• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Madelenin

Åh, tack för svar! Kul att höra att att samtal har hjälpt så att man vågar sig på en till vaginal förlossning.

Jag har valt ett annat sjukhus denna gång, för att slippa så påtagliga minnen. Hoppas verkligen att det ska hjälpa mig med. Är lika rädd för kejsarsnitt som för en vaginal förlossning.

• Madelenin

IsaW, skönt ändå att du kan slappna av mer inför denna förlossning då!

Jag är rädd för att de ska försöka pracka på en klyschorna att "föda barn är det naturligaste i världen" och att det är en "positiv smärta".

• Madelenin

Stort tack för allas svar!

Skönt att höra att de inte vill ta det dåliga ifrån en, så att säga. Det räcker ju med att man blev motarbetad under förlossningen.

Får verkligen panik när jag tänker på att jag ska föda barn. För det finns inga bra sätt att få ut ett barn på.

• Madelenin

Majsan71, tack för ditt svar. Det är ju lustigt att man kan bli så rädd efter fyra barn. men förlossningar är ju inte att leka med enligt mig.

Det där med självhjälp är svårt. Kan inte ens titta på programmet unga mödrar på femman eftersom någon alltid öder barn i det programmet. Får hemsk, hemsk ångest. Hoppas att aurora ska hjälpa mig lika mycket som det verkar ha hjälpt dig.

Maribel. Hur mycket vägde ditt andra barn? Jag är också räd för en bjässe då sonen vägde 4600 g. Men min bm är i alla fall snäll och jag ska få gå på tillväxtul och kontrollera ifall jag har graviddiabetes senare.

Moj Katile, pust! Det lät inte kul med första förlossningen, tur att andra gick så bra. Jag blir bara så nyfiken. Om en bebis beräknas väga 5600 g - föreslår inte vården kejsarsnitt då? Låter ju helt galet att behöva klämma ut en sån stor bebis.

• Madelenin

Maddeluskan, usch det lät inte kul. Vilken tur att allt gick bra tillslut.

jag var ju inte med om samma sak, men känner mig så rädd ändå. Rädd att de ska säga emot mig. Rädd för att min karl och jag inte ska kunna kommunicera alls. (Ny man denna gång, och vi är ändå sjukt bra på kommunikation). Rädd för den vidriga smärtan...

Samtidigt vill man ju inte att ens rädsla för förlossningar ska hindra en från fler barn.

Majsan, hoppas att det inte var något allvarligt.

Jag sprack ju en del när jag födde sonen, men det var ändå så pass okej att de kunde sy ihop det i förlossningsrummet. har inget trauma med mig i ryggen, men ändå finns det en stor ångest där.

• Madelenin

Har ni varit rädda för snitt också? Det är jag.

Vad bra det lät med en plan - en sån ska jag ha! Jag känner nu att jag kan tänka mig att föda vaginalt, men då måste all kommunikation, smärtlindring etc vara på topp.

• Madelenin

Låter bra med en barnmorska som är där 100 procent.

Jag blev så sur på min sista. Hon har på något sätt fått ta smällen för alla misstag under min förlossning eftersom hon var med då sonen kom ut. Hon tyckte dock att jag sjåpade mig och skulle skärpa till mig. För hon hade minsann fött fyra barn. Gaaah!

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?