• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • falken

RiNan igen, nu fattade jag att du menade Madelenins TS (sorry...) Men det är ju inte säkert att hon behöver bli igångsatt denna gång. Via aurora-bm kan man ju komma långt med sina rädslor. Och man kan upprätta en plan, om hon går över tiden och igångsättning hotar, kan man skippa det och välja snitt istället. Men förlossningen kan ju komma igång normalt denna gång, och få ett mycket bättre förlopp än första gången då kroppen inte var mogen och bemötandet var dåligt. Då kan ju vaginalt vara ett bättre alternativ än snitt. Med en plan kan det ju ändå vara skönt att utvägen snitt finns, då kanske man vågar göra ett försök? Snitt känns ju inte heller som ett klockrent val förstod jag?

• Madelenin

Jag har inte blivit snittad. men jag överväger det denna gång. Sen är jag nästan mer rädd ör att gå över tiden och så än en igångsättning. Jag lutar mer åt att jag vill att de sätter igång mig innan BF. Mest för att inte riskera att få ett så stort barn igen. Men sen ska man ju få med sjukvården på det.

Det finns tyvärr ingen kvinna i min släkt som jag vet där en förlossning kommit igång naturligt. Alla blir igångsatta. Ja, de som inte snittats då men det var mormor och skedde på 1940-talet. Är jätterädd för att moderkakan ska sluta fungera och att barnet ska stryka med på grund av det. Jag själv var illa därann när jag föddes då min mamma fick gå långt över tiden med mig.

ja det är ett virrvarr av känslor det här.

• musli

Jag var på UL i fredags och fick se vårt pyre där inne. Känns mera verkligt nu. Kom överens med BM på spec-mvc att jag ska få komma på viktskattning och mätning av huvud i v. 38 och om allt ser bra ut då så blir jag igångsatt. Såååå skönt!!!
    Vill ABSOLUT inte snittas om det går att undvika!!!!

Hon sa även att andra gången är enklare iom att man redan "banat väg" en gång, särskilt med stort barn förra gången, och hon sa att med den info hon hade från min förra förlossning så gick min förlossing ganska bra ändå till absolut sista skedet.

Men jag ska iaf slippa klämma ut en stor bebis igen och om bebis är stor redan i v. 38 så blir det kejsarsnitt och då får jag väl göra det.

Känns lite tryggt nu ändå.

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Madelenin

Vilket sjukhus var det på? Och hur stor var förra bebisen?

musli skrev 2009-04-27 13:20:56 följande:
    Jag var på UL i fredags och fick se vårt pyre där inne. Känns mera verkligt nu. Kom överens med BM på spec-mvc att jag ska få komma på viktskattning och mätning av huvud i v. 38 och om allt ser bra ut då så blir jag igångsatt. Såååå skönt!!! Vill ABSOLUT inte snittas om det går att undvika!!!! Hon sa även att andra gången är enklare iom att man redan "banat väg" en gång, särskilt med stort barn förra gången, och hon sa att med den info hon hade från min förra förlossning så gick min förlossing ganska bra ändå till absolut sista skedet. Men jag ska iaf slippa klämma ut en stor bebis igen och om bebis är stor redan i v. 38 så blir det kejsarsnitt och då får jag väl göra det. Känns lite tryggt nu ändå.
  • musli

Östersunds sjukhus. Hanna vägde 4395 gram när hon föddes MEN hennes huvudomfång var 38 cm vilket är (oftast) för stort om man är förstföderska.

• Madelenin

Ja, det är stort. Min son hade 38 eller 39. han var 54 cm lång och vägde 4600.

Din plan lät jättebra faktiskt. Måste vara skönt att ha det i bakhuvudet. När är bf?

• musli
    Madelenin skrev 2009-04-27 13:45:42 följande:
    Ja, det är stort. Min son hade 38 eller 39. han var 54 cm lång och vägde 4600. Din plan lät jättebra faktiskt. Måste vara skönt att ha det i bakhuvudet. När är bf?
    BF är 19/9 så det lär väl bli första veckan i september som jag blir igångsatt.
  • Madelenin

Okej. Ja men det låter ju toppen!

Jag har bf 27 augusti. Om fyra månader idag!

Tror jag ska sätta mig ikväll och skriva ner allt jag är rädd för - det är en salig röra i huvudet just nu. Och få på pränt vad som är viktigt för mig vid en vaginal förlossning. Kanske är lättare den dagen man ska på aurora-samtal att ha listat sina farhågor och tankar. Det spretar på tok för mycket just nu.

• falken

Madelenin, att skriva ner sina tankar är jättebra tycker jag, halva terapin. Sen det här med rädsla för överburenhet - visst kan man med din historia få någon slags avtal om att sättas igång i tid eller förtid, så att ditt barn kommer att må bra.
    Min tjej var ju också överburen, +16 dar, men hon hade krympt ihop till 2800 gr. Huvet var normaltstort så inte hjälpte det Moderkakan var förkalkad, och hon mådde ju dåligt under förlossningen, men pigg efteråt. Jag kanske också skulle förhandla mig till ett avtal?

Musli, jag såg i en annan tråd att du brast mycket, men det hade väl gått bra efteråt för dig vad jag förstod. Hur känner du för att brista igen, eller vad har de sagt till dig om det på Aurora? Rätt många kvinnor med sfinkterruptur rekommenderas väl kejsarsnitt?

Det här med snitt... skulle det av någon anledning krävas, akutsnitt eller sätesbjudning eller något sådant, då skulle man ju bara acceptera det och ta det som det kommer. Men det som det är nu känns det väldigt avigt för mig att snittas frivilligt. Jag kanske borde prata med nån duktig förlossningsläkare om hur ev risker för skador och läkning kommer att bli för mig?

• falken
    musli skrev 2009-04-27 13:46:45 följande:
    BF är 19/9 så det lär väl bli första veckan i september som jag blir igångsatt.
    Måste vara så skönt att ha ett datum och inte gå o vänta o vänta. De där sista veckorna av graviditeten är ju pest. Grattis till en bra plan
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?