• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • Pasadena
    Bonanza skrev 2008-10-03 09:02:24 följande:
    Svälter ihjäl nej. Men det finns barn som äter så lite att de går ner i vikt, är trötta och sover, är gnälliga hela tiden. Särskilt om man kör benhårt med "ät det vi serverar, annars ingenting".Jag undrar förresten hur ni gör, ni som säger att barn måste smaka på allt? Om de vägrar då? Tvingar ni upp deras käkar och stoppar in maten? Låter ni dem sitta med maten i flera dygn tills de kapitulerar? Hur gör ni?
    Ja fyfan! Så gjorde de på dagis där jag gick så jag mår illa än idag bara jag ser ananas och kött.
  • Jennie med ie

Vi tvingar inget barn att smaka på allt, vi tvingar inte i dem mat ö h t. Men vi fixar inte annat till de som inte äter det som serveras så länge det inte är medicinskt motiverat med klara direktiv eller med vissa individuella undantag (baserat på ålder och barnet som sådant). Utan varje måltid innehåller flera olika delar så att sannolikheten att barnet kan/vill äta når av det är hög, och måltiderna såpass varierade att sannolikheten att de vägrar flera dagar i rad är liten. Skulle man ge barnet t ex smörgås eller nåt annat för att h*n vägrar äta den mat som serveras så lär de sig snart knepet.....

• uniMog
    studentbruttan29 skrev 2008-10-02 21:28:25 följande:
    finns inga barn som svultit ihjäl frivilligt. Så enkelt är det.
    Nej men det finns barn som ätit så lite att de till slut fått läggas in. Och det är ju ett bra alternativ *ironi*
    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Mizzz

Jennie med ie skrev 2008-10-03 13:00:13 följande:

Skulle man ge barnet t ex smörgås eller nåt annat för att h*n vägrar äta den mat som serveras så lär de sig snart knepet.....
    Ja, om man ger det direkt. Men väntar man nån timme eller två, till tex tiden för mellanmål, och då ger lite extra så lär de knappas "lära" sig det...

Fast å andra sidan, om jag inte tycker om något så äter jag något annat, tex en macka. Vad är det för fel med att lära sig det?
  • The Bumblebee

På barnens dagis så är filosofin är att barnen ska smaka. Men jag tror inte att de gör nån stor affär om barnet inte vill. De serverar ingen särskild mat. Fast det var faktiskt tal om att min ena son skulle slippa potatismos när det serverades, eftersom han inte alls klarade av att äta det. Personalen sa att det inte skulle vara nåt besvär att koka 2 potatisar istället... Nu började han dock gilla mos efter ett halvår.

Äter inte barnen maten så får de äta smörgås, de måste ju få nånting i magen. Den här förskolan har inga problem med att barnen (utstuderat) låter bli att äta en massa olika maträtter - bara för att få äta sig mätt på mackor. Konstigt att det automatiskt skulle bli så på andra ställen... Måste fråga om detta idag när jag hämtar Räcka ut tungan så jag inte skriver nåt som inte alls stämmer. Jag återkommer!

När min yngsta somnat i lunchen (vilket har hänt mååånga ggr.) så har han ätit en massa till mellanmål istället. Jag skulle dock önska att personalen hade mer tid för barnen och kunde servera honom lunch tidigare (vilket de gjorde förra hösten då det var mycket färre barn på dagiset...). Men det funkar inte nu.

Jennie med ie skrev 2008-10-03 13:00:13 följande:
    Vi tvingar inget barn att smaka på allt, vi tvingar inte i dem mat ö h t. Men vi fixar inte annat till de som inte äter det som serveras så länge det inte är medicinskt motiverat med klara direktiv eller med vissa individuella undantag (baserat på ålder och barnet som sådant). Utan varje måltid innehåller flera olika delar så att sannolikheten att barnet kan/vill äta når av det är hög, och måltiderna såpass varierade att sannolikheten att de vägrar flera dagar i rad är liten. Skulle man ge barnet t ex smörgås eller nåt annat för att h*n vägrar äta den mat som serveras så lär de sig snart knepet.....
    Serveras det inte bröd till maten alls? Jag trodde att det var en del av måltiden - såsom det är uträknat näringsmässigt liksom...
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Jennie med ie
    Mizzz skrev 2008-10-03 13:08:50 följande:
    Ja, om man ger det direkt. Men väntar man nån timme eller två, till tex tiden för mellanmål, och då ger lite extra så lär de knappas "lära" sig det...Fast å andra sidan, om jag inte tycker om något så äter jag något annat, tex en macka. Vad är det för fel med att lära sig det?
    Felet med att lära sig det i förskolan t ex är att det är omöjligt och orimligt att varje barn ska kunna bestämma vad som ska serveras. Det kanske är en macka den ena vill ha, en frukt den andra vill ha, köttbullar den tredje vill ha o s v. Just eftersom smak och tycka är olika ska dock matsedeln vara varierad och måltiderna gärna innehålla flera olika delar.

