• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • Tesssan
    Mor84 skrev 2009-06-08 14:01:07 följande:
    Jag bajsade inte på mig under min förra förlossning (tror jag inte i alla fall), Men gör man det så tar BM bort det snabbt och utan att det märks. Görs ingen stor sak av det. De är vana vid sånt. Men en kompis tog lavemang innan och hon gjorde det själv hemma.Jag tänker mest; om du tar lavemang innan, tänk om det skulle sätta igång då? då står du där med rännskita och med värkar... inte trevligt kan jag tänka mig.
    Det har jag också tänkt på. Tänk om man inte hinner på toa. Känns som jag villl ta konstant lavemang när det börjar närma sig dagen för BF för att undvika alla risker. Men hur bra är det då..
  • Tesssan

Men om det händer och dom tar bort det. Vad gör dom av det då? Kastar papper i en papperskorg eller hur gör dom? Luktar det inte?

• Tesssan

Känns en gnutta bättre nu.. en gnutta..
    Tack så mycket för era svar!

• Tesssan

Jag vill inte att min sambo ska märka det. Han bryr sig inte ett dugg och tycker inte att det skulle vara nåt. Men jag känner att det verkligen skulle vara hemskt. Men pappan står väl mest uppe vid ansiktet på mamman och inte nere mellan benen och spanar?

• Tesssan
    Lattjo skrev 2009-06-08 14:40:58 följande:
    Jag bajsade en del under förlossningen med sonen. Dom ville få mig att kissa i en pottstol men jag bara bajsade vid varje värk (hade krystvärkar med typ 30 sekunders mellanrum). En sköterska hjälpte mig att torka rent och så var det inget mer med det. Tror jag bajsade vid fler tillfällen också men just då tänkte jag inte på det. Jag hade precis som du tänkt massor på det innan men när det väl var dags vågade jag inte ta lavemanget som jag köpt hem :)Vad dom gjorde med pappret vet jag inte men dom sa iaf inte till att jag bajsade och min dåvarande sambo säger idag att han inte hade en aning om att jag bajsat någonting så dom sköter det jättesnyggt. Det är iaf min erfarenhet.
    Pottstol? Nu får jag lite panik igen..
  • Tesssan

Det är inte BM jag e så orolig för. Mest sambon. Och mig själv. Har alltid tyckt att bajsa är det äckligaste som finns och kan bara göra det hemma. Störd jag vet..

Dock har jag inga som helst problem med att byta blöjor eller plocka upp efter hunden.

Det är mig själv det gäller. Helst vill jag ligga i ett fint nattlinne, perfekt sminkad och piffig som på film under förlossningen.

• Tesssan
    Lattjo skrev 2009-06-08 15:23:16 följande:
    Grejen var att min förlossning gick superfort från det att vattnet gick tills jag var helt öppen och fick krystvärkar. Sonen sjönk dock inte ner alls så dom ville få mig att kissa (för han kom inte förbi den överfyllda blåsan, jag hade glömt bort att man måste kissa när man var kissnödig, jag var så säker på att det skulle ta ett par dagar med värkar men allt gick så fort så jag var helt ställd) och för mig var det inte ett alternativ att släpa mig in på toan som var heeela 3 meter bort :) Så då hämtade dom en stol med en potta i så jag skulle slippa släpa mig den enorma biten till toan. Hade jag inte haft krystvärkar så tätt hade jag nog klarat av att gå till muggen :) Oroa dig inte för det, jag är den enda jag känner som fått hjälp av en sån stol (dom allra flesta är inte lika lata som jag kanske *s*)
    Ok, ja nu känns det lite bättre
  • Tesssan
    Fru Grön skrev 2009-06-08 20:42:06 följande:
    hehe, rolig tråd faktiskt, hur snuskigt det än kan kan låta För min del gick det prima: jag åt som en häst dagen innan förlossningen (lilla vegetarianen blev plötsligt sugen på köttiga grytor...), och när värkarna började och fortfarande var milda fick jag världens fart på magen och fick ut allt i "förväg". Så när det väl gällde kom bara en liten, liten plutt som BM tog bort utan kommentar. Andra förlossningen skötte magen själv lavemanget på samma sätt, och det kom inget under förlossningen. Däremot kände jag precis som Mattilda att det tryckte som fasiken där bak, och jag kunde inte sluta tänka på att jag "bara vill gå och bajsa först innan jag trycker ut bebisen", vad fånigt att jag inte insåg att det ju var bebisen som var på väg och inget annat!Hoppas du har fått lite stöd i tråden, och kan sluta oroa dig för bajsandet Är din man medveten om att det kan hända osv? Det underlättar ju alltid om man avdramatiserar pinsamma saker i förväg!
    Ja han får höra detta tjatet flera gr i veckan så han är väl införstådd med vad som kan hända. Han vill dock inte prata om förlossningen alls. Ser mest tärd ut när jag tar upp det. Han är nog mer nervös än jag. Inte för bajset då.. men allt annat
    Fru Grön skrev 2009-06-08 21:22:39 följande:
    förresten, man kan ju alltid pigga upp sig med att bebben får ett mycket bättre immunförsvar av alla bakterier det får på sig på vägen ut! Det har liksom en poäng då, att man delar med sig av sin fina tarmflora man har jobbat med att samla ihop, moahahaha
    Jaha.. bajs på bebisen.. Detta blir ju bara bättre å bättre.. haha.. hjälp..!
  • Tesssan

