• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • NSternhag

TS - jag var precis som du väldigt nervös över detta med att bajsa på sig... Men jag valde att inte ta lavemang även fast jag bara var öppen 1 cm när jag kom in. När jag kom in till förlossningsrummet och hade legat där ett tag och skulle börja krysta så känner jag såklart att jag bajsar på mig och det gör jag vid typ varje krystvärk, men liksom när jag låg där så brydde jag mig inte om det det minsta - dom tog bort det med lite papper och kastade - inget konstigt med det. Och idag - när jag tänker tillbaka på förlossningen och just att jag bajsade på mig flertalet gånger så känns det som piece of cake... Jag lovar, det kommer gå bra. Du kommer inte ha tid att tänka på det, du har fullt upp med annat då.

• Yllet84

Har inte läst allt men svara till TS...

Jag tänkte jättemycket på detta innan förlossningen, men när man väl är där så skiter man i det! (Passande uttryck...) Tror att det kanske hände en "liten olycka" en gång fast att BM förnekade det, men det kändes som att hon torkade mig lite. Men allvarligt, dom har nog varit med om det mesta och jag tror inte att de bryr sig ett dugg :)

Lycka till när det är dags!

• Lolalee

jag bajsade inte på mig
    när ryggmärgsbedövningen satte in gick jag o bajsade innan förlossningen..
    inget man kan tvinga fram kanske men men

• Mirren76

När jag fick mitt första barn var jag lite rädd innan förlossningen för detta med att bajsa på sig. Men det var ingen stor grej. Men när jag väl låg där så kunde jag inte alls slappna av och ville inte alls ta i när det var dags att krysta för jag var så himla rädd att det skullle komma bajs. Jag tror faktiskt det var min rädsla för bajs som gjorde att det slutade med sugklocka för jag vågade inte krysta.
    Så man kan inte dra riktigt alla över en kam och säga att man inte bryr sig om sånt när man ligger på förlossningen.

• bennysson

jag blir mest konfunderad över alla historier där faktiskt barnmorskan påpekat att patienten bajsat lite.. typ ooops nu kom lite bajs, eller "här kom det både det ena och det andra"

kan inte förstå hur man som barnmorska eller sköterska kan säga nåt sånt. så oerhört elakt.

ts. jag skulle slappna av lite om jag vore du. kör en microlax hemma när värkarna sätter igång. .eller ta lavemang omdu vill på bb. men det är inget garanti iallafall.
    lägg fokus på att andas under förlossningen istället.. och slappna av..

jag var mer rädd för att spricka från hål till hål än att skita på mig. det är ju värre!
    hellre lite bajs på förlossningen än att spricka ända bak och kanske bli analinkontinent

• Hallonpaj

Jag har alrig bajst på mig, tror inte att det är något man behöver vara direkt orolig för.

Vi är ju gjorda föratt föda barn utan lavemang! Kroppen brukar sköta det själv. Ofta blir man lite risig i magen nån dag innan, annars brukar man bara behöva gå på toa innan födseln. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara!

• Förälskad

Jag bajsade inte på mig, bra va? Men det är som många skriver helt naturligt och sköts på ett bra sätt utav BM. Du kan vara lugn TS, du kommer ha så mycket annat att tänka på under förlossningen så att bajs är en piss i Nilen.

• Tesssan

Tack alla som svarar! Jag försöker å tänka positivt, och vissa ev era inlägg hjälper verkligen! Men jag tror inte att jag kommer kunna släppa detta. Känns verkligen helt fruktansvärt fortfarande trots att jag små stunder tänker ääh.. skit samma..

• moonweb

När jag legat och fött barn har jag bara försökt att inte förlora förståndet fullständigt (fött utan smärtlindring), vem fan skulle bry sig om det kommer lite bajs tillsammans med allt blod, fostervatten, slem och geggamoja?

• Tesssan
    moonweb skrev 2009-06-09 17:23:27 följande:
    När jag legat och fött barn har jag bara försökt att inte förlora förståndet fullständigt (fött utan smärtlindring), vem fan skulle bry sig om det kommer lite bajs tillsammans med allt blod, fostervatten, slem och geggamoja?
    Kan ju inte hjälpa hur jag känner..
Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen