• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • mikipiki

Har bara läst ts.

Jag vet exakt vad du menar. Man är inte er speciell än någon annan för att man är ung. Det finns liksom inga "unga" mammor, alla är bara mammor. Och jag har aldrig tyckt att någon tittar snett på mig bara för att jag är ung och går med barnvagn, däremot var det många som kollade i skolan och på stan och sånt när jag kom med min enorma mage.

Aja, poängen är iallafall att jag irriterar mig som fan på det och hoppas att dom någon gång kommer att fatta att det inte är märkvärdigt (:

• livetlilla

Kan det kanske vara som så att många unga (vad det nu innebär???upp till 20?25?30?) föräldrar/blivande föräldrar tror att omgivningen ser ner på dem för att de är unga och att de därför försöker väga upp den inbillade underlägsenheten genom att säga att de är så stolta över att vara unga föräldrar?

(Hoppas ni förstår vad jag menar, fick svårt att komma på hur jag skulle uttrycka mig...)

• AICL

Spelar ingen roll ålder på en förälder, bara man ÄLSKAR och vårdar sitt barn, ger den en värdig uppväxt och den omsorg och kärlek man behöver. Att vara en "bra" mamma är inte en ålder, det är en mognad, är man inte mogen så blir man säker det under graviditet oavsett ålder. Finns dåliga exempel både som "ung mamma" och som "äldre mamma". Som sagt barnet blir ju inte mindre eller mer älskat pga av utbildningen, visst har man mer förutsättningar ekonomiskt och man har en bra utbildning och ett topp jobb eller en fast anställning. Men man älskar sitt barn lika mycket. Plus att man kan utbilda sig under tiden.. Min mamma var 19 när hon fick min bror, fem år senare fick hon mig hon hade då utbildning och fast jobb, har lyckats. Jag anser mig inte som en speciellt ung mamma, kanske om man kollar snitt åldern i en storstad eftersom jag bor i Stockholm men jag har både utbildning lägenhet och jobb och jag är 21, ja har festat sen jag var 16 jobbat sen jag vart 18 och vill gå vidare i mitt liv och det är att skaffa familj dvs barn.

Dra inte alla över en kant utan se till individen, för man kan inte säga att alla "unga mammor" är si och alla "äldre" är så. Bara hoppas att man gjorde ett bra val.
    // Alexandra

• Schnooglewookiemush

Hur kommer det sig att så får man säger något negativt om unga föräldrar, då ska det snackas om att unga föräldrar är så bra! Vi dömer alla unga föräldrar, vi har fördomar, vi är gamla, vi är inskränkta.

Man får inte säga något negativt alls, för då ska alla dessa gamla argument komma fram. Varför är det så tabubelagt?

• WhiteAngels
    Matillin skrev 2009-05-18 22:11:32 följande:
    Du svarade förresten inte på varför du inte skulle vilja ha barn efter du fyllt 30?
    För att jag anser att jag hade varit för gammal då.min syn på det hela.
  • Matillin
    WhiteAngels skrev 2009-05-19 11:00:35 följande:
    För att jag anser att jag hade varit för gammal då.min syn på det hela.
    Ok varför hade du varit för gammal, skulle du inte orka med barn runt 30 år, men vid 28?
    Vilken tur att du fick barn tidigt, hade kanske varit jobbigt om du fått tumma på dina fördomar du hade som ung om att man är för gammal för barn efter 30?
    För jag är övetygad om att du inte hade struntat i att skaffa barn dagen du fyllde 30, det tror ja inte ens du tror på själv.
    Speciellt inte om du inte lyckats bli gravid före dess och försökt i flera år.
    Skulle din önskan om att få barn helt plöstligt försvinna bara för att du fyllt en viss ålder siffra, löjligt.
  • WhiteAngels
    Matillin skrev 2009-05-19 11:07:04 följande:
    Ok varför hade du varit för gammal, skulle du inte orka med barn runt 30 år, men vid 28?Vilken tur att du fick barn tidigt, hade kanske varit jobbigt om du fått tumma på dina fördomar du hade som ung om att man är för gammal för barn efter 30?För jag är övetygad om att du inte hade struntat i att skaffa barn dagen du fyllde 30, det tror ja inte ens du tror på själv.Speciellt inte om du inte lyckats bli gravid före dess och försökt i flera år.Skulle din önskan om att få barn helt plöstligt försvinna bara för att du fyllt en viss ålder siffra, löjligt.
    Men du får tycka vad du vill o jag tcyker fortfarande vad jag vill.I dag hade jag seriöst inte vilja börja skaffa barn.no way.Jag var klar med barnafödande ett bra tag innan 30
  • ToKar
    WhiteAngels skrev 2009-05-19 11:08:52 följande:
    Men du får tycka vad du vill o jag tcyker fortfarande vad jag vill.I dag hade jag seriöst inte vilja börja skaffa barn.no way.Jag var klar med barnafödande ett bra tag innan 30
    Jag känner också lite så. Jag är 21 och har en son på två månader. Fysiskt är det bäst att föda mellan 20-29 år, det har jag tagit reda på genom oändligt läsande. Sen så är min man 30 och jag vill inte att han ska vara över 40 när han blir far. Dels ökar riskerna för, ja, alla slags sjukdomar och problem, sen så vill jag inte att våra barn ska ha en gammal far.

