• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • Schnooglewookiemush
    malinagirl skrev 2009-05-19 08:00:08 följande:
    Jag var en ung mamma eller är det fortfarande kanske... man är ju en unga mamma om man är 17 när man får barn. Inget att göra åt..
    Det handlar inte om att få barn som ung. Det handlar om unga föräldrar som skryter om att de är unga, och som tror att de uppnåt genom att inte vara lastgammal (30).
  • LillaFamiljenGustav

ts
    jag håller med dig
    tack för det!!!

de säger att alla ser ner på dem osv, ja du vet nog det där "vanliga" snacket
    medan de själva ser ner på alla andra!
    folk som inte har skaffat barn innan de är 25 är gamla föräldrar
    och jag såg även en gång, här på fl, att de inte tyckte att en tjej som var 24 fick kalla sig ung förälder.
    medelåldern är juh 29 år så jag tycker nog att en som är 24 kanske känner sig lite yngre än 29...

sedan är det status att vara yngst och ha så många barn som möjligt
    jättekul för dem man jag bryr mig inte
    det är deras liv och de får göra vad de vill

att de sedan peppar alla andra unga att skaffa barn är jag lite emot. enligt mig så blir livet svårare med barn MEN visst klarar man av det det är inte det jag menar

tycker sedan att detta med "vi använde inte skydd men ändå så blev jag helt förvånad över att jag helt plötsligt var gravid" är helt sjukt!
    använder du inte skydd så blir du gravid. så enkelt är det
    något jag också har sett mycket hos unga föräldrar

jag drar inte alla över en kam, det är inte det jag menar
    menar bara att de flesta unga föräldrar menar att det är mycket mycket bättre att vara det. som om man är dålig för att man ville ha annat i livet innan man skaffade barn
    sedan menar jag inte att man är dålig bara för att man skaffade barn tidigt

jag blir bara trött på denna hets!

• clarens

men gud, jag måste verkligen ha missat ngt! är det en trend bland 14-17åringar att vilja ha barn?var då ngnstans?

• Schnooglewookiemush
    clarens skrev 2009-05-19 08:58:02 följande:
    men gud, jag måste verkligen ha missat ngt! är det en trend bland 14-17åringar att vilja ha barn?var då ngnstans?
    I varenda småstad i princip.
    Ju yngre man är, desto coolare är man!
  • clarens

nähä?! vad intressant! varför har det blivit så? här sitter jag i sthlm o e lite off. här e väl medelåldern för första barnet 35 tror jag.

• Schnooglewookiemush
    clarens skrev 2009-05-19 09:07:18 följande:
    nähä?! vad intressant! varför har det blivit så? här sitter jag i sthlm o e lite off. här e väl medelåldern för första barnet 35 tror jag.
    Det finns fler unga föräldrar i små städer. Varför är väl något man kan diskutera.
  • clarens

ja, sorry jag blev lite OT. jag visste ju att det finns fler unga föräldrar i småstäder, men inte att det just nu är trendigt att vara ung mamma.

• Schnooglewookiemush
    clarens skrev 2009-05-19 09:10:56 följande:
    ja, sorry jag blev lite OT. jag visste ju att det finns fler unga föräldrar i småstäder, men inte att det just nu är trendigt att vara ung mamma.
    Jag tycker det har blivit så på den senaste tiden. Förut var det skämmigt att bli med barn ung, nu är det något häftigt som många eftersträvar. Det är bara kolla på anonyma inlägg här på fl av unga föräldrar; där de t.ex. frågar hur de ska gå tillväga för att få socialbidrag när barnet kommer, att de inte ens är gravida än tycker jag är hemskt. Socialbidrag är ingen inkomst, men många unga verkar tro det.
  • LillaFamiljenGustav
    clarens skrev 2009-05-19 08:58:02 följande:
    nu vet jag inte fakta osv men sedan känns det lite som om det blir så utbrett idag
    många bloggar blir populära ett tag där de har barn och är unga
    där ser andra att man får uppmärksamhet och sedan ser de nog att det är kul och att det går (tror inte att de är lika ärliga med hur jobbigt det kan vara ibland)
    att även kändisar, som Jamie Lynn Spears

jag vet inte
    men har även uppfattat det så på vissa ställen
    att om den och den kan så kan jag också
    och att jag också vill pga den och den osv osv

som sagt säger inte att det är så eller att det alltid är så
    men har sett sådana fall där de iaf önskar sig det "de där" har
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.