Som vuxen har man också dels en möjlighet att själv påverka och välja på ett annat sätt i o m att man själv kan göra maten, och dels kan man göra en avvägning som inte barn kan. Jag tror att få vuxna skulle sätta i system att förvänta sig nåt annat än övriga (undantaget givetvis hänsyn för allergier o s v) medans ett barn mycket väl kan göra det.
  • Jennie med ie
    The Bumblebee skrev 2008-10-03 13:12:10 följande:
     Serveras det inte bröd till maten alls? Jag trodde att det var en del av måltiden - såsom det är uträknat näringsmässigt liksom...
    Till vissa rätter, t ex soppa, gör det det. Men inte som regel. Bröd behövs knappast för att göra måltiden näringsmässigt riktig. Maten på den förskola jag nu jobbar lämnar en del att önska, jag är inte helt nöjd med den, men det är inte frånvaron av bröd som är felet...
  • Jennie med ie
    The Bumblebee skrev 2008-10-03 13:12:10 följande:
    Äter inte barnen maten så får de äta smörgås, de måste ju få nånting i magen. Den här förskolan har inga problem med att barnen (utstuderat) låter bli att äta en massa olika maträtter - bara för att få äta sig mätt på mackor. Konstigt att det automatiskt skulle bli så på andra ställen...
    Inte automatiskt, men det finns en klar risk/sannolikhet.
    Kanske ska jag vända på det och skriva "På mina förskolor har vi aldrig haft problem med att barnen varken äter lunch eller mellanmål, konstigt att det är så på andra ställen" ?
  • Maijlo

Nu har jag och min man pratat med förskolan och det känns väldigt bra. Jag är nöjd med hur de resonerar, (att försöka ge henne det som bjuds och i annat fall tillbehören och i sista hand filmjölk). Jag gissar att hon är inne i någon slags period. Personalen på förskolan gör allt de kan för att hon ska äta, även med diverse tjuvknep som att mata från sina tallrikar!

Tack för det stor gensvaret i tråden! Det har varit intressnat att läsa alla åsikter.

• Maggiepuh

Min son åt inget till lunch idag på dagis, det serverades ungspankaka och han vägrar alla sorters pankaka. vägrade smaka, han fick en extra macka till mellis och åt som en häst när vi kom hem.

• The Bumblebee
    Jennie med ie skrev 2008-10-03 15:30:57 följande:
    Inte automatiskt, men det finns en klar risk/sannolikhet.Kanske ska jag vända på det och skriva "På mina förskolor har vi aldrig haft problem med att barnen varken äter lunch eller mellanmål, konstigt att det är så på andra ställen" ?
    Om du menar just att barnen dissar både lunch och mellanmål, så tror jag att det är ganska ovanligt oxå. Men OM det händer så tycker jag inte att man kan låta barnet vara helt utan mat.

Däremot att barnen ogillar maten nån dag, tror jag är rätt vanligt. Det måste du ju ha varit med om - om du jobbar på förskola.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Jennie med ie
    The Bumblebee skrev 2008-10-03 18:37:17 följande:
    Om du menar just att barnen dissar både lunch och mellanmål, så tror jag att det är ganska ovanligt oxå. Men OM det händer så tycker jag inte att man kan låta barnet vara helt utan mat.Däremot att barnen ogillar maten nån dag, tror jag är rätt vanligt. Det måste du ju ha varit med om - om du jobbar på förskola.
    Jepp, som tidigare sagt ja....
  • Aussielotta

Min son på 22 månader är en sån kille som är totalt ointresserad av mat. Han är så himla intresserad av allt annat, så innan han började på dagis så har vi fått fjäska med honom med liten leksak vid bordet, annars gick det bara inte att få honom att gapa. Jag vet att det nog var helt fel taktik, men vad gör man när ens barn inte ens vill smaka?

Viggo är fortfarande mycket kräsen och äter inte vad som helst, trots att vi försöker med diverse olika rätter och grejer. Han äter välling innan vi går till dagis, bara för att ha grundat med nåt. Frukosten på dagis är mest en bonus, men han får väl i sig nån macka, sen har de inget fm-mellis och till lunch äter han nästan aldrig nånting. Sen äter han väl en macka eller två till mellis och sen här han kommer hem så får han middag kl 16 (lite senare om han ätit på dagis) och nån kvällsmacka och välling. På hans dagis serveras inga mackor som tillbehöver förutom när det är soppa (som han totalvägrar). Det är lite synd tycker jag att han får gå utan mat tills mellis vid 15-tiden...Det är många och långa timmar. Han är full av energi men ganska smal, tror han fortfarande väger knappt 12 kg, samma som vid 1 1/2 årskontrollen, så jag ser gärna att han går upp lite i vikt. Så mina måltider hemma är det lite mer fett i...

Som sagt, jag hade gärna velat att han fick i sig lite mer på lunchen, ibland äter han lite, men alltsom oftast ingenting. Inte ens mjölk till maten har de, utan det får de bara till mellanmålet....trist.

Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • Carro
    studentbruttan29 skrev 2008-10-02 21:28:25 följande:
    finns inga barn som svultit ihjäl frivilligt. Så enkelt är det.
    Du borde gå in och läsa lite i matvägrantråden och berätta det för dom mammor vars barn har sond/peg/knapp på magen eftersom dom vägrar att äta vanlig mat..
  • Carro
    Min son är en matvägrare och har varit det sedan "vanlig mat" introducerades..
    Ända sen han föddes så har han haft stora besvär med sin mage och magsmärtor och han insåg att om han inte åt vanlig mat så mildrades besvären iaf..

Han lever på sin välling och periodvis knappt det ens.
    Som tur är så tycker han iaf om att äta lite frukt/grönsaker/bröd/knäckebröd.

Detta fick vi informera Sams dagis om när han började och dom accepterar det.
    Sam erbjuds mat, han erbjuds hjälp med matning och till hans tillsynsfrökens glädje (hon tar hand om Sam till maten för att han ska känna sig trygg) så har han under ett par dagar faktiskt visat intresse för maten och ätit 2-3 skedar själv.

Sen till vilan så får han en flaska välling.
    Till mellanmål äter Sam kanske ett halvt knäckebröd och lite frukt.

Vi väntar på att få komma till ett ätteam bestående av dietister, kuratorer, logopeder och som hjälper matvägrande barn att börja äta..
    Både jag, Sams pappa och hans fröknar ser verkligen fram emot detta och hoppas självklart på att dom ska kunna hjälpa...

Vad jag vill ha sagt med mitt långa inlägg är att allt inte är svart eller vitt när det kommer till huruvida barn som inte vill äta maten på dagis ska behöva gå hungriga eller ej..
  • Alfridafrida

Vet inte när detta skrevs då datum
    ej står längre på äldre inlägg men jösses vad glad jag ör för att mitt barn INTE går på vissa pedagogers skola hör inne. 

jag blir både mörkrädd och förbannad över det jag läser. 

Hur ngn förälder trygg vill lämna sina barn hos er förundras jag över.
    Ni pratar om andras barn som
    om de vore skit och skräp. 
    De ska gå hungriga för att de är bortskämda?
    alltså?
    Jag hoppas dessa inlägg är från många år tillbaka när rutinerna såg värre ut men på vår fsk där får barnen både mackor och yoggi om de vägrar äta. 

för där förstår ni, där har lärarna empati för att barn är barn och att barn har olika behov. 

Jag hoppas att ni pedagoger som skriver så räligt som ni gör?inte arbetar med små barn idag. 

hua. 

• Maymom
    Alfridafrida skrev 2022-06-02 21:39:53 följande:

Vet inte när detta skrevs då datum
    ej står längre på äldre inlägg men jösses vad glad jag ör för att mitt barn INTE går på vissa pedagogers skola hör inne. 

jag blir både mörkrädd och förbannad över det jag läser. 

Hur ngn förälder trygg vill lämna sina barn hos er förundras jag över.
    Ni pratar om andras barn som
    om de vore skit och skräp. 
    De ska gå hungriga för att de är bortskämda?
    alltså?
    Jag hoppas dessa inlägg är från många år tillbaka när rutinerna såg värre ut men på vår fsk där får barnen både mackor och yoggi om de vägrar äta. 

för där förstår ni, där har lärarna empati för att barn är barn och att barn har olika behov. 

Jag hoppas att ni pedagoger som skriver så räligt som ni gör?inte arbetar med små barn idag. 

hua. 

Typ 2008... du kan se i de citerade meddelandena när originalet är ifrån. :)
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...