• Tesssan

Att bajsa på sig under förlossningen

Jag är egentligen inte så rädd för själva förlossningen. Inte än i alla fall. Men jag är LIVRÄDD för det här med att bajsa på sig.

Gör alla det? Får man lavemang innan eller ska man ta det själv hemma innan man åker in? Hjälper det helt? Hur går det till om man bajsar på sig? Tas bajset bara bort snabbt? Känner man att man gör det?

Har massa funderingar över detta. Kanske är löjligt och jag kanske inte ens kommer tänka på det eller bry mig när jag väl ska föda. Men nu känns det jättejobbigt. Höjden av förnedring. Och jag vet att det är "naturligt" osv. Men jag känner så här i alla fall.

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper även om detta kanske är ett känsligt ämne.

• Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen
  • Alina 76

Med första bajsade jag på mig, men inte så mycket, bm torkade av allt fint utan att säga nåt. Jag kan inte säga att jag inte brydde mig om det... det gjorde jag faktiskt och sa (skrek) det högt ut ochså.
    Med andra bajsade jag INTE på mig, vet ej vad detta berodde på. Andra förlossningen var ju i allmänhet mycket lättare och smidigare än första så kanske var det därför?
    Mans kulle ju kunna göra en lavemang... som de gjorde förr i tiden, blir ju lite mer hygeniskt.. med tanke på barnet som kommer. Undrar om man kan kräva sånt? De borde ju ge en sån möjlighet till alla som önskar.

• Lily78

Måste säga att detta är en underhållande tråd om ett ganska känsligt ämne. Förstår att många kan oroa sig för att det ska hända. Personligen så känner jag att skulle det hända så gör det mig inget, det är ju faktiskt inte så himla konstigt. Många av er har beskrivit situationerna på ett underhållande vis, måste säga att jag skrattat ganska (väldigt) mycket när jag läst! Kul att man kan bjuda på det i efterhand :)

• Lilla Snosgosen

Hahaha, det här var rolig underhållning för en väntande mamma med bf +11 som nästan går under i värmen :) Jag har skrattat så jag nästan fått ont i magen och insåg just att jag nog inte ska äta nåt mer idag ifall det sätter igång ikväll, i natt eller i morgon ;P

Men får jag fråga alla er som fött; att man måste gå på toa för att det känns som att man måste skita hela tiden fast det typ inte kommer nåt, är det ett tecken på att det inte är så långt kvar och att kroppen rensar själv nu? Ibland kommer det inget alls, är det barnet som typ sjunker mer och mer eller? För jag har inga värkar eller nåt men sammandragningar... icke smärtsamma sådana :) (Förlåt TS kanske lite OT)

• Ord blind

Inga problem, de städar efter dig.

• Smurfen06

Förmodligen kommer du inte bry dig, det gjorde inte jag....Du har säkert fullt upp att tänka på annat och att det är annat som är viktigt!

• hallandsliv

Jag läste någonstans om en undersökning angående allergier och om mamman hade laxerats innan förlossningen. Det visade sig att de barn som föddes av mammor som inte laxrats innan förlossning hade färre allergier. Barnet får tydligen i sig en del nyttiga bakterier om man har bajsat lite under förlossningen. Så det är inte bara av ondo att bajsa, även om det verkar motbjudande tycker jag med.

• Fru Z

Jag bajsa på mig under min förlossning. Men jag kände knappt ingenting, iom att jag hade epudiralbedövning. Men BM som jag hade under em/kvällen gillade jag inte så skarpt så jag tyckte det var lika rätt åt henne att få torka upp efter mig Jag tog inget lavemang innan, å hade inte ens haft tanke på det. Men BM hon trodde jag tagit det

Inför en kommande förlossning så kommer jag inte ta lavemang innan. Om jag skulle skita på mig igen så bryr jag mig inte om det. De på förlossningen är nog vana. Å när man ligger där och krystar så är det inte riktigt det man tänker på, utan att ungen ska komma ut så snabbt som möjligt

Lycka till med kommande förlossning.

• Nettan1982

Jag var oxå lite orolig innan förlossningen men ett par dagar innan hon kom så satte kroppen igång och rensade sig. Fick springa (så gott det nu gick :) lite närsom. Stackars sambon fick aldrig låsa dörren till toan o kunde bli utslängd när som. :)

Sen under förlossningen kände jag att jag ville gå på toa men allt de sa då var "Vad bra!" o log. O jag måste säga att det var svårt när det tryckte på när jag samtidigt försökte hålla igen... Men om det kom ngt eller inte vet jag faktiskt inte.
    Hoppas att du inte är orolig under förlossningen utan får en fin förlossning!

• Kanskedinsyrra

Jag drack en flaska katrinplommonjos dagen innan så mina tarmar var tömda när det blev skarpt läge... :)
    Jag hade dock skitit i det när jag väl låg där. Hallå, de tar hand om ditt blod å dina flytningar å gräver i det mest privata för å kolla hur mycket du är öppen... kommer det då en liten bajsklutt så är det bara en del i alltihopa...

• LaJohannan

Jag var 100% säker på att jag förlöste bajskorvar när jag stod där med dom första krystvärkarna!
    Jag ville bara sjunka genom jorden... haha mitt i dimman av lustgas och förvirring av att faktiskt föda så va jag säker på att när BM sa att efter DENNA så får hon lägga sig ner, så va jag säker på att ´hon mena, efter denna bajskorven. Dom stod ju och torka=). Inte kunde jag veta att dom mena efter denna värken och att det va blod dom torka=). Jag var inte så orolig innan för att skita ner mig, kommer inte vara det med nästa heller... Shit happens=)

Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen