• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • FreyaBus

Hey... det var jag också jätte nojjig över. Om man vill kan man få lavemang innan... jag gjorde inte de då de var fullt när jag kom in och när jag väl fick ett rum va de dags att krysta typ...

Jag tyckte det var jobbigt att det kom bajs när man krystade... de tog bort de fort och sa att det är jätte vanligt men jag tyckte det kändes jobbigt ändå så nästa gång ska jag nog se till att "tömma" mig {#lang_emotions_embarassed}

Freya 2007-09-07
  • Mor84

Jag bajsade inte på mig under min förra förlossning (tror jag inte i alla fall), Men gör man det så tar BM bort det snabbt och utan att det märks. Görs ingen stor sak av det. De är vana vid sånt.
    Men en kompis tog lavemang innan och hon gjorde det själv hemma.
    Jag tänker mest; om du tar lavemang innan, tänk om det skulle sätta igång då? då står du där med rännskita och med värkar... inte trevligt kan jag tänka mig.

• Lussekatten87

Jag hade aldrig en tanke på det under min förlossning!

Ingen bm sa något om det när jag låg där, och min man såg inget heller,antar att jag inte bajsade eller så kom det lite som de snabbt torkade bort.
    Det är ju inte så att de säger" Nu bajsade du litegrann"!

Dessutom blev jag risig i magen innan vi åkte in pga värkarna.så jag tömde mig helt naturligt vilket är jättevanligt! så det hoppas jag händer den här gången med för mig.

• RoseMarie Nielsen

Har har inte bajsat på mig nångång men jag lyckades kissa på mig då jag skulle krysta ut moderkakan...så pinsamt men dom är ju som sagt vana vid sånt.

• Lussekatten87
    Mor84 skrev 2009-06-08 14:01:07 följande:
    Jag bajsade inte på mig under min förra förlossning (tror jag inte i alla fall), Men gör man det så tar BM bort det snabbt och utan att det märks. Görs ingen stor sak av det. De är vana vid sånt. Men en kompis tog lavemang innan och hon gjorde det själv hemma.Jag tänker mest; om du tar lavemang innan, tänk om det skulle sätta igång då? då står du där med rännskita och med värkar... inte trevligt kan jag tänka mig.
    Precis vad jag med tänker,man har precis tagit ett microlax och måste åka in NU,så måste man bajsa 5-6 gånger liksom nää jag skulle inte rekommendera det.
  • RoseMarie Nielsen
    RoseMarie Nielsen skrev 2009-06-08 14:03:52 följande:
    Har har inte bajsat på mig nångång men jag lyckades kissa på mig då jag skulle krysta ut moderkakan...så pinsamt men dom är ju som sagt vana vid sånt.
    JAG har.....kan ju inte ens skriva idag
  • Tesssan
    Mor84 skrev 2009-06-08 14:01:07 följande:
    Jag bajsade inte på mig under min förra förlossning (tror jag inte i alla fall), Men gör man det så tar BM bort det snabbt och utan att det märks. Görs ingen stor sak av det. De är vana vid sånt. Men en kompis tog lavemang innan och hon gjorde det själv hemma.Jag tänker mest; om du tar lavemang innan, tänk om det skulle sätta igång då? då står du där med rännskita och med värkar... inte trevligt kan jag tänka mig.
    Det har jag också tänkt på. Tänk om man inte hinner på toa. Känns som jag villl ta konstant lavemang när det börjar närma sig dagen för BF för att undvika alla risker. Men hur bra är det då..
  • FreyaBus

Har läst också föresten att det kan göra mer ont om man tar lavemang innan för då är det inget som "vadderar" mot ryggen...

Freya 2007-09-07
  • Tesssan

Men om det händer och dom tar bort det. Vad gör dom av det då? Kastar papper i en papperskorg eller hur gör dom? Luktar det inte?

• Reyngirl

Med min första så tog det sån tid, blev igångsatt på eftermiddagen, fick lavemang kl 21 och kl 18 dagen efter föddes dottern. Jag åt inget på hela dagen så då var det ju klart att det inte kom något.

Andra förlossningen startade hemma och från att vi kom in tog den 5 timmar, jag fick lavemang när vi kom in men likväl som kom det bajs när bebisens huvud trängde ner. Det kom kiss också...

Det är ju inte som att du kan kontrollera det, bebisen huvud trycker ju mot både urinblåsan och tarmen. Det måste ju ta vägen nånstans. Det var ingen av BM eller USKAn som sa något, det är ju helt naturligt att det kommer ut ifall där finns något.

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen