• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • Leontine

Alltså. Jag tror ,baserat på mina egna erfarenheter. Att man som ung blivande mamma får en hel del skit som t.ex Du e inte torr bakom öronen, Vem ska försörja er, Du har ingen utbildning, osv osv osv. Man går in i en slags försvarsställning. Man vet att man kommer få skit och angriper direkt att man är en STOLT blivande mamma. Angrepp är bästa försvar liksom.  För man är ju stolt. Lika stolt som alla andra blivande mammor oavsett ålder. Men det är ju jobbigt att alla andra måste dra upp alla "hemska" problem för en. Man är ju kanske  inte gammal nog för att ha byggt upp ett självförtroende så att man vet att man kommer o bli en bra mamma. Utan allt sätter sig o man blir oerhört sårad.

Jag var själv 17 år när jag var blivande stolt mamma. O jag fick höra det mesta. T.ex att mitt barn skulle bli knarkare(?????). Jag mådde ganska dåligt faktiskt. Nu var ju detta så länge sen att det inte var såå otroligt att man blev mamma tidigt. Man kunde vara självförsörjande som 16 åring och ha flyttat hemifrån. Idag krävs ju nästan högskolestudier för att få städjobb.
    För övrigt är min dotter idag 23 år och har jobb hus och bil. OCH är en underbar mamma till sin dotter. Hon har inte ens varit i närheten av knark. Som om nu det skulle vara nån följd av att ha ung mamma.

Men jag kan oxå berätta att om jag fick skit som ung mamma så var det inte i närheten av vad jag fick som "gammal" mamma. Fick trean o fyran som 38 respektive 40 år. Då skulle ni ha hört. Som tur var har jag tillräckligt med självförtroende idag att jag antingen bara låtit folk gnällt av sig o sen bara gått därifrån. Eller frågat om de känner att det är nödvändigt att vara elak.  Men mest inte brytt mig utan klivit iväg som den stolta blivande mamma jag var!!

Kram på er allihopa!!

Jag är icke ung nog till att veta allt.
  • Schnooglewookiemush
    MicaelochMaria skrev 2009-05-19 11:58:36 följande:
    Fast får man inte vara stolt bara för att man är ung? Spelar det nån roll hur gammal man är, 17 eller 45, får man vara mer stolt ju äldre man blir? Låt de som vill vara stolta få vara stolta.
    LÄS TS!

Det handlar INTE  om STOLTHETEN. Det handlar om att vara STOLT över att man är UNG och gravid. Att man verkar tro att man är speciell för att man fått barn tidigt.
  • Mieria
    AtroCious skrev 2009-05-19 12:01:41 följande:
    Du är för snäll

Kan ni bara begripa att det inte handlar om hurovida man får vara stolt eller inte? Diskussionen handlar om VAD man väljer att vara stolt ÖVER. Alltså: Jag tror att alla som fött barn är stolta över det och allas liv ser olika ut. Alla har väl någon svårighet som de överkommit och att överkomma en svårighet ska man alltid kunna unna sig att vara stolt över. Om den svårigheten är att klara sig trots att man utsätts för fördomar är det skitbra. Om fördomarna sedan beror på att man är ung, fattig, gammal, handikappad, ful, eller dum är inte relevant! Man är stolt över det faktum att man överkom den!

Vem som helst som har de medicinska förutsättningarna kan sära på benen och bli påsatta. Oavsett ålder. Detta kan leda till graviditet. Det är ett medicinskt fenomen som man inte kan påverka och det är därför inget att vara stolt över.
  • Miracle Cats

Jag håller helt med dig ts. Stoltheten sitter inte i åldern.

Däremot tror jag att yngre föräldrar lättare tar åt sig av kommentarer och därmed blir oftare upprörda. Ibland i en del trådar tex, tror en del att de blir kritiserade, fast de inte blir det. En del yngre har lättare att vända på kommentarer i en diskussion och tar det oftare personligt. Skriver man eller säger "de flesta" så menar man tydligen "alla" ?
    Sen förstår jag inte behovet av att försvara sig med att "Men jag är åtminstone inte gammal så jag inte orkar med mina barn" el. "Jag tycker det är såå hemskt att bli mamma efter 30. Menar....jag är är ju pensionär när barnet är vuxet".
    Ett problem också är att många låter som att de tar för givet att vill man bli gravid ung, så blir man också det. 
    Jag har väldigt svårt att tro att man helt plötsligt ger upp barndrömmarna, bara för att man inte blivit gravid innan 30. Då har man inte den innerliga längtan efter barn.
    Jag räknas väl som "äldre" förälder och vi äldre får också vår beskärda del av kritiken, men vi tar den inte så vansinnigt personligt. För vad ska en del av oss göra?? Backa tiden? Men jag känner igen de yngres naiva tro att allt går att planera och visst för större delen som uttalar sig så, så har det säkert gått bra att planera.
    Men man kan vara något ödmjuk tillbaka mot äldre föräldrar, om man själv inte vill ha kritik och förstå att alla inte har lika enkel väg till föräldraskapet, innan man klagar åt motsatta hållet, på äldre.

• MicaelochMaria
    AtroCious skrev 2009-05-19 12:01:41 följande:
    Jag har läst TS! Och det var väl det jag menade, varför får man inte vara STOLT och UNG? Måste an vara 30+ för att få vara stolt blivande mamma?
    Unga mammor är lika mycket mammor som äldre mammor!
  • Miracle Cats
    MicaelochMaria skrev 2009-05-19 12:18:38 följande:
    Jag har läst TS! Och det var väl det jag menade, varför får man inte vara STOLT och UNG? Måste an vara 30+ för att få vara stolt blivande mamma? Unga mammor är lika mycket mammor som äldre mammor!
    Men självklart är det så hon menar {#lang_emotions_dreamer}
  • Schnooglewookiemush
    Jag har läst TS! Och det var väl det jag menade, varför får man inte vara STOLT och UNG? Måste an vara 30+ för att få vara stolt blivande mamma? Unga mammor är lika mycket mammor som äldre mammor!
    Men du förstår ju inte!

Det är skillnad på att vara en stolt mamma som är ung, och att vara en ung mamma som är stolt för att hon är ung.
  • Mieria
    Är det inte EXAKT det ts skriver???
  • mosterYster
    Ts menade inte att man inte får vara ung och stolt. Det hon irriterar sig på (och hon är inte ensam) är det här att många skryter med att de är UNGA mammor. "Jag är 16 år och så stolt över att jag får barn UNG" liksom.

Grattis tillökningen!
  • mosterYster

ehm, TILL tillökningen, skulle det stå...

Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.