BlommyNess12 skrev 2009-07-24 09:05:53 följande:
Nej för mig är det inte kopplat till skuld överhuvudtaget, men OM det skulle vara det så skulle jag tippa på att man har mer skuldkänslor om man INTE skyddat sig, för man kunde faktiskt ha undvikit den situationen men man valde att inget gö
ra.Om man har skyddat sig och ändå blir gravid så fanns det ju uppenbarligen inte mycket mer att göra och du har gjort ditt bästa för att undvika att behöva "döda ett barn" = skuldkänslorna minimeras.Men å andra sidan så är lidandet för mig i första hand kopplat till att det är en fysiskt påfrestning att utföra en abort.
ah. då är skillnaden i våra åsikter fördelningen mellan det psykiska och fysiska lidandet. Och då du har erfarenhet till skillnad från mig så tänker jag inte argumentera emot.
Då vill jag förtydliga och säga att vad gäller det fysiska lidandet tycker eller tror jag absolut inte att det skall eller borde vara kopplat till huruvida kvinnan har använt preventivmedel eller ej. Ingen smärtlindring skall förnekas en kvinna som genomgått abort baserat på något annat än rent medicinska argument.
Vad gäller skuldkänslornas koppling till det eventuella användandet av preventivmedel ser jag det som att vi är helt överens.