• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • Loco Madre
    Keshia skrev 2009-05-18 23:07:54 följande:
    Ja absolut är det så, det är ens skyldighet och de ska man tänka på från början. Men att bespara omvärlden från de? Då antar jag att du sytftar på folk som bloggar, de enklaste att göra då om man stör sig på det är att låta bli och läsa. Jag har iallafall aldrig träffat någon som gått omkring och sagt de till folk bara sådär.
    Bloggar, trådar whatever, det krävs ju ändå att man ska gå in och läsa en gång för att veta vad skribenten skriver om, eller hur?
  • LyckligtSlut

Varför skulle de inte vara stolta? Alla föräldrar (nästan) är stolta över att de får barn och de få jag träffat som inte varit så jättestolta är just de unga (några har skämts lite för att de varit dåliga på att skydda sig och för att de är dåligt utbildade pga ålder). De gamla mammorna gör nästan inget annat än klagar på de unga och "oansvariga". tror att de unga mammor du träffat sagt så som en indirekt försvarsmekanism.

Är varken särskilt ung eller mamma. Tyvärr.

• Loco Madre
    Srandra skrev 2009-05-18 23:09:57 följande:
    Är det bara om man är stolt för att man är ung mamma som man inte får säga det till ngn (alltså bespara omvärlden) eller gäller det allt man är stolt över? tycker det verkar konstigt att man inte kan få vara stolt över att man klarat vissa saker bättre än vad kanske folk har sagt att man ska göra bara för att inte andra runt omkring ska behöva höra detta hemska.. man kan väl vara stolt för saker även om man "är tvungen" att klara av dom?
    Men vad är det ärligt talat att vara stolt över? Ung och mamma... so what liksom!
  • Keshia
    Srandra skrev 2009-05-18 23:09:57 följande:
    Är det bara om man är stolt för att man är ung mamma som man inte får säga det till ngn (alltså bespara omvärlden) eller gäller det allt man är stolt över? tycker det verkar konstigt att man inte kan få vara stolt över att man klarat vissa saker bättre än vad kanske folk har sagt att man ska göra bara för att inte andra runt omkring ska behöva höra detta hemska.. man kan väl vara stolt för saker även om man "är tvungen" att klara av dom?
    Exakt. Och kanske är de just för att folk har varit så himla negativa om det innan (iallafall i mitt fall) som man kan få vara lite glad och visa att jag klarar det bannemig, här får du i nyllet!
  • clarens

jag förstår verkligen att man är stolt om man blir mamma som ung! jag var 25 när jag fick mitt första barn och i stockholm där jag bor är tom DET ungt. och jag är lite stolt för att jag vågade skjuta upp min karriär och satsa på familj trots att den rådande normen talar för att göra det omvända.
    om man dessutom är tonåring och vågar ta ett studieuppehåll från gymnasiet, vägrar abort trots varnande pekfingrar, tycker jag inte alls att det är konstigt att man vill berätta för omvärlden att man är en ung mamma! även när man planerar ett barn i ung ålder tycker jag att det är roligt att någon vågar göra annorlunda. självklart finns det unga föräldrar som har svårt att ta hand om sina barn, precis som det finns äldre med samma problem. någon i tråden skrev att denne blir irriterad när en ung mamma klagar över sin situation, att hon borde använt kondom, men hallå, vem klagar inte någon gång under sitt föräldraskap? min erfarenhet talar för att det är de äldre föräldrarna som klagar mest.

jag har inte märkt av denna tävling i ungt föräldraskap som det talas om här, den bilden låter ju inte sund förstås om den är sann. men hittar man en gemenskap bland andra unga föräldrar i en tid där medelåldern för första barnet hela tiden höjs, ser jag inget fel i det. jag irriterar mig inte på unga föräldrar, utan ser på dem med stor respekt och beundran. som tonåring är man som regel väldigt självupptagen och det är enligt mig en bragd att i den åldern sätta sig själv åt sidan för att ta hand om ett barn.
    nä, jag ka inte låta bli att tycka att vissa inlägg här osar avundsjuka;)

• 3 barns mamma84

Människor på fl blir aldrig vuxna har jag märkt

• Srandra

Jag tycker att det är en mänsklig rättighet att få lov att vara stolt för det man vill vara stolt över.. mig gör det inte så mkt om ngn är stolt över att ha ätit 40 korvar på mindre än fem minuter eller om ngn är stolt över att ha klarat av en tenta.. Jag blir glad när folk klarar av saker och känner sig stolta :) Det mår man ju bra av..

• Schnooglewookiemush
    Keshia skrev 2009-05-18 22:58:40 följande:
    Varför gnälla om saker som egentligen inte spelar någon roll? Att folk slutar vara "stola unga mammor" får de dig att må bättre på något sätt?
    Jag får väl bli irriterad på vad jag vill, passar det inte så kanske det här inte är tråden för dig?
  • Schnooglewookiemush
    LyckligtSlut skrev 2009-05-18 23:11:46 följande:
    Varför skulle de inte vara stolta? Alla föräldrar (nästan) är stolta över att de får barn och de få jag träffat som inte varit så jättestolta är just de unga (några har skämts lite för att de varit dåliga på att skydda sig och för att de är dåligt utbildade pga ålder). De gamla mammorna gör nästan inget annat än klagar på de unga och "oansvariga". tror att de unga mammor du träffat sagt så som en indirekt försvarsmekanism. Är varken särskilt ung eller mamma. Tyvärr.
    Vem har sagt nåt om stoltheten, läs ts vetja.
  • JuliaåRonjasmammis
    Bonanza skrev 2009-05-18 22:11:09 följande:
    Äh, de som identifierar sig som unga mammor är ofta just det: väldigt unga. Och då menar jag att de är totalt omogna.
    Tack! Och precis som du skrev senare, så märks det rätt klart i diskussionen här i tråden./Kim (Närmast dinosaurie i mångas ögon...)
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.