• clarens

Irriterande, unga föräldrar.

jag förstår verkligen att man är stolt om man blir mamma som ung! jag var 25 när jag fick mitt första barn och i stockholm där jag bor är tom DET ungt. och jag är lite stolt för att jag vågade skjuta upp min karriär och satsa på familj trots att den rådande normen talar för att göra det omvända.
    om man dessutom är tonåring och vågar ta ett studieuppehåll från gymnasiet, vägrar abort trots varnande pekfingrar, tycker jag inte alls att det är konstigt att man vill berätta för omvärlden att man är en ung mamma! även när man planerar ett barn i ung ålder tycker jag att det är roligt att någon vågar göra annorlunda. självklart finns det unga föräldrar som har svårt att ta hand om sina barn, precis som det finns äldre med samma problem. någon i tråden skrev att denne blir irriterad när en ung mamma klagar över sin situation, att hon borde använt kondom, men hallå, vem klagar inte någon gång under sitt föräldraskap? min erfarenhet talar för att det är de äldre föräldrarna som klagar mest.

jag har inte märkt av denna tävling i ungt föräldraskap som det talas om här, den bilden låter ju inte sund förstås om den är sann. men hittar man en gemenskap bland andra unga föräldrar i en tid där medelåldern för första barnet hela tiden höjs, ser jag inget fel i det. jag irriterar mig inte på unga föräldrar, utan ser på dem med stor respekt och beundran. som tonåring är man som regel väldigt självupptagen och det är enligt mig en bragd att i den åldern sätta sig själv åt sidan för att ta hand om ett barn.
    nä, jag ka inte låta bli att tycka att vissa inlägg här osar avundsjuka;)

• clarens

men gud, jag måste verkligen ha missat ngt! är det en trend bland 14-17åringar att vilja ha barn?var då ngnstans?

• clarens

nähä?! vad intressant! varför har det blivit så? här sitter jag i sthlm o e lite off. här e väl medelåldern för första barnet 35 tror jag.

• clarens

ja, sorry jag blev lite OT. jag visste ju att det finns fler unga föräldrar i småstäder, men inte att det just nu är trendigt att vara ung mamma.

• clarens

Olof 48 skrev 2009-05-19 16:10:06 följande:

Och by the way, innan ni borjar klara pa det, jag tycker det ar BRA att inte alla tillhor grupp tva, vi behover dem i grupp 1 ocksa, men inte att de ska smutskasta oss och kanna att de ska havda sig genom att titta snett pa oss ....
    jag har också läst hela tråden och jag tycker att båda "sidor" beter sig jävligt konstigt måste jag säga! vad snackar ni om?
    olof, på vilket sätt har de unga smutkastat oss äldre?
    inte i den här tråden iaf?
    nä skärp er nu allihopa! låt dem som e stolta för att de är UNGA mammor/pappor vara det.
    jag har förstått det som att ni är irriterade på de unga mammor som klankar ner på äldre, samt på de unga mammor som får barn utan att kunna försörja sig utan hjälp av socialen. visst, det kan man ju bli irriterad på. men nu tycker jag faktiskt att det börjar spåra ur litegrann.eller vad vill ni komma fram till egentligen?
  • clarens

Olof 48 skrev 2009-05-19 16:37:38 följande:

" Jag är sååå stolt över att vara UNG mamma" översättning: Att vara äldre när man får barn är inget att vara stolt över... Jaså inte... ??
    men olof, tar du inte åt dig lite i onödan här? kanske man skriver att man är stolt unga mamma för att normen är att vara lite äldre med allt vad det innebär? iaf i min värd är det det ovanliga att vara under 20 och få barn. men det kan ju vara i min lilla inskränkta storstadsvärld. tycker inte du behöver ta åt dig för att ngn annan är stolt för sina val:)
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.