• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • Fru  Grön

hahaha, fast det är roligare att skratta åt det än att noja

• SgtWaffle

Absolut ska man skratta istället för att noja. Jag var toknojig innan och det var nog därför jag sprang på toa hela tiden (utan resultat ska tilläggas) och vad jag vet så kom det mest en bebis, inget annat.

Nästa gång får det bli som det blir. Det viktiga är att barnet kommer ut, drar det med sig ngt annat får det bannemig skylla sig själv =)

• Skrutten74

Med första kom det lite bajs eftersom det känns ganska likt att krysta som när man behöver ta i lite på toa ibland. I alla fall för mig. Men det torkades snabbt bort utan kommentar, trots att jag själv sa att jag inte gillade det och att det kändes jobbigt. Det enda man sa var att det faktiskt är bra för barnet att få lite bajs på sig. (Hade även läst detta tidigare, så det kändes OK att höra det)

Med andra inget. Båda förlossningarna gick snabbt. Dock togs första med klocka, men inte andra. Förmodligen var ju kanalen redan uttänjd en del trots 3 1/2 år mellan så jag behövde inte alls ta i på samma sätt med andra.

Försök slappna av och tänk inte på detta. BM har nog säkert sett detta vid nästan varje förlossning och det är nog inte det värsta de sett heller, om du tänker efter vad som kan hända med olika kroppsvätskor från både mamman och pappan. Och de har ju faktiskt valt att jobba med just detta.

• Fru  Grön

förresten, man kan ju alltid pigga upp sig med att bebben får ett mycket bättre immunförsvar av alla bakterier det får på sig på vägen ut! Det har liksom en poäng då, att man delar med sig av sin fina tarmflora man har jobbat med att samla ihop, moahahaha

• Tesssan
    Fru Grön skrev 2009-06-08 20:42:06 följande:
    hehe, rolig tråd faktiskt, hur snuskigt det än kan kan låta För min del gick det prima: jag åt som en häst dagen innan förlossningen (lilla vegetarianen blev plötsligt sugen på köttiga grytor...), och när värkarna började och fortfarande var milda fick jag världens fart på magen och fick ut allt i "förväg". Så när det väl gällde kom bara en liten, liten plutt som BM tog bort utan kommentar. Andra förlossningen skötte magen själv lavemanget på samma sätt, och det kom inget under förlossningen. Däremot kände jag precis som Mattilda att det tryckte som fasiken där bak, och jag kunde inte sluta tänka på att jag "bara vill gå och bajsa först innan jag trycker ut bebisen", vad fånigt att jag inte insåg att det ju var bebisen som var på väg och inget annat!Hoppas du har fått lite stöd i tråden, och kan sluta oroa dig för bajsandet Är din man medveten om att det kan hända osv? Det underlättar ju alltid om man avdramatiserar pinsamma saker i förväg!
    Ja han får höra detta tjatet flera gr i veckan så han är väl införstådd med vad som kan hända. Han vill dock inte prata om förlossningen alls. Ser mest tärd ut när jag tar upp det. Han är nog mer nervös än jag. Inte för bajset då.. men allt annat
    Fru Grön skrev 2009-06-08 21:22:39 följande:
    förresten, man kan ju alltid pigga upp sig med att bebben får ett mycket bättre immunförsvar av alla bakterier det får på sig på vägen ut! Det har liksom en poäng då, att man delar med sig av sin fina tarmflora man har jobbat med att samla ihop, moahahaha
    Jaha.. bajs på bebisen.. Detta blir ju bara bättre å bättre.. haha.. hjälp..!
  • Tesssan

Nu när jag har läst era inlägg har jag kommit fram till att dom flesta bajsar ju.. Jag trodde inte att det var så vanligt som det är. Jäkla skit.. bokstavligt talat!
    Jag vill inteee!!!
    Trots era lugnande ord om att BM e van å sambon inte märker. Det känns hemskt iaf..

• Ord blind

Är det inte papper under rumpan, så det bara är till att rycka bort? BM är vana oavsett, förstår om det känns genant, det gjorde det för mig med, men det kom inget på förlossningen så jag hade varit orolig helt i onödan! :)

• Metropolis Diana

Med andra barnet sket jag en plutt också under krystvärkarna, de var jättesnabba med att ta den sköterskorna. De pratade tyst och vips var den borta. Jag brydde mig inte ett skit om det just då faktiskt. Jag var så fokuserad på att få ut ungen istället.

• virreh2

jag bajsade under min andra graviditet. men jag brydde mig inte.. va ju helt normalt sa dom.. men till slut när jag inte orkade krysta mer så sa jag "ja men barnet kommer ju inte det kommer ju bara från andra hålet"..
    så jag bryr mig inte så mkt om det!

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen