• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • Proletariatet

Kunde lika gärna varit jag som skrivit TS.

• Sannlycke
    TyraPaloma skrev 2009-05-18 14:28:45 följande:
    Jag var ung när jag fick barn. Och visst fan är jag stolt för att jag var en sån bra UNG förälder.Jag var 17 år när jag fick min dotter. Min ålder ledde till svårare situation ekonomiskt (man får ofta inte hyra en lägenhet själv, man får inte jobba hur som helst, man har inte rätt till socialbidrag i många kommuner), svårare juridiskt (med till exempel barnförsäkringar, att få hantera mitt barns ekonomi/sparande) och även svårare socialt (folk i omgivningen var år från att skaffa barn).Jag är jättestolt över att jag trots den situationen gick ut gymnasiet och sedan även högskolan (börjar läsa på avancerad nivå i höst). Att jag aldrig behövde gå till socialen eller be mina föräldrar om pengar. Jag är stolt över hur jag hanterade människor som sa att jag skulle misslyckas pga min ålder - genom att kämpa stenhårt för att bevisa dem motsatsen. Jag kan ju säga att det bemötande jag får idag som "vuxen" inte är samma som jag fick när jag var 17. Det är mycket positivare idag.Jag tror inte att jag är en bättre förälder är andra oavsett ålder. Men visst hade det varit enklare på så många sätt att få barn när jag i den ålder jag är i nu (snart 24). Så ja, jag är stolt över att jag klarade det så bra trots min ålder. För att få barn innan man är myndig är generellt sett kämpigare än att få det senare.
    Jag fick barn när jag var 26, varken ung eller gammal. Jag har skulder hos kronofogden, får alltså inte hyra lägenhet, är sjukskriven sen flera år, alltså väldigt dålig ekonomisk situation, har inte gått ut gymnasiet, alltså mycket svårt att få jobb, har mött många människor som tvivlade på mitt föräldraskap. Vad jag menar är att det du tar upp som typiskt unga problem även kan vara problem för en äldre förstagångsmamma som mig.
  • MickisH

Håller med Ts, men det är sant: att vara mamma är ingen ålder.
    Jag själv ser mig som en vanlig mamma inte som en ung mamma. Även om det finns folk som tycker att jag är ung, är 21 och snart 2 barns mamma.
    Bara för att man är ung betyder inte det att man inte har någon utb osv som många verkar tro. Eller att man är ensamstående, jag och min kille har varit tillsammans i 7år. Träffades när jag var 14 och har hållt ihop sen dess. Många som inte trodde det skulle hålla för att vi var så unga...

• WhiteAngels

Har aldrig i heller kallat mig ung mamma för jag är mamma oavsett ålder,hatar att bli kallad för ung mamma bara för att man föder mycket tidgigare än genomsnittet!

Man kan ju oxå fråga sig varför det bara finns begreppet UNG mamma och ÄLDRE mamma,däremmellan då?MEDELGAMMAL ELLER MEDELUNG MAMMA?!

• hysteria

Håller med, men sen är det skillnad på Ung mamma och FÖR ung mamma. Många unga skaffar barn för att bli tagna på allvar och verka vuxna.
    Vissa blir med barn och tar det på allvar och blir fantastiska föräldrar.

Men att 16 åringar skulle vara bättre föräldrar än 35 åringar tror jag inte.

• 3 barns mamma84

Jag har själv fått höra och fått se massa blikar om att ''gud vilken ung mamma''
    Folk har trott att min dotter har varit min Lilla syster visst vi är jätte lika men man blir så trött på detta.
    Nu är allt Ko lugnt men när jag ser ''unga mammor''på stan får jag värta bliken bara för jag har en dotter som är 4år nu i juni och en son som blir 1år i aug..blir så trött på massa små snack och babbel överallt.
    Jag var 18år när jag blev mamma men allt har jag gjort slut med skolan och har pluggat vidare med undersköterska och nu som målare i höst..
    Har left tillsammans med min sambo nu i 8år

Det finns inget som är unga föräldrar eller gammla föräldrar
    Alla är vi föräldrar och ingen är omogen eller övermogen över att bli föräldrar..

• MicaelochMaria

Att bli mamma är unikt. Oavsett ålder, och att störa sig på dom som "skryter" om att bli unga mammor är ju bara löjligt!
    Jag hade hellre vart 18 än 35. Faktiskt!

• Schnooglewookiemush
    MicaelochMaria skrev 2009-05-18 21:36:37 följande:
    Att bli mamma är unikt. Oavsett ålder, och att störa sig på dom som "skryter" om att bli unga mammor är ju bara löjligt! Jag hade hellre vart 18 än 35. Faktiskt!
    Tydligen är jag inte ensam om att vara så himla löjlig.
  • WhiteAngels
    MicaelochMaria skrev 2009-05-18 21:36:37 följande:
    Att bli mamma är unikt. Oavsett ålder, och att störa sig på dom som "skryter" om att bli unga mammor är ju bara löjligt!Jag hade hellre vart 18 än 35. Faktiskt!
    Ja me..jag ville verklige bli mamma tidigt..hade jag inte haft barn innan 30 skulle jag inte ha några
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.