• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • pezz

Har inte läst vad alla skrivit men dom brukar inte ge lavemang men däremot brukar man oftast "tömma sig" under värkarbetet om det inte går jätte fort förståss då kanske man inte hinner, jag "tömde mig" under värkarbetet allafall. och det är deras jobb så om de händer så e de inte konstigt för dom

• MyggaMygg

Men tänk om man släpper sig da? Det stinker ju i hela rummet
    Det e lika pinsamt för mig som att bajsa på mig.

Jag tömde mig aldrig inför förlossnignen med dottern som många tycks göra.

• Tesssan

Jag vill inte att min sambo ska märka det. Han bryr sig inte ett dugg och tycker inte att det skulle vara nåt. Men jag känner att det verkligen skulle vara hemskt. Men pappan står väl mest uppe vid ansiktet på mamman och inte nere mellan benen och spanar?

• MyggaMygg
    Tesssan skrev 2009-06-08 14:28:39 följande:
    Jag vill inte att min sambo ska märka det. Han bryr sig inte ett dugg och tycker inte att det skulle vara nåt. Men jag känner att det verkligen skulle vara hemskt. Men pappan står väl mest uppe vid ansiktet på mamman och inte nere mellan benen och spanar?
    Det avgör DU vart du vill ha din kille/man
  • Tindra02
    Tesssan skrev 2009-06-08 14:28:39 följande:
    Precis, och det ska du säga till han om det är det du vill.
    Sa jag till min, Nu står du fan inte där nere och glor
    Har han inte gjort med nån...
    Han ser ju från ditt huvud ändå.
    Men man kan be om lavemang, det vet jag och det ska dom kunna ge dig...
    Det hjälper oxå igång värkarna mer om dom är svaga.
    tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • gizmolarson

jag bajsade inget under min förlossning..inget märkbart iaf..kom ihåg att dom hade en varmt blöt handduk på rumpan..kring själva hålet.. {#lang_emotions_smile} å det var superskönt..tänkte aldrig på det heller under fölossningen att jag skulle bajsa på mig...kroppen brukar typ "rensa" ur sig veckorna innan förlossningen oxå..

• Lattjo

Jag bajsade en del under förlossningen med sonen. Dom ville få mig att kissa i en pottstol men jag bara bajsade vid varje värk (hade krystvärkar med typ 30 sekunders mellanrum). En sköterska hjälpte mig att torka rent och så var det inget mer med det. Tror jag bajsade vid fler tillfällen också men just då tänkte jag inte på det. Jag hade precis som du tänkt massor på det innan men när det väl var dags vågade jag inte ta lavemanget som jag köpt hem :)

Vad dom gjorde med pappret vet jag inte men dom sa iaf inte till att jag bajsade och min dåvarande sambo säger idag att han inte hade en aning om att jag bajsat någonting så dom sköter det jättesnyggt. Det är iaf min erfarenhet.

• Eowyn81

Jag tänkte också väldigt mycket på det där innan förlossningen. Jag ville verkligen inte bajsa på mig inför en massa människor. Jag skrev in i mitt förlossningsbrev att jag ville ha lavemang innan. När jag väl kom in på förlossningen var jag öppen 7 cm och det sista jag ville ha var lavemang... Varken jag eller min sambo märkte om det kom något och jag kan säga att jag inte ägnade en endaste sekund åt att tänka på det under själva förlossningen!

• Tesssan
    Lattjo skrev 2009-06-08 14:40:58 följande:
    Jag bajsade en del under förlossningen med sonen. Dom ville få mig att kissa i en pottstol men jag bara bajsade vid varje värk (hade krystvärkar med typ 30 sekunders mellanrum). En sköterska hjälpte mig att torka rent och så var det inget mer med det. Tror jag bajsade vid fler tillfällen också men just då tänkte jag inte på det. Jag hade precis som du tänkt massor på det innan men när det väl var dags vågade jag inte ta lavemanget som jag köpt hem :)Vad dom gjorde med pappret vet jag inte men dom sa iaf inte till att jag bajsade och min dåvarande sambo säger idag att han inte hade en aning om att jag bajsat någonting så dom sköter det jättesnyggt. Det är iaf min erfarenhet.
    Pottstol? Nu får jag lite panik igen..
  • LBochDS

orkade inte läsa alla svar... du kan be om att få lavemeng...men det inte säkert att det hjälper!

Tyvärr, kan jag inte ge dig några lugnande ord... att kvinnor bajsar på sig under förlossningen händer ganska ofta... och faktiskt inget du kan göra ngt åt!! SOM SÅ MYCKET annat som har med förlossningen att göra... du kanske kommer att låta som en grottmänniska, skrika, gråta... eller inget alls.

det enda du kan göra är släppa kravet på att ha kontroll...jag lovar att allt kommer att gå mkt lättare om du INTE HAR MASSA MÅSTEN!

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen