• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • zoftnezz

När jag födde min första frågade dom ifall man ville ha lavemang. Jag tog det. Kände ändå att det va skönt att inte behöva tänka på det just då. Fast,visst e det en piece of cake egentligen. Idag tror jag inte jag skulle bry mig ett skvatt. Jobbar inom vården o vet att man som personal blir avtrubbad o ser sånt som "naturligt".

• LabLover
    Tesssan skrev 2009-06-09 17:19:21 följande:
    Tack alla som svarar! Jag försöker å tänka positivt, och vissa ev era inlägg hjälper verkligen! Men jag tror inte att jag kommer kunna släppa detta. Känns verkligen helt fruktansvärt fortfarande trots att jag små stunder tänker ääh.. skit samma..
    Försök att tänka på det underbara ögonblicket när du får upp barnet på bröstet och smärtan är som bortblåst!

Sedan behöver du inte släppa det här med bajs. Klart du får nojja, alla har vi våra hang-ups, bara du är medveten om att det här är utanför din kontroll och du kan omöjligt veta hur det kommer att bli för just dig.

Ofta tror jag att våra nojjor handlar om sådant som vi känner att vill kunna kontrollera. Jag t ex vet att jag är lättkränkt och oroade mig mycket över hur personalen skulle bemöta mig andra gången.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Göteborgsmamman75

De erbjuder dig ofta att få lavemang om du vill innan. Annars kan du ju bara fråga efter lavemang, så brukar det gå bra.

Jag bad om att få det för att undvika att bajsa på mig.

• virre85

Ja va oxå livrädd för det och självklart gjorde jag det haha.
    Men det va inte så farligt, bm frågade mig lite lätt om det va okey ifall hon torkade bort lite bajs som kommit. Det va inte alls pinsamt som jag trodde trots att både min man och syster stod där. Det händer det flesta och vissa bm säger att det är bra för barnet att få lite bajs på sig, för att få lite bakterier så.
    Tänk inte på det, det är faktiskt väldigt vanligt och naturligt att det kommer lite så som man trycker,,
    Lycka till

• Tesssan

Jag skriver det igen för jag förstår att man kanske inte orkar läsa hela tråden

Det är inte personalen jag oroar mig för. Dom är vana jag vet. Det är mig egna känsla över det hela. Tycker att det är förnedrande. Dessutom vill jag inte göra det inför min sambo, även om han inte bryr sig det minsta.

Blod och fostervatten och så är en helt annan sak. Går inte att jämföra med bajs för min del.

• Okänd

Vad tror ni att bm tycker om jag avsäger mig lavemang? Vill dom helst att man tar? Jag avskyr verkligen lavemang, vägrar stå och hålla mig på nån toalett då jag har värkar.

• virre85
    Okänd skrev 2009-06-09 19:32:15 följande:
    Vad tror ni att bm tycker om jag avsäger mig lavemang? Vill dom helst att man tar? Jag avskyr verkligen lavemang, vägrar stå och hålla mig på nån toalett då jag har värkar.
    När jag födde frågade de mig inte ens om jag ville ha, jag ville egentligen ha men vågade inte fråga
  • våg

Det var min största skräck också, så jag tog lavemang när jag kom in till förlossningen. Tycker det var jättebra, så slapp man tänka på det sen

• LabLover
    Okänd skrev 2009-06-09 19:32:15 följande:
    Tror inte att de frågar om du vill ha det om du inte ber om det. Så har det varit för mig iaf.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen