• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • Tesssan

Myror i brallan skrev 2009-06-08 22:23:32 följande:

Jag bajsade inte på mig under nån av mina förlossningar... dock så producerar ju kroppen ett hormon som heter typ relaxin som är till för att mjuka upp fogar och livmoder så bebisen kan komma ut. Detta påverkar även tarmen som reagerar med att tömma sig så det inte är bajs i vägen och bromsar bebbens utfart! Det gör ju att man (om inte bebben har väldigt bråttom) måste springa på toan och göra tvåan några gånger... men då har man ju gjort bort det innan förlossningen
    `
    Jag hoppas verkligen att det blir så för mig!
  • Courage

Varnar för Niferex(järntillskott)... Har man käkat det får begreppet skita knäck i spiral en helt ny innebörd... Sonen hade en lätt doft av niferex en vecka efter födseln!

Men trots att jag både spydde och sket av smärta under min första förlossning kan jag ärligt säga att jag inte brydde mig öht när det hände. Hade såpass ont.

2 a gången var helt utan sådana biverkningar till min stora förvåning...

• OOJaOO

Månaden innan jag skulle föda dottern satt jag här på FL och läste i "Roliga händerlser under förlossning"s trådarna (www.familjeliv.se/Forum-2-13/m26556018.html) och där står det ju många roliga saker om baja och allt annat "roligt" som kan tänkas hända. Detta medförde att jag låg inne på förlossningen med lustgasmasken tryckt mot ansiktet och flinade brett medans jag tänkte på allas berättelser. Krystade och kände att det kom lite bajs, då "viskade" (trodde jag) till BM att ; NU KOM DET NOG LITE BAJS MED! Hon sade inget och jag vet fortfarande inte om det faktiskt gjorde det. Jag kan även tillägga att jag arbetar som frisör och det var en av mina kunder som var BM! Kanske hade låtit pinsamt om jag hört någon annan berätta det före min förlossning, men nu i efterhand så bryr jag mig inte det minsta om den saken. Man hade ju så mycket annat att tänka på då och efter. Bajsminnet är nog det svagaste tillsammans med kräk och inte minst smärtan!!!

• Fru  Grön

Myror i brallan skrev 2009-06-08 22:23:32 följande:

Jag bajsade inte på mig under nån av mina förlossningar... dock så producerar ju kroppen ett hormon som heter typ relaxin som är till för att mjuka upp fogar och livmoder så bebisen kan komma ut. Detta påverkar även tarmen som reagerar med att tömma sig så det inte är bajs i vägen och bromsar bebbens utfart! Det gör ju att man (om inte bebben har väldigt bråttom) måste springa på toan och göra tvåan några gånger... men då har man ju gjort bort det innan förlossningen
    ja precis så menade jag att jag var med om, men du beskrev det mycket proffsigare Jag var överlycklig över att naturen (som vanligt) har "tänkt" på det mesta
  • Laguna

Tog lavemang med första barnet, men gick nog för fort på toa. När jag krystade så sa BM till varandra : Ja här kom både det ena o det andra. Jag tycker att det va så onödigt att de sa nåt, om de hade varit tysta så hade jag inte märkt nåt. Den här gången blir det nog ett jättelavemang.

• Liiza

svårt hur man ska kunna lugna de som har problem med detta...

innan min första fölossning va det en som sa till mig:

1, det gör ont
    2, det gör ondare
    3, det gör skitont
    4, sedan känns det som att "nu skiter du på dej" då! är det på gång
    Då är det dags att "ta i"

Den förklaringen stämde ganska bra..
    Så när det kändes som att jag ba bajsnödig tog i av bara 17 (hade haft vä'rkar läänge, så jag va glad att _äntligen_ få ta i lite

Jag sa och skrek mycke roligt och även mindre roligt under förlossningen (har "glömt" det mesta)
    Men jag vet att jag frågade
    ""spack jag massor nu, ser jag fransig ut?"
    och
    "nu sket jag väl på mej ändå?"

hon svarade bara : "kanske jätte, jätte-lite"

Själv va jag upptagen med att va lycklig över bebben

ps, jag har alltid sagt till min sambo:
    " du ska inte se nåt som jag inte kan se,
    så stå vid mitt huvud "

• Okänd

Här hemma har vi kiss- och bajshumor. Skönt det. Sambon smörjde just in en av mina hemorrojder Vi kanske är "onormala". Jag skulle inte bry mig ett smack om sambon såg att jag sket ner mig, skulle inte bry mig om det var han som torkade mig heller. Jag tänker INTE ta lavemang. Det är den värsta känsla jag vet. Att försöka hålla igen och sen att det sprutar ut. Nä tack.

Jag vet att du i ts nämnt att det är naturligt. Och det ÄR ju verkligen naturligt. Varför skulle barnmorskorna göra en big deal av det, kommentera och ha sig? Skulle du göra det när du byter blöja på din kommande unge? Och ja, bajs luktar.

• Liisaan

Jag hade jätte ångest innan förlossningen om just bajsandet och att ligga och visa hela härligheten för okända folk..

Men under förlossningen brydde jag mig inte alls om det, min sambo märkte inte att jag gjorde det och tror fortfarande att jag inte gjort det, men jag är nog nästan hundra på att jag gjorde det. Dom torkar undan så himla snabbt och lätt :) Samma med härligheten, låg och spreta nästan en timme efter förlossningen då jag syddes, men det brydde jag mig inte om heller för då hade jag ju min bebis :)

Det kommer att gå jätte bra Ts, lycka till :) efter är det bara att skratta åt det för nästan alla gör det :)

• Hackemamma

Inget bajsande under min förlossning, det sköttes så najsigt hemma när värkarna satte igång, sprang säkert på toa 5 ggr :P

• snuttizan

Förstår din oro, kände desamma som du..
    Är rätt så liten i mig själv och hade problem att föda min son då jag har stora muskler där nere som blockerade och fick ta i som en gnu hehe.. Mitt i alltihop mellan värkarna i nästan slutskedet säger dessutom min barnmorska att det pga mina muskler och att man hade avföring i tarmen kom att bli tufft för mig och vill på fullaste allvar att jag ska gå på toa och försöka "lätta" på trycket, skrattar när jag tänker på det men det var bara att försöka ge sig in på toa och försöka men ack det gick inte så bra då det ju kändes som att han skulle komma i toastolen å att trycka på när det redan känns som att allt är på väg ut är ingen höjdare så jag vägrade och fick ta mig tbx till britsen igen.
    Kunde ju då inte förhindra något så ja som många också skriver blev att man gjorde på sig men det tar de ju bort på direkten och inget de ens nämner, fick fråga för att få veta och gud så pinsamt det kändes men hon sa att det var vanligt så då kändes de ju lite bättre =)

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen