• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:07:58 följande:
    och anledningen till att macka mättar är att det lägger sig som en tjock massa i magen.. Men nu har vi kommit väldigt OT. Jag anser iaf inte att man ska låta barn äta sig mätta på mackor på förskolan
    Tjock massa i magen.. Ja det låter ju för hemskt. Vi ska genast sluta med det till frukost och bara äta en paprika eller vindruva
    Tycker inte heller att mackor är att föredra som mat men bättre det än att förbjuda barnet att äta något annat än det som bjuds till lunch just den dagen.
  • YoCheri
    Pasadena skrev 2008-10-01 20:56:32 följande:
    På vår förskola får de bröd till maten så de kan äta sig mätta på det istället om det så skulle vara.Jag tycker inte alls att det är fel att barn får annan mat om det är något de inte gillar? Vad är så hemskt med det? Vi vuxna gillar inte heller alltid allting. Min dotter gillar tex inte potatis. Vi får väl se hur det blir längre fram, om hon lär sig äta det eller inte. Annars får vi säga till om det kanske går att ge något annat.
    Potatis ja *brr* Vägrade redan som baby och mår direkt illa av att äta potatis idag. (samma sak med öl )
    Vi sätter fram sånt vi vet barnen ogillar och så måste de smaka innan det ratas. Sånt sonen avskydde för något år sedan är idag storfavorit. 
    Lite konstigt det där med mat och smak eg. Alla våra barn utom 1 älskar plättar och pannkakor. Denna lilla fyraåring vägrar sån mjölmat. Då har vi ändå bjudit med sylt, glass och socker. Hon försöker åh vad hon försöker för hon VILL tycka om för det ser ju så gott ut :) men icke det.
    Så jag tror att alla _kan_ tycka om allt men visst kan man lära sig att få ner det, kanske bara inte direkt va.
  • SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 11:10:45 följande:
    Tjock massa i magen.. Ja det låter ju för hemskt. Vi ska genast sluta med det till frukost och bara äta en paprika eller vindruva Tycker inte heller att mackor är att föredra som mat men bättre det än att förbjuda barnet att äta något annat än det som bjuds till lunch just den dagen.
    Jag menar att det är därför man inte ska äta sig mätt på macka. Utan kompletera med fil/yoghurt/gröt till frukost.
    *Älskade Noa*
  • fabri

Om min son inte äter på lekskolan så får han vara hungrig. Så enkelt är det. Då kanske jag ser till att laga något till honom som han tycker om men jag tycker inte det ska serveras alternativ.

• sagogryn

Jag anser att barn ska äta det som serveras och jag tror inte dom är hungriga många dagar utan är dom verkligen hungriga så äter dom. Barn äter ju mer och mindre i perioder. På vår förskola tar barnen mat själv och det finns alltid ett ordentligt salladsbord som dom först äter av. Sedan serveras varmrätt och sedan frukt till efterätt. Hårdbröd och mjölk finns också så det är alltid nåt dom kan peta i sig. Inne på avdelningar finns alltid en fruktskål framme.

• Tate

På mina barns dagis får de mackor. Men man måste smaka på maten först - även om man bara smakar på riset.

Lustigt nog har de inget problem med att ungarna därmed matvägrar och kräver mackor istället. Tvärtom har mina barn ätit saker på dagis som de aldrig ätit hemma. Antagligen har fröknarna magiska krafter. För det kan ju inte vara så att barn faktiskt kan uppmuntras till att prova nya saker utan att man hotar dem med att de får svälta annars. Och det är ju inte alls så att att barn i grupp gärna gör som de andra barnen gör. Inte heller fungerar fröknarna som bra föredömen och visar att maten är god, och uppmuntrar barnen.

Nä, så är det absolut inte. För alla vet ju att det enda sättet att lära sig uppskatta god mat är under tvång och hot. Och dessutom vet vi ju att den mänskliga egenskap som är den absolut vitigaste är förmågan att äta precis allt. Som getterna gör. Och grisarna.

• Stargirl

Om maten inte passar blir de små erbjudna smörgås och frukt. Samma vid mellanmål. Men om barnet inte äter så kan dte vara ett sjukdomstecken.

*~Bugaboo RULES~*
  • Pasadena
    YoCheri skrev 2008-10-02 11:11:31 följande:
    Går inte att citera ditt inlägg men jag svarar ändå

När jag gick på dagis skulle man äta upp allt man fick och jag minns så väl den där känslan att sitta med maten där och försöka men inte kunna. Jag kan ännu idag inte äta ananas och har väldigt svårt för kött också. Sånt som man var tvungen att äta på dagis. URK!

Självklart ska man testa allt om det går. Vi lagar allt möjligt hemma och hon får äta samma som vi men märker vi att något inte alls är poppis så undviker vi den maten till henne och kanske testar längre fram. Smak kan ju förändras som sagt men jag skulle aldrig aldrig aldrig tvinga henne att gå hungrig bara för ATT hon inte åt upp maten vi serverade. Då får hon något annat att äta sig mätt på, ett ägg eller nåt sånt.
  • Stargirl

Tillägg: Det har hänt en gång att dottern inte åt maten. Då var det flera barn som matvägrade så då tog fröknarna fram mackor, frukt och morots stavar

*~Bugaboo RULES~*
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:12:42 följande:
    Jag menar att det är därför man inte ska äta sig mätt på macka. Utan kompletera med fil/yoghurt/gröt till frukost.
    Jag ser inga problem med att äta sig mätt på macka med ost eller leverpastej på. Alla gillar inte fil eller gröt till frukost.
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...