• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Esmiso
    Madelenin skrev 2009-03-21 01:24:49 följande:
    Har ni varit rädda för snitt också? Det är jag. Vad bra det lät med en plan - en sån ska jag ha! Jag känner nu att jag kan tänka mig att föda vaginalt, men då måste all kommunikation, smärtlindring etc vara på topp.
    jag var rädd för både snitt och vaginalt. Personalen sa att om det blev för jobbigt vaginalt skulle jag få snitt, det kändes som en tröst även om jag var rädd för det. Klarade att föda vaginalt tack vare tidig och BRA smärtlindring och en ständigt närvarande barnmorska som verkligen hjälpte mig genom förlossningen när jag helst bara ville gå hem
  • Madelenin

Låter bra med en barnmorska som är där 100 procent.

Jag blev så sur på min sista. Hon har på något sätt fått ta smällen för alla misstag under min förlossning eftersom hon var med då sonen kom ut. Hon tyckte dock att jag sjåpade mig och skulle skärpa till mig. För hon hade minsann fött fyra barn. Gaaah!

• Bubblan2

Jag fick Markus 1995 och den förlossningen var rena mardrömmen.
    Jag är väldigt nålrädd och av den anledningen ville jag inte ha EDA och jag ville inte ha elever som satte nålar. Jag ville heller inte ha klipp.

Förlossningen tog lång tid och jag blev ganska smärtpåverkad. Droppnål sattes av en elev som höll på länge och misslyckades. Jag hade som tur va lustgas då, hade jag inte haft det hade jag nog gått i taket. Nå väl, jag tittade dit när hon stack in nålen och såg den komma ut igen några cm längre bort, då blev det livat och jag totalvägrade tills de kallade in narkosläkaren, han fick sticka.

Eftersom jag var så slut som jag var tog min sambo beslutet att ge mig EDA. När de frågade mig sa jag bara: -jaja ge mig vad ni vill bara jag slipper sprutor. Totalt väck i lustgasdimman! Vilket var underbar just då...

Med facit i hand kan jag ju säga att EDA var underbar. Jag hade absolut inte orkat utan den och då hade det blivit snitt, troligen. Vilket kanske skulle ha varit bättre, egentligen.

Nå väl, krystvärkarna satt in och jag jobbade på. Helt plötsligt slänger BM och USK:an runt mig på rygg, slänger upp mina ben i ställningarna och sliter fram en sax. Jag skrek rakt ut att du klipper inte. Hon svarade att jo jag måste, sen klippte hon. Samtidigt öppnas dörren och in rusar tre personer varav en slänger sig på min mage och trycker ut Markus. Jag fattade ingenting och det gjorde så in i h-v-t ont. När Markus väl var ute försvann ju den mesta smärtan...tills det var dags att sy!

Jag har reagerat på tandläkarbedövningen på så sätt att jag behöver mer för att det ska ta och jag blir darrig. De hade gjort utredning kring det här och det stod i min journal att jag inte hade allergi och att det var ok att ge mig bedövning.

Tror ni att jag fick det? Njo, när e nästan var klara fick jag en spruta. Innan dess fick jag klara mig med isbitar i en handske som de höll emot och sen sydde. Vi frågade om jag inte kunde få lustgas men de svarade att de tagit bort masken... Tydligen var det inte aktuellt att ge mig en ny! Det var runt 35 stygn...

Ja, det var en kort sammanfattning av de bitar som jag upplevde som värst.
    Det här har gjort att både jag och sambon varit rörande överens om att några fler barn blir det inte. Den inställningen reviderades i början av 2008 och i februari var vi gravid igen. Jag kände inte så stor oro inför det. Pratade med BM vid inskrivningen och hon tyckte att jag skulle gå på aurorasamtal. Jag hade nog inställningen att det inte skulle hjälpa mig så mycket eftersom jag egentligen inte var rädd för smärtan utan mer för att uppleva samma som hände med Markus. Jag vet ju också att om de inte gjort som de gjorde hade vi troligen inte haft den Markus som vi har idag. Mitt förnuft sa även att om samma sak skulle hända igen måste de göra samma sak, för att rädda barnet. Tackade nej till det men efter hand, pratade med några som varit ifäg på samtal, så kom jag fram till att jag nog ville ändå så jag fick en tid.

