• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • PetraB

Har inte läst alla inlägg men kan hålla med dig här TS. Jag var 17 när jag blev gravid och stolt över att jag just skulle bli mamma, ung eller inte so what? Likväl som granntanten på 35 bast blir mamma liksom.

• MammatillAlva

Jag har stött på vissa fördommar som tex. när jag skulle diskutera dagis tider med dagis personalen så stod min mamma brevid med sin son (min lillebror 3 år). Dagis personalen började titta på min mamma och började prata med henne i stället som om jag inte ens var där.

Jag sade åt henne att det som handlar om min dotter tar hon med mig och ingen annan. Även min mamma sade till henne att det där får du ta med barnets mamma och inte med mig, som är mormor.

• Nightfall Faerie
    Miniminou skrev 2009-05-18 14:58:32 följande:
    Jag var väl inte jätteung när jag blev mamma, blev gravid när jag var 21 och sonen kom när jag var 22, men jag kan se en tydlig skillnad i hur mogen jag var. Jag tyckte (trodde) tex att jag var helt redo för att skaffa barn mm, men jag kan ju titta i backspegeln nu och se att tja... nog var det en hel del saker som hade varit bra att ha upplevt innan kanske. Bara det att man i den åldern ofta befinner sig mitt i ett stort utvecklingssteg - man har nyligen gått ut gymnasiet, skaffar sina första jobb, funderar på framtiden och det kan vara en hel del man behöver testa på innan man vet vad man vill med livet. Men men. Allt har gått bra, och jag tror jag är en bra mamma, jag har världens underbaraste unge men det kommer dröja några år innan det kommer ett syskon, jag måste få bli klar med skolan först och få ta en paus och få jobba lite. Jag klarar skolan bra, men det är INTE roligt med det dåliga samvetet man har hängande över sig hela tiden eftersom tiden inte räcker till att vara både jättego mamma och att läsa till civilingenjör och samtidigt hinna med min sambo. Fritidsintressen är bara att glömma. Så ja, en bra mamma kan man vara oavsett ålder, det sitter inte i åldern utan i hur ansvarstagande man är mm, däremot så finns det en stor risk att man får anstränga sig aningens mer för att få skola, fritid och ekonomi att gå ihop. Att det går så bra för mig just nu beror till stor del på den underbara sambo jag har som ställer upp till 200% för att jag ska klara skolan, och att jag har en mamma som bor i närheten och gladeligen avlastar min sambo då jag har tentaperioder. Men alla har ju kanske inte den förmånen. Men ja TS, jag håller med dig i det du skriver, och håller även med någon som tidigare skrev om att det kanske handlar om att hävda sig lite. Helt ärligt, är vi inte många som har fördomar om "unga föräldrar" (även om vi inte ger uttryck för dem)? Samtidigt kan jag, ju äldre jag blir, tänka att de inte vet vad de kommer önska att de hade kunnat uppleva när de gått ut skolan, om ni förstår vad jag menar? Många av de här tjejerna uppfattar jag som lite brådmogna i sina trådar, som att deras vilja att skaffa barn handlar mer om att de vill vara äldre än de är, eller att de bara är naiva ("jag älskar den här killen, vi vill skaffa barn ihop...", ärligt, hur många är tillsammans mer än max något år med killen man träffade när man var 17?). Missuppfatta mig rätt, alla är självklart inte så, men det en hel del. Jag kan ju bara tänka tillbaka till hur jag själv var när jag var 16-18, shit vad man inte visste mycket egentligen, och det är ju inte alls länge sen jag var i den åldern, så det hinner hända mycket på bara några år.
    Jag är fortfarande tillsammans med killen jag träffade när jag var 17 . Vi är gifta nu till och med .
  • MiIou

Nightfall Faerie skrev 2009-05-18 15:04:05 följande:

Jag är fortfarande tillsammans med killen jag träffade när jag var 17 . Vi är gifta nu till och med .

Jag är fortfarande tillsammans med killen jag träffade när jag var 18, men det hör väl inte till vanligheterna Vi har varit tillsammans i 6½ år nu, har känt varandra sen jag var... 16 tror jag. Men jag måste helt ärligt säga att vi nog inte hade kämpat så här mycket för vårat förhållande om det inte varit för sonen, vi hade en rejäl svacka som vi tack och lov tog oss ur, den där klassiska "första barnet - krisen" .
  • Nightfall Faerie
    Miniminou skrev 2009-05-18 15:09:32 följande:
    Nightfall Faerie skrev 2009-05-18 15:04:05 följande: Jag är fortfarande tillsammans med killen jag träffade när jag var 18, men det hör väl inte till vanligheterna Vi har varit tillsammans i 6½ år nu, har känt varandra sen jag var... 16 tror jag. Men jag måste helt ärligt säga att vi nog inte hade kämpat så här mycket för vårat förhållande om det inte varit för sonen, vi hade en rejäl svacka som vi tack och lov tog oss ur, den där klassiska "första barnet - krisen" .
    Ja jag vet vad du menar för kris . Men jag tror de flesta hamnar där, oavsett ålder faktiskt! Det ÄR ju en stor omställning att få barn.

Vi firar 5 år i sommar .
  • MiIou

Nightfall Faerie skrev 2009-05-18 15:14:04 följande:

Ja jag vet vad du menar för kris . Men jag tror de flesta hamnar där, oavsett ålder faktiskt! Det ÄR ju en stor omställning att få barn. Vi firar 5 år i sommar .
    Ja, jag trodde vi var unika i våra problem men när jag började höra mig för med mina kompisar som utåt alltid verkat ha det såååå romantiskt och fint och passionerat så hade väl ungefär allihopa åtminstone en gång stått redo med resväskorna i hallen . Och ja, det är en sjukt stor omställning att få barn, för oss i alla fall, och vi flyttade och renoverade mitt i min graviditet. DET gör jag inte om (det är ingen hit att stå och tapetsera och måla när man är i åttonde månaden...).
  • Nightfall Faerie
    Miniminou skrev 2009-05-18 15:31:09 följande:
    Nightfall Faerie skrev 2009-05-18 15:14:04 följande: Ja, jag trodde vi var unika i våra problem men när jag började höra mig för med mina kompisar som utåt alltid verkat ha det såååå romantiskt och fint och passionerat så hade väl ungefär allihopa åtminstone en gång stått redo med resväskorna i hallen . Och ja, det är en sjukt stor omställning att få barn, för oss i alla fall, och vi flyttade och renoverade mitt i min graviditet. DET gör jag inte om (det är ingen hit att stå och tapetsera och måla när man är i åttonde månaden...).
    Vi flyttade när sonen var 5 dagar gammal. Det var heller ingen hit! Och sen var vi på ikea när han var en dryg vecka för vi hade inga möbler . Interessant upplevelse iofs, men heller inget jag rekomenderar .
  • bellsii

tuvär så är det många som har fördomar om unga mammor. hur ofta har man inte hört BARN ska inte ha BARN....

• Nikki S

Bellsi- Då kan man lätt ställa sig frågan. Är jag själv ett barn? Känner man då själv att man inte är ett barn så fallar man inte in under kategorien barn ska inte få barn.

• bellsii
    Nikki S skrev 2009-05-18 17:14:50 följande:
    Bellsi- Då kan man lätt ställa sig frågan. Är jag själv ett barn? Känner man då själv att man inte är ett barn så fallar man inte in under kategorien barn ska inte få barn.
    d har du rätt i. men fördommar försvinner inte !själv tycker jag att man skaffar barn när mn känner sej redo!
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.