Inlägg från: TyraPaloma |Visa alla inlägg
  • TyraPaloma

Irriterande, unga föräldrar.

Jag var ung när jag fick barn. Och visst fan är jag stolt för att jag var en sån bra UNG förälder.

Jag var 17 år när jag fick min dotter. Min ålder ledde till svårare situation ekonomiskt (man får ofta inte hyra en lägenhet själv, man får inte jobba hur som helst, man har inte rätt till socialbidrag i många kommuner), svårare juridiskt (med till exempel barnförsäkringar, att få hantera mitt barns ekonomi/sparande) och även svårare socialt (folk i omgivningen var år från att skaffa barn).

Jag är jättestolt över att jag trots den situationen gick ut gymnasiet och sedan även högskolan (börjar läsa på avancerad nivå i höst). Att jag aldrig behövde gå till socialen eller be mina föräldrar om pengar. Jag är stolt över hur jag hanterade människor som sa att jag skulle misslyckas pga min ålder - genom att kämpa stenhårt för att bevisa dem motsatsen. Jag kan ju säga att det bemötande jag får idag som "vuxen" inte är samma som jag fick när jag var 17. Det är mycket positivare idag.

Jag tror inte att jag är en bättre förälder är andra oavsett ålder. Men visst hade det varit enklare på så många sätt att få barn när jag i den ålder jag är i nu (snart 24). Så ja, jag är stolt över att jag klarade det så bra trots min ålder. För att få barn innan man är myndig är generellt sett kämpigare än att få det senare.

• TyraPaloma

Jag har fått telefonsamtal hem där någon sagt att ungen borde skäras ut ur min mage. Aftonbladet eller expressen (minns inte nu) ringde mig eftersom någon i Sundsvall hade misshandlat sitt barn och de hade fått tips om att det skulle vara jag. Folk antar att jag gått till socialen och sagt fraser som "Är det inte jobbigt att inte kunna försörja sitt barn själv" "Är det inte jobbigt att behöva hoppa av skolan" etc. Folk kläckte gärna ur sig hur synd det skulle vara om mina barn.

På BB fick jag otroligt fräcka kommentarer om hur jag inte borde vara stolt över mitt barn (något jag sedan fick ursäkter för från högre uppsatta).

Ja jag kan fortsätta länge!!

MEN, som sagt. I dagsläget är det väldigt annorlunda. Nu kan de bli förvånade över att jag är 23 år med 3 barn men nästan aldrig elaka kommentarer kring det.

• TyraPaloma

Ja jag glömde ju också att jag fått en sköterska prickad för hur hon behandlade mig när jag ringde förlossningen och trodde det hade satt igång. Hon var jättetrevlig tills jag sa min ålder då hon blev mycket nedvärderande. Kallade mig lilla gumman osv. Men hon gick ju iaf ett "straff" för det hela.

Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.