Inlägg från: LyckligtSlut |Visa alla inlägg
  • LyckligtSlut

varför abort vid våldtäkt?

Antar att det beror på att det kan vara psykiskt svårt att leva med ett barn där pappan är gärningsmannen och barnet kommit till pga detta. På så sätt är det skada för mamman. Själv skulle jag välja att behålla, antar jag, eftersom barnet fortfarande är hälften mitt. Men att tänka sig att ha barn med den som våldtog mig är en mardrömslik tanke. Tänk om barnet skulle likna honom osv.

Har inte läst alla debatter här, så jag vet inte hur andra tänker.

I de flesta fall kan man välja själv om man ska skydda sig, vem man har sex med osv. Vid en våldtäkt kan man inte det. Därför faller ansvaret. Tror att det är så det flesta resonerar.

Ni kan väl inte mena att det är lika mycket övergrepp för en kvinna att slarva med kondom vid myskväll med pojkvännen som att råka ut för tortyr och våldtäkt?

• LyckligtSlut

När jag diskuterar abortfrågan i dessa frågor, diskuterar jag för övrigt kvinnors situation i Sverige, inte andra länder. Varför? Därför att i andra länder är det helt andra regler, lagar och värderingar och dessutom är jag inte lika insatt i de förhållandena som i de svenska.

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?