Nu när jag har läst era inlägg har jag kommit fram till att dom flesta bajsar ju.. Jag trodde inte att det var så vanligt som det är. Jäkla skit.. bokstavligt talat!
    Jag vill inteee!!!
    Trots era lugnande ord om att BM e van å sambon inte märker. Det känns hemskt iaf..

• Tesssan

En hård plupp kan jag stå ut med. Men tänk om man är dålig i magen å det bara sprutar!
    Gud.. Att man sitter och diskuterar detta på ett forum egentligen, haha!

• Tesssan
    SingForLife skrev 2009-06-08 22:13:47 följande:
    När jag skulle föda så frågade dom mig innan om jag ville ha lavemang. Jag sa att jag inte kände mig nödig o det nöjde dom sig med. (proffessionella och vana)Väl dags så kom vårt lilla mirakel ut men innan henne kom det spiralformade bruna korvar som maken snällt fick torkaJag kan säga att, hade jag varit medveten om det. dels att det hände o dels att maken fick assistera... ja då hade jag dött av skam!!!!Droppen var när jag hörde en av dom väsa "fick hon inget lavemang innan"
    VAA!! Fick din man torka?????!!!!
  • Tesssan
    SingForLife skrev 2009-06-08 22:18:52 följande:
    Jaa o det nämner han så ofta han bara kan "jag har torkat dig när du bajsat!" o så asgarvar han.. Jag skäms ihjäl!!!!!
    Helt sjukt ju! Tror jag ska skriva ett mycket utförligt förlossningsbrev..
  • Tesssan

Myror i brallan skrev 2009-06-08 22:23:32 följande:

Jag bajsade inte på mig under nån av mina förlossningar... dock så producerar ju kroppen ett hormon som heter typ relaxin som är till för att mjuka upp fogar och livmoder så bebisen kan komma ut. Detta påverkar även tarmen som reagerar med att tömma sig så det inte är bajs i vägen och bromsar bebbens utfart! Det gör ju att man (om inte bebben har väldigt bråttom) måste springa på toan och göra tvåan några gånger... men då har man ju gjort bort det innan förlossningen
    `
    Jag hoppas verkligen att det blir så för mig!
  • Tesssan

Tack alla som svarar! Jag försöker å tänka positivt, och vissa ev era inlägg hjälper verkligen! Men jag tror inte att jag kommer kunna släppa detta. Känns verkligen helt fruktansvärt fortfarande trots att jag små stunder tänker ääh.. skit samma..

• Tesssan
    moonweb skrev 2009-06-09 17:23:27 följande:
    När jag legat och fött barn har jag bara försökt att inte förlora förståndet fullständigt (fött utan smärtlindring), vem fan skulle bry sig om det kommer lite bajs tillsammans med allt blod, fostervatten, slem och geggamoja?
    Kan ju inte hjälpa hur jag känner..
  • Tesssan

Jag skriver det igen för jag förstår att man kanske inte orkar läsa hela tråden

Det är inte personalen jag oroar mig för. Dom är vana jag vet. Det är mig egna känsla över det hela. Tycker att det är förnedrande. Dessutom vill jag inte göra det inför min sambo, även om han inte bryr sig det minsta.

Blod och fostervatten och så är en helt annan sak. Går inte att jämföra med bajs för min del.

• Tesssan
    LabLover skrev 2009-07-13 10:35:20 följande:
    TS: Hur går det med din rädsla?
    Det känns lite bättre faktiskt. Ju mer det närmar sig destå fler andra saker hittar jag att oroa mig över som överskuggar bajsandet. Ni här har fått mig att inse att bajs inte e så farligt

Just nu nojjar jag mer över att bebisen inte har vänt sig än..
Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen