• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • Fyrbarnsmorsa
    mosterYster skrev 2009-06-05 22:56:28 följande:
    Haha, ja, emellanåt har det varit mer frustrerande än kul dock...
    Usch kan bara ana vilken frustration just då.Det blev rätt underhållande dock,haha.
  • mosterYster
    Fyrbarnsmorsa skrev 2009-06-05 23:22:26 följande:
    Usch kan bara ana vilken frustration just då.Det blev rätt underhållande dock,haha.
    Ja, nu i efterhand, så...
  • Sizin

jag tror att dom som är unga mammor som säger att dom är stolta är nog att dom är stolta över sig själva av att klara av att gå in i vuxen värden.Fick höra av min Mamma att min bror som nyss fyllt 30 tyckte jag hade blivit så vuxen. och jag kan hålla med om det fast jag inte riktigt tänker på det själv.. Sen har jag en syster som är 33 år som ska försöka skaffa barn nu, hon känner att hon har väntat för länge och om hon inte försöker nu kan de sluta med att hon blir barnlös och det tycker jag verkligen synd om..Jag ser ju hur mycket hon älskar min son och hur hon längtar efter det. om jag inte hade fått barn hade hon nog aldrig kommit på tanken att skaffa än heller, Men det blir ju bara svårare och svårare hur äldre man blir (läkningen efter gradviteten) och om man får barn eller inte. Mamma kanske inte är en åldeer men det har hur man växer in i mamma rollen som räknas sen spelar det ingen roll om du är 16 eller 50 x) Sen på tal om att många säger att man får konstiga blickar för man går med barnvagnen jag får mer blickar när jag inte har sonen med mig ;P Så kan det också vara x)

• aprilsill

Nähe kul för dig att ingen tittat snett på dig. Jag har då blivit tagen som 15 med ett barn när jag var 22, självklart var det inte positivt.

• Sizin

äh det är bara att strunta i det. jag får bara glada blickar på mig för dom ser min charm unge som är super söt ;D ^^

• MammaTillDomFinaste

nu har jag bara läst TS.

jag håller med dej i detta, för jag tycker att det är välfigt mycket om "jag blir på hoppad för att jag är en ung mamma", "jag är en ung mamma" osv. Om man själv katogeriserar sej (hur stavas det? att sätta sej i en kategori) så är det klart att man blir behandlad där efter! jag har aldrig gått in på en sida där det står "hej! jag är en äldre mamma på 40" Dom flesta som är unga påpekar ju själva vad unga dom är! Sluta påpeka hur ånga ni är så slipper ni nog mycket påhopp om det också! jag är 21år och jag har aldrig ansett mej vara Ung mamma, jag tycker att kanske under 19år kan man räknas som ung, men alla kvinnor i min familj har alltid fått barn i 18-20års åldern, det var ingen som sade ett pip om nåt när jag berättade att jag var gravid och var 20 och dessutom just hade lärt känna pappan, så what? Min mamma och mina mosterar och alla andra var ju i samma ålder eller yngre, dom vet att det inte är nå prblem. Ingen jag mött har någonsin påpekat nåt, kanske är det för att jag själv inte anser att det är nåt konstigt.
    Visst, man är ung när man är 16, men klaga inte på att folk hoppar på över "du är så ung för att vara mamma" när ni själva hela tiden påpekar att ni är unga! känner flera stycken som är 15-16 som har fått barn, dom har heller inte fått några problem, dom går heller inte runt och påpekar för alla hur unga dom är.

Och som sagt, enligt mej är man inte så fruktansvärt ung om man är över 19, då anser jag att det är fullt normalt att planera och skaffa barn.

• Kärleksmums

Är det här någonting att störa sig på??

• mosterYster
    Kärleksmums skrev 2009-06-09 11:57:35 följande:
    Tydligen så är det så pass mycket att störa sig på att det startats en tråd i ämnet och du känner dig manad att gå in och kommentera i denna tråd!
  • Schnooglewookiemush
    Kärleksmums skrev 2009-06-09 11:57:35 följande:
    Är olika uppfostringtekniker nåt att störa sig på? Är folks stavningskunskaper nåt att störa sig på? Är fula kläder nåt att störa sig på? Nej, men folk diskuterar det ändå. Passar det inte så finns det säkert mängder av trådar som passar dig.
  • mamman08

Jag håller med TS! Klart man har all rätt att vara stolt för att man är mamma! Men det är ju just det man är stolt över! Inte åldern.

En del unga verkar vara helt uppslukade över vad deras kompisar ska tycka och hur dom ska berätta det för alla. Verkar som att många gör det för någon slags status och uppmärksamhet. Hoppas dom mognar genom graviditeten och skiter i allt sånt efter och ägnar sig helt åt sitt barn istället

• mosterYster
    mamman08 skrev 2009-06-10 11:38:49 följande:
    Jag håller med TS! Klart man har all rätt att vara stolt för att man är mamma! Men det är ju just det man är stolt över! Inte åldern. En del unga verkar vara helt uppslukade över vad deras kompisar ska tycka och hur dom ska berätta det för alla. Verkar som att många gör det för någon slags status och uppmärksamhet. Hoppas dom mognar genom graviditeten och skiter i allt sånt efter och ägnar sig helt åt sitt barn istället
    Håller verkligen med.
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.