Har absolut inget emot dem som vill ha barn när de är 30, för min man är ju faktiskt 30 år, men alla är vi tillåtna att göra våra egna val av våra egna anledningar... Jag ser mig egentligen inte som en ung mamma, men enligt samhällets normer så går jag tydligen in i det facket.
  • WhiteAngels
    ToKar skrev 2009-05-19 11:16:54 följande:
    Jag känner också lite så. Jag är 21 och har en son på två månader. Fysiskt är det bäst att föda mellan 20-29 år, det har jag tagit reda på genom oändligt läsande. Sen så är min man 30 och jag vill inte att han ska vara över 40 när han blir far. Dels ökar riskerna för, ja, alla slags sjukdomar och problem, sen så vill jag inte att våra barn ska ha en gammal far.Har absolut inget emot dem som vill ha barn när de är 30, för min man är ju faktiskt 30 år, men alla är vi tillåtna att göra våra egna val av våra egna anledningar... Jag ser mig egentligen inte som en ung mamma, men enligt samhällets normer så går jag tydligen in i det facket.
    Ja när alla andra i min ålder springer uppe med skrikiga bebisar ja då kan jag ut och roa mig=)Underbart!
  • 880428

Jag kommer bli mamma om ca 4 veckor, och räknas väll då som en ung mamma (är 21) även om jag själv inte tycker min vara det.. Tycker jag har lyckats väldigt bra, har en underbar sambo. Vi båda har fast jobb sen några år tillbaka och vi har en volvo och en villa. Många i våran omgivning reagerade och tyckte att vi var snabba att skaffa barn, att vi är för unga osv. Då vi bara varit tillsammans lite mer än 1 år. Jag ska erkänna det var inte planerat. Kan tillägga att vi skyddade oss (jag käkade p-piller) men naturen ville tydligen annorlunda. För oss var det inget svårt val, vi visste att vi ville behålla barnet. Oavsett vad folk sa och tyckte..

Men nu när det bara är några veckor kvar, har faktisk de flesta ändrat sig, de ser att vi menar allvar och att det inte bara är för "skojs skull" vi skaffar barn.
    Så det jag menar är att man visst kan vara ung och klara sig bra. Och nu kan jag ju inte säga att jag är mamma än men snart, och jag kommer nog inte kalla mig stolt ung mamma då.Visst stolt är jag för det jag lyckats uppnå, att ha jobb, bil, hus, och sambo. Då många av mina jämnåriga kompisar bor hemma och är arbetslösa. Och jag kommer troligt vis vara stolt över mitt barn (vilken förälder är inte det?) Visst kommer nog kanske kalla min ung förälder men inte skryta med det.

Var bara vad jag ville säga.. :)

Kan bara säga att jag förstår TS,, bodde i en liten bruksort förut innan jag flyttade.. Och där finns det många som är stolta unga mammor..

Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.