Det vi kom fram till var att jag skulle skriva in mina tidigare erfarenheter i ett förlossningsbrev, en kort version om det vara brådis och en längre som jag och BM kunde gå igenom tillsammans om det fanns tid. Hon skrev även in en notering om vårt samtal i min journal där hon bland annat skrev att om jag behövde sy så skulle det övervägas på op, att jag var nålrädd och att det skulle respekteras, att jag ville ha EDA tidigt men måste få lustgas under tiden de satte nålen, osv.

01:15 den 13 november 2008 gick vattnet. Vi kom in till förlossningen 07.
    Direkt när vi kom in förberedde de för EDA. Kl 09 gick jag på toa och där saftade värkarna i riktigt fint. Kom inte tillbaka förrän 09:40. Då fick jag lustgas.
    vid 10-tiden frågade BM om jag verkligen ville ha EDA, hon tyckte att jag klarade det här så bra så och det var på lägsta blandningen så de kunde skruva på mycket mer och hon skulle hjälpa mig hela vägen, osv...

10:38 är Isak född och visst f-n gjorde det ont men det var helt underbart i jämföresle med förra gången!

Mycket tack vara den underbara BM-studerande och hennes BM-handledare som hade hand om oss. De tog verkligen min rädsla på allvar och de var underbara!

Efteråt fick jag veta att hon tvingats klippa eftersom det gamla ärret stramade. Jag kände inte ett smack när hon klippte eftersom hon var så smart så hon klippte under en värk.

Jag blev sydd och då fick jag spray först, bedövningssprutor och lustgas. Kände inget, underbart !

Va ditt långt tyckte du?! Hoppas att du orkade läsa igenom det här långa!
    Mitt råd är, gå på samtalet, det kan inte bli värre. Se till att det kommer in en notering om samtalet i din journal och skriv ett förlossningsbrev.
    Lycka till!

• Esmiso
    Madelenin skrev 2009-03-22 12:57:53 följande:
    Låter bra med en barnmorska som är där 100 procent. Jag blev så sur på min sista. Hon har på något sätt fått ta smällen för alla misstag under min förlossning eftersom hon var med då sonen kom ut. Hon tyckte dock att jag sjåpade mig och skulle skärpa till mig. För hon hade minsann fött fyra barn. Gaaah!
    jo, det känner man igen ..tyvärr!!! Sådana människor borde inte få bli barnmorskor!

Har du möjlighet att föda på sjukhuset i Varberg rekommenderar jag dig starkt!
  • Madelenin

Jag bor i Stockholm så det blir inget Varberg tyvärr.

Födde på Södersjukhuset sist, men tänker nog välja Danderyds sjukhus denna gång.

BUBBLAN2 - hjälp vilken upplevelse första gången. Usch! Inte konstigt att vi är så många som blir rädda för att föda igen.

Det är härligt att läsa att folk fått en fin andra (eller femte) förlossning efter samtal och hjälp fr¨n bra personal på förlossningen.

• Waterlilly

Jag fick min son juli 07 och väntar nu nästa till juni 09. Jag var inte alls rädd med sonen, men nu 2a gången är jag livrädd :( Har gått på första Aurorasamtalet och tyvärr, det hjälpte mif nada *snyftar* De pratade om en planerad igångsättning för att kunna garantera mig smärtlindring då min första förlossningen gick väldigt fort så det inte hanns med. Och NEJ bara för att det gick så fort var det defenitivt inte lindrigare, så tro inte att 24h kan vara värre. En snabb förlossning kan ofta ge biverkningen av att man inte hinner med smärtlindring, man spricker lättare, min bebis hann inte åka ner ordentligt, krystningarna kom aldrig igång så jag kände aldrig att jag behövde eller ville trycka på vilket kan vara farligt dör bebis. Jag har blivit så ledsen då alla mina vänner bara säger ja men så snabb förlossning kan ju intevara så jobbig! Man ska aldrig jämföra smärtor, tider, värkmedel då det gäller en förlossning, ingen är den andra lik. Ska på mitt 2a samtal på måndag och förklara att jag nu har sådan grov oro som givit mig magkatarr så jag får äta starka tabletter, överdoserat plus starka värktabletter upptill =( Å inte lär det bli bättre förrän efter förlossningen.... Hur fasen lugnar man ner sig o njuter då man är så rädd?

• Madelenin

Har du möjlighet att få kejsarsnitt då? Låter inge bra alls det där.

Mrs Rasmusson skrev 2009-03-27 09:36:17 följande:

Jag fick min son juli 07 och väntar nu nästa till juni 09. Jag var inte alls rädd med sonen, men nu 2a gången är jag livrädd :( Har gått på första Aurorasamtalet och tyvärr, det hjälpte mif nada *snyftar* De pratade om en planerad igångsättning för att kunna garantera mig smärtlindring då min första förlossningen gick väldigt fort så det inte hanns med. Och NEJ bara för att det gick så fort var det defenitivt inte lindrigare, så tro inte att 24h kan vara värre. En snabb förlossning kan ofta ge biverkningen av att man inte hinner med smärtlindring, man spricker lättare, min bebis hann inte åka ner ordentligt, krystningarna kom aldrig igång så jag kände aldrig att jag behövde eller ville trycka på vilket kan vara farligt dör bebis. Jag har blivit så ledsen då alla mina vänner bara säger ja men så snabb förlossning kan ju intevara så jobbig! Man ska aldrig jämföra smärtor, tider, värkmedel då det gäller en förlossning, ingen är den andra lik. Ska på mitt 2a samtal på måndag och förklara att jag nu har sådan grov oro som givit mig magkatarr så jag får äta starka tabletter, överdoserat plus starka värktabletter upptill =( Å inte lär det bli bättre förrän efter förlossningen.... Hur fasen lugnar man ner sig o njuter då man är så rädd?
  • Misty W

Jag har gått på samtal, dock fick jag tid ganska sent så vi han ju inte göra några framsteg om jag nu änns ville det. Jag fick efter 2 samtal med en snittläkare ett planerat snitt.

Jag blev igångsatt några veckor över tiden och fick en tjeje på 4440g och 52cm inom 5 timmar, hade fått för mkt lustgas så jag va nästan helt frånvarande och minns inte mkt alls från 3:e timmen tills morgonen efter.
    Och jag kände innan jag fick snittet beviljat att jag om jag vetat hur dåligt jag skulle må av tanken på förlossningen nu under graviditeten så hade jag nog inte blivit gravid igen, men nu när jag fått det beviljat och har ca 1 vecka till snittet så bra njuter jag av att få bli mamma igen.

• Madelenin

Jag kan brottas med känslor som att jag gett upp om jag kräver kejsarsnitt. Att jag inte är tuff nog inför mig själv så att säga. Jättelarvigt egentligen...

Samtidigt får jag ju panik om jag ser något på tv som ens påminner om en förlossning. Tittade i en gammal Amelia Vänta barn igår och mådde så fruktansvärt dåligt när jag såg en bild på ett barn som var på väg att födas ut. Kvinnan såg ut att ha så fruktansvärt ont. Och jag vet ju själv hur j*vla ont det gör och den vedervärdiga känslan av att spricka.

Tänk vad lugnare jag skulle känna mig om jag visste att jag inte behövde föda ut ett barn. Men samtidigt så säger folk att det bäst för barnet att födas vaginalt etc etc.

Det blir så motstridiga känslor inom mig. Vet bara att jag är livrädd.

• madddeluskan
    Madelenin skrev 2009-03-27 11:11:30 följande:
    Jag kan brottas med känslor som att jag gett upp om jag kräver kejsarsnitt. Att jag inte är tuff nog inför mig själv så att säga. Jättelarvigt egentligen... Samtidigt får jag ju panik om jag ser något på tv som ens påminner om en förlossning. Tittade i en gammal Amelia Vänta barn igår och mådde så fruktansvärt dåligt när jag såg en bild på ett barn som var på väg att födas ut. Kvinnan såg ut att ha så fruktansvärt ont. Och jag vet ju själv hur j*vla ont det gör och den vedervärdiga känslan av att spricka. Tänk vad lugnare jag skulle känna mig om jag visste att jag inte behövde föda ut ett barn. Men samtidigt så säger folk att det bäst för barnet att födas vaginalt etc etc. Det blir så motstridiga känslor inom mig. Vet bara att jag är livrädd.
    jag tycker att man ska få bestämma själv hur man vill ha de..de är ju ens egen kropp ingen annans..har me fått hört att de bästa för baren är att födas vaginalt..men jag min sambo och min son mår bra efter de..jag och min sambo är me födda med akut kjsarsnitt efter att moerkakan har gått sönder på våra mammaor..men jag hoppas att du får ditt snitt och alla andra som vill ha me får de..hoppas me på att jag me får de..för jag vågar värkligen inte föda normalt efter allt med våran son.men jag hller tummarna för er alla pluss mig själv..så kan vi ju ha kontakt här inne och se hur de har gått för alla..ha en jätte bra helg nu alla
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?