• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • Fragile Angel

Man äter det som serveras, enkelt. Äter man inte, då får man gå hungrig, enkelt.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Bonanza

Mackor får de då. Jag hade blivit galen om min unge inte fick något att äta på hela dagen.

• studentbruttan29

det har du ju iofs rätt i (målet), så en sak du kan få dem o försöka med är just att få en pyttebit macka eller så, detta stimulerar aptiten att det mesta åker ner efter aptitretaren.

Maijlo skrev 2008-10-01 21:04:35 följande:
    studentbruttan29: Jag brukar göra så. Målet är ju ändå att hon ska äta på förskolan förstås! Jag undrar om hennes matvägran där beror på något annat än att hon är kräsen. Hoppas inte!
  • Fragile Angel

Jag tycker att det är bra att de inte får äta sig mätta på mackor. Man ska lära sig att äta allt, och inte livnära sig på mackor.

• Bonanza

Fragile Angel skrev 2008-10-01 21:08:54 följande:

Jag tycker att det är bra att de inte får äta sig mätta på mackor. Man ska lära sig att äta allt, och inte livnära sig på mackor.
    Mina barn ska lära sig att de äter det de tycker om. De behöver aldrig någonsin äta något de inte tycker om. Om maten är äcklig ska de få mackor så att de klarar av dagen.

"Lära sig äta allt", så urbota märkligt.
  • Maijlo

Tack för alla intressanta inlägg och åsikter! Jag måste göra annat nu men har bestämt mig att prata med förskolan. Hoppas att ni får en trevlig kväll!

• Tjollabolla
    Maijlo skrev 2008-10-01 21:02:27 följande:
    Tjollabolla: Jag vet inte. Men det känns orimligt att det ska gå en hel dag utan någonting. Jag menar, hon äter ju smörgåsar t ex och fil etc så när de har mellanmål borde hon ju rimligtvis äta då. Det är konstigt att hon inte gjorde det. Vi får nog prata med förskolan om det här tror jag.
    Ja men om hon inte äter det heller så kan dom ju inte göra mer. Vi serverar alltid frukt efter maten och alltid mackor till mellanmål, så det finns inget barn som går utan mat hos oss mer än några timmar. Så länge dom inte VILL äta ngt alls, då kan vi ju inte göra ngt.

Hon måste vara ganska nyinskolad? Det komer väl med maten isåfall..
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Tjollabolla
    Pasadena skrev 2008-10-01 21:00:49 följande:
    Men förstår inte de andra barnen att just Pelle inte kan äta tex blodpudding och därför får gröt istället?På vår fsk är det ett par barn som är mjölk och äggallergiker och får ofta annan mat, inte sitter de andra och suktar efter deras mat? De har full förståelse för att de barnen inte kan äta vissa saker.
    Men gröt? Ska vi stå och laga gröt för att maten inte passar barnen?!

På förskolan där jag jobbar har vi vegatarianer, muslimer och svenska barn. Och allergiker. Alla äter olika mat. MEN det är ju mat, inte mackor.
    Passar inte maten får man ju alltid frukt efteråt.
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Fragile Angel
    Bonanza skrev 2008-10-01 21:09:59 följande:
    Fragile Angel skrev 2008-10-01 21:08:54 följande: Mina barn ska lära sig att de äter det de tycker om. De behöver aldrig någonsin äta något de inte tycker om. Om maten är äcklig ska de få mackor så att de klarar av dagen."Lära sig äta allt", så urbota märkligt.
    Åh fan.
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...