• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • Okänd
    Suzisuze skrev 2009-06-09 11:24:05 följande:
    Alla har kvar rester av avföringen även när man tagit lavemang. har ingen sett en förlossningsfilm??? Då töjs ju anus ut o in , pga av det enorma tryck en 3500 grams unge åstadkommer. Sen känns trycken innan barnets huvud kommer ut då huvudet ligger mot svanskotan/ändtarmen och bajsreflexen slår till...detsamma gör ju krystreflexen. Men att bajsa liten skvätt, det gör alla. Och barnmorskorna håller nästan alltid för ljumma kompresser mot rumphålet och det är för att lindra smärtan av trycker o torka bort all avföring som sipprar ut...Det är kladdigt att föda.... Värre saker kan hända mer traumatiska än bajskatastrofer. det vet väl alla.... det ska man inte oroa sig för så varför tänka på rumphålet.??
    Asså detta är en riktigt korkad fråga måhända... Men dom där kompresserna, dom är väl engångs vá?! Inte några frottéhistorier som tvättas? ......
  • Nyfiken gul
    Okänd skrev 2009-06-09 11:37:20 följande:
    Asså detta är en riktigt korkad fråga måhända... Men dom där kompresserna, dom är väl engångs vá?! Inte några frottéhistorier som tvättas? ......
    självklart... Vad annars...

Samma kompresser man får på akuten vid blödande sår.. såna blöts och läggs mot rumphålet...

Aldrig hört att man skulle tvätta något inom sjukvården, mer än sjukrockarna och instrumenten..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Multignutten

Jag kommer inte ihåg att jag bajsade på mig under förlossningen men det gjorde jag enligt min man. :) Hade varit förstoppad i stort sett hela graviditeten så jag tyckte nog bara det var bra. :) Kommer dock ihåg att BM bad om mer papper och då kopplade jag nog att hon torkade bort bajs. Men bara sekunder efter det åkte jag i ilfart till operation så jag hann inte tänka mer på det. Som andra sagt, de är så vana vid att det händer så det är ingen grej för dem så man behöver inte oroa sig för det.

• Pelargonen

TS: Nej, alla bajsar inte på sig. Men om du gör det så är det ändå inget som du på något sätt kan förhindra där och då, det går liksom inte att knipa där bak men pressa på där fram. Så varför bry sig om något man inte kan påverka? Personalen bryr sig inte ett skvatt.

Lycka till!

• Okänd

Nyfiken gul skrev 2009-06-09 11:40:54 följande:

självklart... Vad annars... Samma kompresser man får på akuten vid blödande sår.. såna blöts och läggs mot rumphålet... Aldrig hört att man skulle tvätta något inom sjukvården, mer än sjukrockarna och instrumenten..
    Hehe, är liite nojjig bara...
  • Okänd

Nyfiken gul skrev 2009-06-09 11:40:54 följande:

självklart... Vad annars... Samma kompresser man får på akuten vid blödande sår.. såna blöts och läggs mot rumphålet... Aldrig hört att man skulle tvätta något inom sjukvården, mer än sjukrockarna och instrumenten..
    När jag var på förlossningen visade dom någon stålskål som användes som vattenkärl, antagligen till kompresserna. Även fast jag vet att skålen är tvättad.... Ja, I don't like it.
  • Tindrasmamma09

jag fick mitt första barn för 6 veckor. och jag trodde också att man skulle bajsa på sig när man väl började få dom RIKTIGA värkarna. Men man bajsar inte på sig för kroppen "rensas" innan en förlossning är på G. Och då får man springa på toa och skita i stup i kvarten. Fick jag göra iaf.

Lycka till för er alla som ska få barn. Är ju sån skön känsla när man får upp barnet på bröstet!!!

• Vilja78
    Tesssan skrev 2009-06-08 22:04:16 följande:
    Nu när jag har läst era inlägg har jag kommit fram till att dom flesta bajsar ju.. Jag trodde inte att det var så vanligt som det är. Jäkla skit.. bokstavligt talat! Jag vill inteee!!! Trots era lugnande ord om att BM e van å sambon inte märker. Det känns hemskt iaf..
    Jag känner igen mig. Trodde inte heller att det var så vanligt. Jag får nog ta ett snack med sambon (han vet inte om det här överhuvudtaget) och be honom hålla sig vid mitt huvud.
  • aktuelle

var ingenting jag reflekterade över, var bara focuserad på att få ut ungarna :) första vet jag att det kom endel för mannen hade hosta och stog och beklagade sig över alla lukter så han höll på att svimma för han ytandades bara. tyckte inte synd om honom! :D tyckt allt fallit sig så naturligt, kroppen som bara tuffar på av sig själv så det som händer det gör, det är inte som om barnmorskorna inte redan sett allt :P

• Virrpirr

Jag till sambon efter förlossningen: Jag bajsade inte ner mig iallafall!
    Sambon: Öhh jo det gjorde du visst
    Jag: Jaha det kände inte jag

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen