• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-05-27 14:37:27 följande:
    VAR har du hittat dessa argument? Kan du uppvisa ETT ENDA citat där någon sagt ETT ENDA av de argument du påstår att vi använder? Jag skrev till och med i det inlägg du citerade att det säkert fungerar fint för vissa att bli förälder som väldigt ung. Det är ju inte det debatten gäller! Läs detta noga nu: 1. Det är inte per automatik dåligt eller fel att skaffa barn som ung. 2. Alla som skaffar barn tidigt är inte korkade socialbidragstagare. 3. Många unga föräldrar är oerhört duktiga och ansvarsfulla och tar hand om sina barn föredömligt. 4. Vissa unga föräldrar anser att de är häftiga och speciella för att de valt att skaffa barn väldigt tidigt. TS, jag och några till anser att man inte är MER häftig och speciell för att man är 17 och har ett barn, än om man är 37 och har en ettåring. Comprende?
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-05-28 18:39:40 följande:
    ... fast ha ha, ingen HAR ifrågasatt din ålder. Det har du hittat på. Om du menar att du har blivit ifrågasatt för att du är ung mamma, då får du ta och visa mig det citatet. *sätter mig och väntar*
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-05-28 18:59:43 följande:
    Fel fel fel fel, som Brasse skulle ha sagt. Du är ung och du är en stolt mamma. Det är skillnad på det och på att vara stolt JUST över att man blivit mamma I UNG ÅLDER. Du är stolt mamma, du är ung Eva är stolt mamma, hon är 35 Förstår du?
    mosterYster skrev 2009-05-28 20:42:58 följande:
    Där har jag till och m3d skrivit ut att du är en ung stolt mamma. Skillnaden är om du hävdar att du är stolt över att du var (tex) 17 när du fick barn, och inte 37. För DET är inget att vara stolt över. Det vore ju lika knasigt som om en 37-årig mamma skulle säga att hon var stolt över att hon var 37 när hon fick barn, och inte 23. Heltokigt. Ni är stolta mammor bägge två, men en av er är ung och en är inte lika ung (om än inte gammal).
    mosterYster skrev 2009-05-28 23:13:24 följande:
    Det är SJÄLVKLART att du är en stolt mamma, det var just det där med att vara stolt över sin ålder som ts reagerade emot!
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-05-29 23:11:24 följande:
    Alla utom "någon till" tycker att alla mammor bör vara stolta. Även de unga. Att unga mammor inte skulle få vara stolta mammor har du hittat på eller feltolkat så det bara osar om det. TS är ju själv en ung mamma for Gods sake!
    mosterYster skrev 2009-05-29 23:16:38 följande:
    Det som hela tråden handlar om är ju just att det finns såna tjejer. De tar med ungen till gymnasielektionen och är sååå stolta över att de REDAN skaffat barn. Klart de ska få vara stolta mammor. Men stolta just över att de är mammor så tidigt att ungen ligger i sin vagn medan mamman pluggar svenska B med sina klasskompisar i 3:an? Nä, var stolta mammor, punkt. Vad skulle ni unga mammor säga om en äldre mamma (säg 42 år) kom och skröt om att hon var så himla bra som väntat med barn tills hon var över 40 - och alltså var stolt över att inte vara en ung mamma? Sjukt va?
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-06-02 10:52:19 följande:
    Jag har flera ggr bett dig visa på det inlägg där jag säger att du är en idiot som har barn eller att unga inte ska skaffa barn. DET HAR JAG ALDRIG SAGT! Däremot står jag för att det är fånigt att vara stolt över man blir mamma vid en speciell ålder, vare sig det är 17 eller 37.
    mosterYster skrev 2009-06-02 18:18:14 följande:
    Att jag säger tre tusen gånger att jag INTE är emot det hjälper alltså inte?
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-06-03 14:03:13 följande:
    Äh men jag orkar inte sitta och försvara mig mot anklagelser om att jag sagt det ena och det andra nedvärderande om unga mammor. Jag har ett oräkneligt antal ggr upprepat att jag inte har ngt emot att en 18-åring skaffar barn, men jag retar mig (liksom ts) på att vissa unga mammor menar på att de är stolta över att ha fått barn som jätteunga. Det betyder ju att de inte skulle ha varit (lika) stolta om de varit äldre, för vaddå "stolt äldre mamma"? Jag menar, stolt mamma har jag hört, men aldrig "stolt äldre mamma". Vad har UNG med det hela att göra? Återigen vill jag upprepa (för 16375485673 gången) att jag inte har något emot unga mammor, att jag tycker att de ska vara stolta mammor etc etc etc, så att ingen får för sig att jag menar något annat.
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-06-03 11:00:30 följande:
    Men du säger ju själv att du inte är stolt just över din ålder. Då behöver du inte ta åt dig! Ts är själv en ung mamma, jag är inte mamma alls men har ingen åsikt om att någon väljer att skaffa barn tidigt. Har en väninna som var 3-barnsmor när hon var drygt 20, första barnet kom (planerat) när hon var 16. Hon är en jättebra mamma. Har dock aldrig hört henne säga att hon är stolt över att hon var 16 när hon blev mamma.
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-06-03 14:47:57 följande:
    Eh, läs mina inlägg! Unga kan vara bra föräldrar - eller dåliga. Samma gäller för äldre föräldrar. Same same.
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-06-03 14:52:58 följande:
    Vi hackar inte. Vi förklarar. Och förklarar och förklarar och förklarar...
    mosterYster skrev 2009-06-03 14:55:00 följande:
    HA HA HA... Jag trodde att jag varit tydlig med detta. JA, givetvis menar jag att man inte kan bedöma hur någon är som förälder på ett internetforum! Möjligtvis undantagsfall som är solklara, typ "jag låser in min son i garderoben när han är jobbig" (fiktivt fall, men ett exempel på vad jag skulle bedöma som en dålig förälder...)
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-06-03 15:03:09 följande:
    MÄÄÄÄÄÄN vem har klagat? Återigen efterlyser jag exempel på att någon HÄR I TRÅDEN har sagt att du skulle vara bostadslös, arbetslös samt en dålig förälder. Vad folk i din omgivning sagt kan vi ju lämna därhän kanske?
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.