• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • FreyaBus
    Tesssan skrev 2009-06-08 14:07:10 följande:
    Men om det händer och dom tar bort det. Vad gör dom av det då? Kastar papper i en papperskorg eller hur gör dom? Luktar det inte?
    Vet inte... hade jag ingen tanke på... man är ju "ganska" koncentrerad på annat =) KOmmer inte ihåg att de luktade något... men hade ju lustgas också =)
  • Niveas

Jag fick lavemang direkt när jag kom dit. Det tog någon minut så satt jag på toa och tömdes helt, kändes det som iaf. Sen tog jag mig en dusch för att känna mig fräschare och för att försöka slappna av mellan värkarna. Jag bajsade garanterat inte på mig sen under själva krystningen. Få se hur det blir nästa gång =) Jag tänker tacka ja till lavemang även då.

• underbara jag

Hej.

det kom lite för mig under båda förlossningarna men det är inget som nån gör någ sak av. de torkar bort det direkt utan en min. som de sagt innan, det är fullt nsturligt.

jag skulle inte våga ta lavemang. tänk om det går fortare än man tänkt sig o är jättelös i magen under förlossninge... hua.

barnet trycker ju på så hårt så det är bara det lilla yttersta som kommer om det ens kommer nåt.

försök o kolppla bort de tankarna o se fram emot en häftig förlossning. för det ÄR häftigt. trots åtskilliga timmar av värkar, smärta, oro mm.

ALLT e glömt när barnet ligger på magen

Lycka till!

• Näver
    Tesssan skrev 2009-06-08 14:07:10 följande:
    Men om det händer och dom tar bort det. Vad gör dom av det då? Kastar papper i en papperskorg eller hur gör dom? Luktar det inte?
    Hej, det är vanligare att det kommer bajs än att det inte kommer något alls. Man tar lite diskret bort det med papper och kastar det i sopsäcken med lock. Gör ingen stor affär av det.
    Sen är det många som tror sig vara bajsnödiga när det i själva verket är bebisen som trycker på neråt.

Lycka till !
  • Tesssan

Känns en gnutta bättre nu.. en gnutta..
    Tack så mycket för era svar!

• MyggaMygg

Jag är skiträdd att bajsa på mig eller kanske fisa/prutta när dom är precis där nere

Jag skulle skämmas ihjäl och typ gråta av det och känt mig jätte äcklig.

Finns det bra medel man kan ta innan hemma själv för att tömma sig som INTE är farligt för barnet i magen?

• MyggaMygg

Säjer dom nått om man råkar prutta/fisa elelr bajsa på dig?
    Typ "jaha här kom det bajs ja" Eller "oj här lättades det på trycket"?

• destino

jag fick lavemang, då jag kom in var då öppen 5 cm, men hemma då jag satt i värkar i 12 timmar, satt jag mest på toa stolen, man trodde all mat sen 10 månader kom ut, blev rädd så inte bebisen skulle komma i allt det????

men efter 12 timmar var jag bara 5 cm öppen, åt bara en banan, inget annat kunde jagtrots att jag var hungrig,
    värkarna kom tätt...

då efter 8 timmar gjorde de hål på hinnorna och 4 timmar efter kom min doter, det kom lite bajs då jag stod upp, de torkade det snabbt,
    om det luktade, bryr mig inte egentligen, hela jag och mannen och min mamma badade i svett den dag
    så jag tror inte att jag hade blivit påverkad eller min man om jag så hade bajsat i kilovis...
    BM har ju sett allt och jag kan inte tänka på sånt inte just då....

man är ju så inne i det hela och måste erkänna att i några stunder tror man att man dör av smärta så lite bajs eller kiss gör inget;

men, men nu är jag gravid igen och längtar efter förlossning, har inga nojjor, kommer att göra det lite bättre denna gång, hoppas jag!!!!!!!!

ehehehe

• snappi81
    MyggaMygg skrev 2009-06-08 14:19:42 följande:
    Säjer dom nått om man råkar prutta/fisa elelr bajsa på dig?Typ "jaha här kom det bajs ja" Eller "oj här lättades det på trycket"?
    Dom säger inget, skulle det råka hända så torkar dom bort det utan att nån annan märker det. Jag är ganska säker på att det kom nåt när jag låg och krystade men inte ens sambon märkte det så dom är ganska duktiga på att dölja det!
    Kan säga att det va en av mina värsta farhågor innan förlossningen med men när jag väl låg där så brydde jag mig inte alls, allt jag ville va att ha ut ungen!!
    Linus 070808 ----- *Pyret* Bf 15/7-09
  • Tindra02

Har aldrig hänt mig.
    Men 2ggr har jag fått lavemang på förlossningen.
    Dom andra ggr vet jag att tarmarna varit tomma då jag varit så kass i magen.
    Men är du orolig och vet du inte tömt tarmen på länge, be om lavemang på fl, om det finns tid vill säga
    Lycka till...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen