• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • 20082011

Jag kan faktiskt säga att jag HAR mött fördomar en gång.
    Det var från sjukvårdspersonal.

Hon erkände detta tillochmed. Jag vart förbannad när hon frågade larviga frågor om huruvida jag visste hur man handskas med barn.

Och då är jag ändå 20 år. Inte 14.

Men jag tror det är väldigt överdrivet hela grejen. Jag får sällan sneda blickar när jag är ute och går. Snarare väldigt mkt positiva kommentarer.

Det har hänt 2 ggr att främlingar trott att min mamma varit mamma till mina barn. Det irriterade mig. Men det är bara att gå vidare. Jag skulle säkert kunna göra samma misstag.

• Nikki S

Håller med dig ts. Jag stör mig ofta på andra unga mammor tyvär. Angående fördomar osv tror jag att det till stor del ligger i vad man har för inställning till det hela. Har man inställningen att alla tycker att man är konstig som har fått barn ung och att alla tittar på en, ja då gör alla de också. Har man däremot inställningen att man inte bryr sig om ålder eller vad andra tycker utan fokuserar på sin egen föräldraroll tror jag inte alls att man märker av "samhällets syn" på samma sätt.

• JannaJojo

Det är nog olika människor bara, själv var jag först av min polare att bli med barn, vissa tyckte det var skitkul andra blev mer besvärade, men fördomar skulle jag nog inte kalla det.

• TyraPaloma

Jag har fått telefonsamtal hem där någon sagt att ungen borde skäras ut ur min mage. Aftonbladet eller expressen (minns inte nu) ringde mig eftersom någon i Sundsvall hade misshandlat sitt barn och de hade fått tips om att det skulle vara jag. Folk antar att jag gått till socialen och sagt fraser som "Är det inte jobbigt att inte kunna försörja sitt barn själv" "Är det inte jobbigt att behöva hoppa av skolan" etc. Folk kläckte gärna ur sig hur synd det skulle vara om mina barn.

På BB fick jag otroligt fräcka kommentarer om hur jag inte borde vara stolt över mitt barn (något jag sedan fick ursäkter för från högre uppsatta).

Ja jag kan fortsätta länge!!

MEN, som sagt. I dagsläget är det väldigt annorlunda. Nu kan de bli förvånade över att jag är 23 år med 3 barn men nästan aldrig elaka kommentarer kring det.

• Zirup

Ja, jag får ingen uppmärksamhet alls för jag är varken gammal eller ung utan ligger precis på genomsnittet!

• Marra

Jag fick min första dotter som 20 åring och ansåg mej själv som ung mamma. Men kan ärligt säga att man är INTE en bättre mamma bara för att man är ung, jag trodde givetvis att jag var det, men är snart 30 år och kan med handen på hjärtat säga att jag är en bättre mamma idag än för 9 år sedan! Jag är fortfarande inte gammal men inte speciellt ung heller. Men min erfarenhet som mamma har vuxit med åren och därför anser jag mej själv som bättre mamma nu än innan..

En bra mamma el pappa är inget du blir över en natt utan det är en roll du växer in i. :)

Och är med ganska trött på att läsa UNG STOLT MAMMA överallt, jag är stolt mamma oavsett om jag är ung el gammal.. :)

• TyraPaloma

Ja jag glömde ju också att jag fått en sköterska prickad för hur hon behandlade mig när jag ringde förlossningen och trodde det hade satt igång. Hon var jättetrevlig tills jag sa min ålder då hon blev mycket nedvärderande. Kallade mig lilla gumman osv. Men hon gick ju iaf ett "straff" för det hela.

• Hedi

De kanske känner att de maste bevisa att de duger som mammor eftersom manga har fördommar.

• MiIou

Jag var väl inte jätteung när jag blev mamma, blev gravid när jag var 21 och sonen kom när jag var 22, men jag kan se en tydlig skillnad i hur mogen jag var. Jag tyckte (trodde) tex att jag var helt redo för att skaffa barn mm, men jag kan ju titta i backspegeln nu och se att tja... nog var det en hel del saker som hade varit bra att ha upplevt innan kanske. Bara det att man i den åldern ofta befinner sig mitt i ett stort utvecklingssteg - man har nyligen gått ut gymnasiet, skaffar sina första jobb, funderar på framtiden och det kan vara en hel del man behöver testa på innan man vet vad man vill med livet.

Men men. Allt har gått bra, och jag tror jag är en bra mamma, jag har världens underbaraste unge men det kommer dröja några år innan det kommer ett syskon, jag måste få bli klar med skolan först och få ta en paus och få jobba lite. Jag klarar skolan bra, men det är INTE roligt med det dåliga samvetet man har hängande över sig hela tiden eftersom tiden inte räcker till att vara både jättego mamma och att läsa till civilingenjör och samtidigt hinna med min sambo. Fritidsintressen är bara att glömma. Så ja, en bra mamma kan man vara oavsett ålder, det sitter inte i åldern utan i hur ansvarstagande man är mm, däremot så finns det en stor risk att man får anstränga sig aningens mer för att få skola, fritid och ekonomi att gå ihop.
    Att det går så bra för mig just nu beror till stor del på den underbara sambo jag har som ställer upp till 200% för att jag ska klara skolan, och att jag har en mamma som bor i närheten och gladeligen avlastar min sambo då jag har tentaperioder. Men alla har ju kanske inte den förmånen.

Men ja TS, jag håller med dig i det du skriver, och håller även med någon som tidigare skrev om att det kanske handlar om att hävda sig lite. Helt ärligt, är vi inte många som har fördomar om "unga föräldrar" (även om vi inte ger uttryck för dem)? Samtidigt kan jag, ju äldre jag blir, tänka att de inte vet vad de kommer önska att de hade kunnat uppleva när de gått ut skolan, om ni förstår vad jag menar? Många av de här tjejerna uppfattar jag som lite brådmogna i sina trådar, som att deras vilja att skaffa barn handlar mer om att de vill vara äldre än de är, eller att de bara är naiva ("jag älskar den här killen, vi vill skaffa barn ihop...", ärligt, hur många är tillsammans mer än max något år med killen man träffade när man var 17?). Missuppfatta mig rätt, alla är självklart inte så, men det en hel del. Jag kan ju bara tänka tillbaka till hur jag själv var när jag var 16-18, shit vad man inte visste mycket egentligen, och det är ju inte alls länge sen jag var i den åldern, så det hinner hända mycket på bara några år.

• stfu

självklart e det svårare på många sätt att vara en ung förälder, självklart så kan ens ego få sig ett litet boost av att jonglera skola, kanske ngt jobb vid sidan om, vara förälder, få egen lägenhet o sköta den etc etc.

men det ÄR JU SÅ VERKLIGHETEN ser ut!!
    ekonomin måste skötas vare sig d e från egen ficka elr med hjälp av skattebetalarna, omständigheterna kan ju inte alltid vara den bästa. vem har sagt att bara för att man e 30+ o har fast anställning så komr d alltid vara så? speciellt nuförtiden när alla blir varslade hursomhelst.

men pengar måste rullas in, hem måste skötas, jobb/studier likaså, har man valt att få barn så har man en skyldighet/plikt gentemot det livet.

varför ska unga föräldrar som lyckats plugga få en klapp på axeln medans en kvinna 30+ som lyckas med jobb, man, hem osv ses bara som en stressad gammal hagga? (ursäkta uttrycket)

livet e ju så, d e tufft. att bli förälder e en sån enorm omställning, ett beslut som följer en hela sitt liv. självklart ska man vara stolt för att man gör ett bra jobb som förälder, att man ger barnet en trygg uppväxt, att man prioriterar sitt barn.

but this is life lixom. ngn som förstår vart jag vill komma utan att känna sig utpekade? för min tanke e inte att trycka ner ngn.

Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.