Inlägg från: Alfaqueen |Visa alla inlägg
  • Alfaqueen

varför abort vid våldtäkt?

om problemet med ett barn som blivit till genom våldtäkt är att mamman mår dåligt, så får man väl adoptera bort barnet till bra föräldrar. Argumentet blir ju annars helt plötsligt att värna om mamman, till priset av barnets liv, vilket går stick i stäv med logiken i övrigt.

Bara för att klargöra, jag är för fri abort, men man skall ju vara medveten om de psykiska konsekvenserna, det är aldrig ett bra val. Jag tycker bara retoriken är intressant.

• Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:45:58 följande:
    Vilka psykiska konsekvenser?
    Jag har en mycket begränsad erfarenhet av personer som genomgått abort, men som jag förstått det lider många av sorg och saknad efter det barn som inte fick komma till världen. I vissa fall är det så att en abort är det bästa för mammans psykiska (eller fysiska) hälsa, det är inte dessa fall jag menar, men de som påstår att abort används som preventivmedel (fast det ju inte är det, snarare att slippa använda preventivmedel), verkar inte vara insatta i de konsekvenser en i min värld normal person kommer lida av efter att ha genomgått en abort av bekvämlighetsskäl.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:46:19 följande:
    Och vadå det är aldrig ett bra val? Varför inte då?
    Jag uttryckte en personlig åsikt. Om jag fick välja mellan att använda preventivmedel eller göra abort vid en oönskad graviditet hade jag aldrig valt att göra en abort. Detta är ju förståss under förutsättningen att det finns ett val att göra.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:58:42 följande:
    Då är jag nog onormal. Två gånger om.
    Jag uttrycker en personlig åsikt. Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens då.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 08:01:40 följande:
    Ja fast jag är ju en person som lever i din värld som inte känner som man "ska" känna efter en abort. Det är faktiskt inte särskilt många som känner sorg osv efter en abort, de flesta känner lättnad, visar många undersökningar.
    skönt för dem det är just därför jag är för att kvinnan skall få välja själv.

Som jag sa, min erfarenhet av detta är begränsad. Jag sa inte att man 'ska' känna på något sätt, det har jag väl ingen rätt att bestämma. Jag kan ju bara utgå från mig själv och att någon skulle välja att göra abort av bekvämlighetsskäl OM det finns ett val, har jag svårt att förstå.

Men det är helt ok med mig att vissa gör det, alla lever vi under olika förutsättningar.
  • Alfaqueen
    puss skrev 2009-07-24 08:00:05 följande:
    ok, lite svårt att välja efteråt bara....
    Ja, mitt resonemang var ju helt hypotetiskt. Skulle man till exempel bli gravid trots preventivmedel blir ju valet ett helt annat.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 08:09:48 följande:
    Det är detta jag läser som att du tycker att man ska lida, annars är man inte normal.
    Ja, om man väljer att avsluta en graviditet som man inte försökt undvika, som inte innebär fara för mammans hälsa, med abort, då skulle jag ha väldigt svårt att förstå en person som inte lider på ett eller annat sätt.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 08:11:51 följande:
    Fast man gör ju alltid abort av bekvämlighetsskäl? Om det är inte medicinskt motiverat menar jag.
    det jag menar med bekvämlighetsskäl är att använda abort istället för preventivmedel (vilket jag skrivit flera gånger). Och hade JAG gjort det hade JAG mått dåligt. Om det inte hade varit medicinskt motiverat förståss.
  • Alfaqueen
    puss skrev 2009-07-24 08:19:35 följande:
    vad gör lidandet för skillnad?
    ingen alls. måste det det?
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 08:19:29 följande:
    Men varför är det skillnad på om du använder preventivmedel eller ej?Nu inser jag ju att du inte menar mig då jag faktiskt använt preventivmedel, men ändå.
    Jag som person tror inte att abort skulle vara en enkel väg för mig (det har jag redan förklarat) och ser därför en ansträngning i förväg att undvika det som något positivt. Hade jag själv hamnat i situationen med en oönskad graviditet hade JAG uppfattat mig själv och min situation olika om jag visste att jag gjort det jag kunnat för att undvika det eller om jag kände att jag kunnat göra mer, till exempel att använda preventivmedel.
  • Alfaqueen
    puss skrev 2009-07-24 08:25:18 följande:
    valet står väl mellan abort kontra behålla? eller har jag missat?
    Nja, det jag framförallt vänder mig emot är de abortmotståndare som hävdar att abort används som alternativ till preventivmedel. Alltså att valet är preventivmedel eller abort.

Det var i alla fall där jag började
  • Alfaqueen
    puss skrev 2009-07-24 08:47:13 följande:
    ja, det finns alla möjliga korkade påståenden i denna debatt.
    Jag kan bara hålla med.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 08:51:28 följande:
    Men NU väljer du att skriva ur din personliga synvinkel, innan har du skrivit i ur ett allmänt perspektiv, t.ex "personer som väljer att" "om man" osv. Det är lite skillnad på det.Det jag undrar är vad du menar med detta:"Ja, om man väljer att avsluta en graviditet som man inte försökt undvika, som inte innebär fara för mammans hälsa, med abort, då skulle jag ha väldigt svårt att förstå en person som inte lider på ett eller annat sätt."På vilket sätt är preventivmedlets befintlighet eller obefintlighet någon avgörande faktor för lidandet?
    Man utgår ju på något sätt ifrån sig själv. Lidandet är enligt mig i första hand kopplat till skuldkänslor för att man avslutat det som hade kunnat bli ett barn.

Att nivån på skuldkänslor (i olika situationer) styrs av huruvida man ansträngt sig mer eller mindre för att undvika det som man känner skuld för är en självklarhet för mig. Är det inte det för dig ser jag fram emot en utveckling.
  • Alfaqueen
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 09:05:53 följande:
    Nej för mig är det inte kopplat till skuld överhuvudtaget, men OM det skulle vara det så skulle jag tippa på att man har mer skuldkänslor om man INTE skyddat sig, för man kunde faktiskt ha undvikit den situationen men man valde att inget göra.Om man har skyddat sig och ändå blir gravid så fanns det ju uppenbarligen inte mycket mer att göra och du har gjort ditt bästa för att undvika att behöva "döda ett barn" = skuldkänslorna minimeras.Men å andra sidan så är lidandet för mig i första hand kopplat till att det är en fysiskt påfrestning att utföra en abort.
    ah. då är skillnaden i våra åsikter fördelningen mellan det psykiska och fysiska lidandet. Och då du har erfarenhet till skillnad från mig så tänker jag inte argumentera emot.

Då vill jag förtydliga och säga att vad gäller det fysiska lidandet tycker eller tror jag absolut inte att det skall eller borde vara kopplat till huruvida kvinnan har använt preventivmedel eller ej. Ingen smärtlindring skall förnekas en kvinna som genomgått abort baserat på något annat än rent medicinska argument.

Vad gäller skuldkänslornas koppling till det eventuella användandet av preventivmedel ser jag det som att vi är helt överens.
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?