Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

varför abort vid våldtäkt?

Min personliga ståndpunkt är att jag inte är emot fri abort men däremot tycker att abort är moraliskt tvivelaktigt. Jag tycker denna fråga löses genom att det inte är ENDAST fostrets liv som har ett värde. Kvinnans liv har också ett värde. Ett större värde än fostrets eftersom hon redan är framfödd. Så om det kommer att påverka kvinnans livskvalité kraftigt negativt att föda barnet tycker jag att det är en godtagbar anledning till abort.

Hur avgör man då om kvinnans livskvalité kommer att påverkas kraftigt negativt? Det kan bara kvinnan avgöra. Men i situationer där kvinnan blivit våldtagen, hennes liv är hotat av graviditeten eller det föreligger psykisk eller fysisk ohälsa blir det ju så mycket troligare att det verkligen är så. Och JA jag tror det begås en mängd aborter där kvinnan inte påverkats så negativt av att föda barnet. De aborterna är moraliskt förkastliga.

• Lavish
    Srandra skrev 2009-07-24 18:56:30 följande:
    Tycker för övrigt att det är en intressant fråga som tas upp i ts.. för är man emot abort så är man det oavsett hur barnet blivit till. På samma sätt om man är för fri abort så är det också fri abort oavsett hur barnet blivit till.
    Nja fast jag är emot merdelen av aborter moraliskt sett men vill ha fri abort i lagstiftningen. Rent juridiskt måste man ju ha en ståndpunkt men när det gäller för kvinnan att fatta själva beslutet kan man ju ha åsikten att beslutet borde påverkas av hur barnet blivit till etc...
  • Lavish
    Srandra skrev 2009-07-24 19:17:38 följande:
    fast då är det inte FRI abort
    Juridiskt fri. Moraliskt kan väl något egentligen aldrig bli fritt? hmm. Jag tror knappast aborten är moraliskt fri idag hursomhelst. Tycker att otrohet också är omoraliskt. Vill inte ha en lagstiftning som förbjuder det för det.
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?