• Okänd

Att bajsa på sig under förlossningen

Här hemma har vi kiss- och bajshumor. Skönt det. Sambon smörjde just in en av mina hemorrojder Vi kanske är "onormala". Jag skulle inte bry mig ett smack om sambon såg att jag sket ner mig, skulle inte bry mig om det var han som torkade mig heller. Jag tänker INTE ta lavemang. Det är den värsta känsla jag vet. Att försöka hålla igen och sen att det sprutar ut. Nä tack.

Jag vet att du i ts nämnt att det är naturligt. Och det ÄR ju verkligen naturligt. Varför skulle barnmorskorna göra en big deal av det, kommentera och ha sig? Skulle du göra det när du byter blöja på din kommande unge? Och ja, bajs luktar.

• Okänd
    Suzisuze skrev 2009-06-09 11:24:05 följande:
    Alla har kvar rester av avföringen även när man tagit lavemang. har ingen sett en förlossningsfilm??? Då töjs ju anus ut o in , pga av det enorma tryck en 3500 grams unge åstadkommer. Sen känns trycken innan barnets huvud kommer ut då huvudet ligger mot svanskotan/ändtarmen och bajsreflexen slår till...detsamma gör ju krystreflexen. Men att bajsa liten skvätt, det gör alla. Och barnmorskorna håller nästan alltid för ljumma kompresser mot rumphålet och det är för att lindra smärtan av trycker o torka bort all avföring som sipprar ut...Det är kladdigt att föda.... Värre saker kan hända mer traumatiska än bajskatastrofer. det vet väl alla.... det ska man inte oroa sig för så varför tänka på rumphålet.??
    Asså detta är en riktigt korkad fråga måhända... Men dom där kompresserna, dom är väl engångs vá?! Inte några frottéhistorier som tvättas? ......
  • Okänd

Nyfiken gul skrev 2009-06-09 11:40:54 följande:

självklart... Vad annars... Samma kompresser man får på akuten vid blödande sår.. såna blöts och läggs mot rumphålet... Aldrig hört att man skulle tvätta något inom sjukvården, mer än sjukrockarna och instrumenten..
    Hehe, är liite nojjig bara...
  • Okänd

Nyfiken gul skrev 2009-06-09 11:40:54 följande:

självklart... Vad annars... Samma kompresser man får på akuten vid blödande sår.. såna blöts och läggs mot rumphålet... Aldrig hört att man skulle tvätta något inom sjukvården, mer än sjukrockarna och instrumenten..
    När jag var på förlossningen visade dom någon stålskål som användes som vattenkärl, antagligen till kompresserna. Även fast jag vet att skålen är tvättad.... Ja, I don't like it.
  • Okänd

Vad tror ni att bm tycker om jag avsäger mig lavemang? Vill dom helst att man tar? Jag avskyr verkligen lavemang, vägrar stå och hålla mig på nån toalett då jag har värkar.

• Okänd
    WhiteAngels skrev 2009-06-09 22:30:25 följande:
    Första förlossningen tog jag lavemang...men ALDRIG mmer så vid andra förlossningen tacka jag neh o jag minns att uskan fick torka lite granne...vid tredje frågades det inte ens om jag ville ha
    Varför ville du inte ha lavemang?
  • Okänd
    EliLeoMa skrev 2009-06-10 18:34:20 följande:
    Sant! det är definitivt det sista man tänker på. Och mitt sjukhuslinne hade åkt på snedden så det mesta hängde ut Inte ens efter förlossningen hängde jag med, ALLA kort från sonens första ögonblick inkluderar mina bröst och jag ser lika glad ut för det :)
    He he, jag trivs bra med min kropp naken som påklädd. Så fotografierna kommer innehålla massa dallrande bröst!!! Det värsta jag vet är saker som spänner över en och kan dessutom tänka mig att om jag har värkar och nått sjukhuslinne är i vägen så kommer jag riva det mitt itu!
Svar på tråden Att bajsa på sig under förlossningen