• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • Antonsmamma07

Jag fick inget lavemang, och jag tror inte att de hände någon "Olycka" varesig bajs eller kiss:) Kräktes lite innan vattnet gick, men de va allt.
    Sa till sambon långt innan de va dags att föda "Dé som händer på förlossningen stannar där!" Inga problem för honom så klart;)

• Martina 76

Har man bajs i tarmen så lär det åka ut när man föder! Jag bad om lavemang och fick det. Det var ingenting som de frågade om jag vill ha. (Iofs kom det ingenting i och med att jag inte hade ätit på så länge! )Tänker göra det nästa gång också för att slippa det bekymret. Bryr mig mer om min man än om personalen vad gäller bajsaspekten. Känns inte så kul att ligga där och skita med mannen bredvid sig!

• Begga

Haha jag var väldigt orolig för det där innan jag födde sonen ! Sa ingenting till någon men senn när det var dags (typ huvudet på väg ut) då vrålade jag "kommer det bajs?!, jag vill inte baaaajsaaa" ;) De snälla barnmorskorna lugnade ner mig och sa att det inte var någonting ... men såhär efteråt är det mycket möjligt att dom bara sa det för att just få mig att sluta tänka på det.
    Spelar ingen roll för mig nu. Vet att det finns värre och pinsammare situationer i livet. Barnmorskorna ska ju torka bort det och de är totalt avrubbade tror jag ;)

• Little Pooch 05

Hej TS. Forstar din oro, man "ska" ju inte bajsa pa sig i vuxen alder.

Vad jag vet kom inget bajs vid forsta forlossningen, men vid andra forlossningen kom det bajs, tydligen bara lite sa gubben, men han sag det. Jag kande att det var nog bajs, och jag kande aven att de torkade bort det, men just da var jag mitt uppe i att trycka ut lillasyster sa hade ingen mojlighet att tanka for mycket pa det da. Sen nar bebisen val ar ute sa tanker man ju inte pa nat annat an den lilla!

Lycka till

• WhiteAngels

Första förlossningen tog jag lavemang...men ALDRIG mmer så vid andra förlossningen tacka jag neh o jag minns att uskan fick torka lite granne...vid tredje frågades det inte ens om jag ville ha

• lunkentuss

Jag bajsade aldrig NER mig, utan det kom små pluttar ibland när jag krysta som dom torka bort innan dom ramla ur haha! vidrigt egentligen, men var inte ett dugg skämmigt. Kändes nästan sjukt normalt

• Grodan76

Jag blev inte erbjuden lavemang. Dotra föddes 2 h efter att vi kom in på förlossningen. Var öppen 8 cm när vi kom in. Kom inget alls för mig. Var bara CTG-kurva och sen direkt in på förlossningssalen. Bara att börja krysta. Efter mindre än 2 h var dotra ute. Med bara lustgas.

• Smelliot

När barn nr 2 kom så va ja ju veteran och mitt i allt säger jag till barnmorskan -Oj nu kommer det bajs, kan du torka!?....som om det va det mest naturliga man säger till en främmande människa,,hahaha... Aldrig skämmit i det sammanhanget utan faktiskt fullkomligt normalt!!

• MrsMurphy

Hej hej!

Jag tycker inte du ska oroa dig över detta för personalen har verkligen varit med om det mesta och din partner lär inte hänga i ditt underliv i det skedet... Jag var lite rädd för detsamma men under själva förlossningen så är både du och din partner helt fokuserade på att det kommer att komma en bebis snart.

Just detta gjorde faktiskt att jag skrattade mig igenom hela den senaste förlossningen, det blev helt absurt. Både jag och personalen skrattade så det skallade genom korridoren...

Kommer till förlossningen efter en illfärd i snöstorm och jag var helt säker på att jag skulle föda i bilen och vi var på väg att ringa ambulans. Kommer in till förlossningen iaf och jag är helt öppen och dom är säker på att jag kommer ha min bebis inom den närmaste kvarten. MEN, jag är så grymt förstoppad så bebisen kunde inte tränga ner (hade en 18 månaders som gjort att mina toarutiner var ur spel), allt avstannar så jag hinner få eda och grejer.  Dom vågar inte ge mig lavemang för då skulle bebisen antagligen trilla ut i toastolen. Får sitta på en mobil toastol inne vid sängen och försöka bajsa samtidigt som jag sniffar lustgas och jag kan säga att jag nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. 

Det jag försöker säga med detta är att även jag var rädd för att bajsa på mig men just under en förlossning så blir allt SÅ annorlunda. Man är så rädd för så mycket innan men just på plats så blir allt så fokuserat och personalen får det att vara så naturligt.  Min lilla bajsskräck förvandlade det hela till att bli en skitrolig förlossning och jag trodde verkligen inte att man kunde skratta sig fördärvad under en förlossning.

Försök att ta det hela med ro, du kan ta lavemang hemma men då kan det snabba på allt. Du kan be om det på plats eller så säg till partnern att det nog kan komma bajs och jag kan nästan garantera dig att om det kommer bajs så kommer han inte ha ett minne av det efter förlossningen för det kommer vara helt utraderat av alla andra grejer som händer och sker och erat underverk som kommer att komma.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Fluff tomten

Fy, detta är vad jag nojjar mest för. Min man får under inga omständigheter stå och titta i den änden ändå, men jag vill inte skita på mig. Kan inte tänka att jag någonsin skulle känna att det är naturligt och att personalen nog är härdad. Jag avskyr avföring, kan spy vid bara tanken på lukten av en vuxen människas bajs.

Skönt att någon tog upp ämnet, för jag trodde jag var ensam om att oroa mig så mycket för just detta.

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen