• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • LabLover

Första förlossningen så hade jag skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville ha lavemang men när jag väl kom in hade jag varit på toa så många gånger att jag ändå avstod. Dottern föddes på en krystvärk och jag stod upp. Inget bajs alls

Andra förlossningen så brydde jag mig inte alls om det. Födde liggandes på sidan och bajsade lite vid varje krystvärk (som inte var många, krystade bara i några minuter). De torkade bort med papper utan att kommentera det precis som andra i tråden har skrivit. Min man ville se hur huvudet kom ut den här gången så han fick skylla sig själv att han fick se lite bajs.

Mitt tips blir att skriva i förlossningsbrevet att du vill ha lavemang när du kommer in

Försök sedan se framemot förlossningsupplevelsen och åren som förälder. Förlossningen varar kanske ett halvt dygn, förälder är du resten av livet. Lycka till!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Lattjo
    Tesssan skrev 2009-06-08 15:25:47 följande:
    Ok, ja nu känns det lite bättre
    Jag förstår verkligen dina tankar om det hela för jag är likadan och vill inte bajsa någon annanstans än hemma, har verkligen jättesvårt för det. Jag var jättenojjig innan sonens förlossning men väl där så var det inte så farligt. När jag satt där på pottstolen så tänkte jag först "Herregud, jag bajsar nu kommer alla fly fältet, gud vad pinsamt" men när jag märkte att INGEN i rummet brydde sig (hade bm, uska och en sjuksköterskeelev där) så släppte det hela. Och som sagt, exet kommer inte ens ihåg det och jag tror inte han ens märkte något.
  • LabLover
    Mattilda skrev 2009-06-08 15:28:10 följande:
    När jag fick EDA mot det onda så försvann det onda men däremot kändes varje värk som om jag skulle bajsa på mig istället...typ som om du är jättehård i magen och var en falukorv som vill ut ;P..så i flera timmar skrek jag varannan minut JAG BAJSAR PÅ MIG JAG BAJSAR PÅ MIG!!dom sa hela tiden nej det gör du innte men en gång sa dom , ja där kom en liten plutt! då skämdes jag som attan men sen var det dags igen JAG BAJSAR PÅ MIG!!jag hade fått lavemang innan men hade inte mycket att få ut ändå men mycket mer än lilla plutten bajsade jag nog inte under värkarna. ( vet inte hur mycket BM höll tyst om dock! )
    Vilket minne från förlossnigen!
  • MammaOsa
    Tesssan skrev 2009-06-08 15:23:22 följande:
    Det är inte BM jag e så orolig för. Mest sambon. Och mig själv. Har alltid tyckt att bajsa är det äckligaste som finns och kan bara göra det hemma. Störd jag vet..Dock har jag inga som helst problem med att byta blöjor eller plocka upp efter hunden. Det är mig själv det gäller. Helst vill jag ligga i ett fint nattlinne, perfekt sminkad och piffig som på film under förlossningen.
    Sätt då sambon i huvudändan hos dig där ser han inget. Det han inte ser det vet han ingenting om.
  • LabLover
    Lattjo skrev 2009-06-08 15:29:35 följande:
    Jag förstår verkligen dina tankar om det hela för jag är likadan och vill inte bajsa någon annanstans än hemma, har verkligen jättesvårt för det. Jag var jättenojjig innan sonens förlossning men väl där så var det inte så farligt. När jag satt där på pottstolen så tänkte jag först "Herregud, jag bajsar nu kommer alla fly fältet, gud vad pinsamt" men när jag märkte att INGEN i rummet brydde sig (hade bm, uska och en sjuksköterskeelev där) så släppte det hela. Och som sagt, exet kommer inte ens ihåg det och jag tror inte han ens märkte något.
    Får mig att tänka på min andra förlossning när jag envisas med att få gå på toa och kissa på slutet. Står på knä och hänger över sänggaveln men de vägrar låta mig gå på toaletten. Slutar med att jag försöker kissa i ett bäcken men det kommer inget iaf. Det visste så klart personalen men jag ville inte chansa. De skrattade gott åt hur vig jag var som klarade det. Bara minuterna senare är dottern född!
  • Ejin

jag hade oxå funderat endel över det där innan förossningen men jag har inte någon som helst aning om hurvidare jag bajsade eller inte och i ärlighetens namn så hade det varit mitt minsta problem just då endå... Så sjukt ont som de gjorde hade jag gärna bytt ut smärtan mot att bajsa på mej lite istället...
    Jag spydde dock som en kalv vid varje värk typ men de var skit samma de me... Det enda man tänker på när man ligger där är att få ut ungen...
    Att föda barn är ju rätt så äckligt överlag... det är ju mkt blod och fostervatten och annat snusk så bajset försvinner väll lite i mängden

Man bryr sej inte... o inte bm heller... o mannen lär nog vara så upptagen med att försöka hantera alllt som händer så han kommer inte att tänka på de de minsta...

• Tessie80

Jag hade "turen" att inte ha ätit på ca 2 dagar innan förlossningen i och med att jag hade så ont. Dock så i värsta krystvärkarna så hörde jag min bm säga: "Vi torkar lite här..." Det tog jag som att det kom nåt. Jag tänkte med på det mycket innan och ville inte att min sambo skulle se mig bajsa på mig och så. Tanken på att det var pinsamt kom på förlossningen men den försvann lika fort.

• Fru  Grön

hehe, rolig tråd faktiskt, hur snuskigt det än kan kan låta

För min del gick det prima: jag åt som en häst dagen innan förlossningen (lilla vegetarianen blev plötsligt sugen på köttiga grytor...), och när värkarna började och fortfarande var milda fick jag världens fart på magen och fick ut allt i "förväg". Så när det väl gällde kom bara en liten, liten plutt som BM tog bort utan kommentar. Andra förlossningen skötte magen själv lavemanget på samma sätt, och det kom inget under förlossningen. Däremot kände jag precis som Mattilda att det tryckte som fasiken där bak, och jag kunde inte sluta tänka på att jag "bara vill gå och bajsa först innan jag trycker ut bebisen", vad fånigt att jag inte insåg att det ju var bebisen som var på väg och inget annat!

Hoppas du har fått lite stöd i tråden, och kan sluta oroa dig för bajsandet Är din man medveten om att det kan hända osv? Det underlättar ju alltid om man avdramatiserar pinsamma saker i förväg!

• SgtWaffle
    Mattilda skrev 2009-06-08 15:28:10 följande:
    När jag fick EDA mot det onda så försvann det onda men däremot kändes varje värk som om jag skulle bajsa på mig istället...typ som om du är jättehård i magen och var en falukorv som vill ut ;P..så i flera timmar skrek jag varannan minut JAG BAJSAR PÅ MIG JAG BAJSAR PÅ MIG!!dom sa hela tiden nej det gör du innte men en gång sa dom , ja där kom en liten plutt! då skämdes jag som attan men sen var det dags igen JAG BAJSAR PÅ MIG!!jag hade fått lavemang innan men hade inte mycket att få ut ändå men mycket mer än lilla plutten bajsade jag nog inte under värkarna. ( vet inte hur mycket BM höll tyst om dock! )
    Dagens roligaste! Jag skrattade så att jag grät när jag läste, mest för att jag kände igen känslan och kommer ihåg hur jag sprang på toa stup i kvarten. Tack för skrattet!
Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen