• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • LaJohannan

Jag var 100% säker på att jag förlöste bajskorvar när jag stod där med dom första krystvärkarna!
    Jag ville bara sjunka genom jorden... haha mitt i dimman av lustgas och förvirring av att faktiskt föda så va jag säker på att när BM sa att efter DENNA så får hon lägga sig ner, så va jag säker på att ´hon mena, efter denna bajskorven. Dom stod ju och torka=). Inte kunde jag veta att dom mena efter denna värken och att det va blod dom torka=). Jag var inte så orolig innan för att skita ner mig, kommer inte vara det med nästa heller... Shit happens=)

• ÄlskadeGryn

Tala om din rädsla när du kommer in och be om ett lavemang så behöver du nog inte oroa dig. Ps det är EXTREMT vanligt att man bajsar under förlossningen och tror inte att barnmorskorna tycker att det är vare sig konstigt eller äckligt utan en naturlig del av en förlossning och oroar du dig för din sambo så brukar bm vara ganska smidiga på att torka undan (min man märkte inte nåt alls och då kom det ändå en hel del kan jag lova ) så tror inte att du behöver oroa dig för det heller..

• zummar

Jag vet inte om nån sagt ngt om detta innan men jag säger det isf igen.

Jag tror att en del av "problemet"- rädslan kommer från att så många tänker att man "bajsar på sig"
    Jag tycker att det låter så förnedrande, men jag tycker också att bajsa på sig är ngt som betyder att jag har skitit i byxorna...om ni förstår

Jag bajsade under förlossningen, men jag tror inte att jag hade märkt det om det inte var pga bm torkade mig i rumpan. Jag registrerade det mest å var sen tillbaka i krystandet.

• Elda

För mig kom det också av den sorten men det visste jag inte om, min man sa någotom det senare, minns inte om jag frågade upp det, och då efteråt skämdes jag lite då jag tänkte på det . I förlossningssituationen har det ingen betydelse ifall det sker och barnmorskorna är smidiga ... Inte är väl någons blod ur "andra hålet" mysigt heller...?

• frukarlssonn

Jag bajsade på mig men de tog bort den direkt, jag märkte knappt nåt för jag va så inne i förlossningen. Föstår att du är rädd för detta, många med dig oroar sig just för bajsandet, men de är vana att kvinnor gör detta. Det är ju med ganska stora krafter vi krystar fram bebisen.

♥ Olivia 090610 ♥
  • mamma3barn

Hej!

Det är faktikst ingen som pratar om det här.. Hade aldrig hört talas om det innan jag födde min första... Barnet trycker på ändtarmen och det känns ju faktikst som man skiter ut en fotboll... Eftersom man tar i med alla krafter och trycker både fram och bak samtidigt så kan det komma.. om det finns ngt i tarmarna..

Min barnmorska sa helelr ingenting utan tog bort det och allt var ur världen..

Med andra...sa jag bestämt att jag ville ha lavemang..... Men de tyckte att komemr de så kommer de.. alla gör det.. Jag fick lavemang.... och slapp skita på mej...

Har läst om det nu i efterhand och tydligen brukar kroppen göra sig av med det som finns i tarmarna redan dagarna före förlossning.. Man kan känna att man gå på toaletten oftare än vanligt... Har aldrig tänkt på detta..

Kramis

• Jigga

Jaa.... jag tänker att "Tänk inte på det"... tror inte att du tänker på det när du väl ligger där med bebisen på väg ut. Det enda jag tänkte var att NUU SKA HAN UUT.
    Ta i för kung och fosterland bara. Ingen fara. Det klarar du.

• Lilla Snosgosen

Du kan vara lugn TS, det var verkligen ingen fara!

Jag födde min lilla dotter i söndags morse (090705) och det kändes verkligen hela tiden som att jag skulle bajsa på mig. Jag bad om ursäkt till barnmorskan mitt i värkarna och all lustgas :) Men min kropp hade rensat tarmen dagarna innan så det kom bara pyttelite bajs (jag var tvungen att fråga hehe) och tro mig, personen vid ditt huvud kommer inte att se vad som händer där nere. Barnmorskan torkar bort det lite diskret och med allt annat som kommer ut där nere så var bajs det sista man tänkte på ;)

Du kan verkligen koppla bort alla de tankarna på att det skulle kännas pinsamt mm. Prata mycket med din sambo om det och var lugn. "Njut" av din förlossning för det är det häftigaste man någonsin kommer vara med om!

Lycka till!! *Kramar om*

• Gladabarnensmamma

Helt normalt att oroa sig för det. Helt normalt att man faktiskt trycker ur sig lite bajs också (man tar i för kung & fosterland och det är helt omöjligt att kontrollera exakt vad som kommer ut där nere).

Helt ärligt; när det är dags kommer du vara så otroligt koncentrerad på vad som är viktigt - att man bajsat på sig känns ungefär lika viktigt som att kratta löv i färgordning. Själv hade jag nog inte ens märkt om någon kapade av ena benet på mig just när det skulle krystas.... Och med första vrålade jag att jag "ville dööö" så personalen är nog vana med värre än lite skit i rompen

• lilla mej

jag bajade pa mig under krystvarkarna haha, jag sa till bm nu bajar jag, och hon sa nej du tror bara det, och jag sa nej nu bajar jag jag lovar.... och da sa hon bra det for da vet vi att bebisen ar pa vag ut....och da kandes det som en bra grej...tror et ar huvudet som trycker pa tarmarna nar det aker ner sa allt som finns dar da trycks ut....men kara du tank pa allt annan goja som kommer ut sa lite bajs ar inget farligt, dom ar ju vana och du kommer inte bry dig i den stunden.

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen