• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • edit o

Vet du, det bästa är att när du är mitt uppe i det hela så så att säga "skiter" du i om du bajsar eller ej....
    Man är så upptagen med allt annat....
    Ps. har inte läst hela tråden....
    Dessutom så har jag läst någonstans att man inte ger lavemang länger för att barnet ska "mötas" av de bakterier som finns i avföringen, det ska tydligen ge en först hjälp till att bygga upp immunförsvaret.
    Sannt eller ej, vet jag inte..
    Men om du bajsar på dig så kan du ju alltid tänka att det är för babyns bästa...

• Niveas

Haha, ursäkta mig, men jag måste skratta åt vissa berättelser. Har också fött ett barn och har ingen aning om det kom bajs. Fick lavemang innan så det kanske inte kom något, men det var verkligen det sista jag tänkte på under all smärta och krystande.

Nu ska jag föda igen, när som helst! Väntar med iver =). Kommer garanterat att be om lavemang igen.

• Minimax

Jag var livrädd under min första förlossning för att bajsa på mig och "påpekade" (skrek) det under hela tiden jag krystade. Var orolig för att jag skulle ha samma noja under min andra förlossning, men då tänkte jag faktiskt inte alls på det. Fick magknip när värkarna satte igång och tömde nog det mesta redan då, vilket mentalt kanske hjälpte mig. Hade tänkt be om ett lavemang, men förlossningen gick så fort att jag inte hann med det.

• Tesssan
    LabLover skrev 2009-07-13 10:35:20 följande:
    TS: Hur går det med din rädsla?
    Det känns lite bättre faktiskt. Ju mer det närmar sig destå fler andra saker hittar jag att oroa mig över som överskuggar bajsandet. Ni här har fått mig att inse att bajs inte e så farligt

Just nu nojjar jag mer över att bebisen inte har vänt sig än..
  • LabLover
    Tesssan skrev 2009-07-13 21:59:18 följande:
    Det känns lite bättre faktiskt. Ju mer det närmar sig destå fler andra saker hittar jag att oroa mig över som överskuggar bajsandet. Ni här har fått mig att inse att bajs inte e så farligt Just nu nojjar jag mer över att bebisen inte har vänt sig än..
    Precis så är det ju. Allt har sin gång och man kommer ständigt på nya saker att noja över. Vissa viktigare för en än andra. Att inte bebisen skulle ligga rätt och bli tvingad till snitt nojade jag också mig över båda gångerna men nu när jag har två barn så inser jag ju att jag inte hade brytt mig ett dugg så här efteråt hur de kom ut

Lycka till!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • BlommyNess12

Jag bajsade under krystningen. Man gör det för att barnets huvud tränger ner och trycker ut allt tarminnehåll, de torkar bort det så snabbt att man knappt hinner få ut det. Och tro mig, man tänker inte riktigt på det när man ligger där med ett huvud halvvägs ute mellan blygdläpparna, men man kan få lavemang om man ber om det, det får man på sjukhuset här i allafall, men du får det bara om du är öppen under ett visst antal cm tror det är 5?

• nicely

Jag bajsade oxå när jag födde min dotter. Och jag visste det pga av lukten. Då skrek jag högt att NU BAJSADE JAG, ELLER HUR? Barnsmorskan nickade med ett leende och tog bort det direkt. Tyckte att det var pinsamt för jag har aldrig bajsat inför 4 människor i vuxenålder. Nu väntar jag mitt andra barn. Är inte alls orolig över att bajsa eftersom jag har gjort det en gång redan så klarar jag av att göra det en gång till :-P

• OleIvars

Jag tycker det här är ganska roligt eller vad man ska säga....
    Nästan alla kvinnor som jag umgås med som inte har fött barn blir halvt hysteriska när dom frågar om förlossningen och hur allt går till... jag berättar ju min första förlossningsberättelse i DETALJ ...
    Det är oftast det här med att klämma ut pyttelite bajs dom reagerar starkast på, inte att man i princip trycker ut en "handboll" med andra hålet..

Jag och min karl har en väldigt dialog om det mesta. Jag minns i lustgas dimman att jag sa med hög röst : Nu har jag skitit på mig ...

hahahahaha..

Jag får för mig att lavemang gör att man får ondare värkar... vet inte om det stämmer, men flera omföderskor har berättat för mig..
    Lycka till TS.
    Kram T

• lollipop25

Du kommer säkerligen lägga en liten kladd, kanske inte en korv , personalen är otroligt duktiga och snabba på att torka så du kommer inte märka det ens el lukta det.

Jag lovar dig att du kommer inte bry dig det minsta om du så lägger en stor blaja , huvudsaken allt går bra med bäbisen.

Däremot så känns det som att man ska bajsa ut en basketboll när bäbisen sjunker och man får krystkänslan

All lycka

• charlie och novas mamma

Jag kände precis lika som dej. Det fråga mej när vi kom in på förlossningen om jag villa ha lavemang för det kunde sätta fart på värkarna sa hon. Nej för guds skulle tänkte jag det var jobbigt som det var så ja tackade nej. Men sen och andra sidan hade ja gjort nr 2 hemma rätt mkt innan så ja tänkte att det var nog lugnt.
    När väl Krystvärkarna satte i gång och jag började krysta aktivt så kände ja att det kom bajs. Ja minst att ja till och med låg och luktade för att känna om det stank i hela rummet vilket det gjorde tyckte jag men vad skulle ja göra. Vart det tog vägen vet ja inte. Alla var bara som vanligt och försvann gjorde det så..
    Fråga min sambo efter åt om han märkte det eller kände lukten men det hade han inte gjort.
    Min BM sa att hela tarmen liksom kavlars ut när bebisens huvud ska fram så allt som finns i tarmen kommer ut vare sej man vill eller ej. Så man bajsar ju inte enbart på sej för att man tar i så mkt.

• Thegran

jag bad om lavemang och fick det.

under förlossningen vet jag inte alls om något kom eller inte.
    jag hade fullt upp med annat :)

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen