångsabort för alla som blir gravid med sin man som misshandlar dom också då?
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:33:05 följande:
    Är det tvångsabort för alla som blir gravid med sin man som misshandlar dom också då?
    japp, dessa ska REGISTRERAS och TVÅNGSABORTERAS.

eller?
  • Mamma 35
    puss skrev 2009-07-24 07:15:43 följande:
    alla dessa aborttrådar...!! nåja. ett återkommande mantra från motståndarna är ju att det skulle isåfall vara tillåtet med abort vid våldtäkt, eller att de själva ALDRIG skulle göra abort, i såna fall endast efter våldtäkt. varför då?? varför är just och endast det barnet (som det kallas i trådarna) ok att "mörda"?som jag har fattat det så är man emot abort för att man vill värna om barnets liv.är ett barn som blir till genom våldtäkt mindre värt?  det är ju knappast barnets fel.jag undrar verkligen hur folk tänker. dessutom ska abort "bara tillåtas om det är fara för mammans liv", ren idioti eftersom abortförbud BLIR ett hot mot mammans liv. massor av kvinnor dör varje dag pga abortförbud. är jag hopplös som försöker få fason på detta? jag stångar mig blodig.
    Jag har gjort en abort som var fara både för
    mig och barnet.. många läkare har sagt
    att det var det bästa. Det är jobbigt att¨
    leva med, men tiden läker alla sår, och Ingen
    har någonsin kallat mig mördrae.
  • sonen08

men att bära med sig resten av livet att pappan till barnet är han som våldtog mig jag skulle inte orka med dagarna visst varje barn har rätt att få leva. men att bli påmind vareviga dag att just detta barn är hans. sen ska han någon gång bli medveten om sitt barn hur förklarar man för sitt barn varför inte pappan finns med i bilden??? nej aldrig jag skulle inte orka leva med det.

• banansmoothie
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:33:05 följande:
    Ja egentligen. Skulle vi inte få ett bättre samhälle? Vet dock att det aldrig skulle fungera i verkligheten, precis som man inte kan tvångssterilisera folk.

Men jag vet inte om jag är emot abort eller inte. Det var bara ett förslag. Jag vet bara att jag blir illamående vid tanken på en abort, men även illamående av tanken vid att en stackars kvinna måste föda fram ett barn hon inte vill ha (oavsett hur hon blev gravid). Tycker synd om barnet.
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?