• Maijlo

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

Vad händer om ditt barn inte äter lunch på förskolan? Det händer nämligen att min dotter inte alls vill ha det som serveras. Det vore intressant att höra vad som händer på era förskolor i en sån situation. Idag hade hon varken ätit lunch eller mellanmål!! Gissa hur hon mådde när min man hämtade henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 21:08
    Jag vill tillägga att min dotter är ett år och några månader.

• Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:53:49 följande:
    finns oftast någon frukt eller grönsak som barn äter
    Men det är rätt stor skillnad på att bara äta tre äpplen på en dag, eller på att äta mackor. Mättnadsmässigt. Så ur barnens synvinkel är mackor bättre, trots denna fetmahysteri som nu florerar.
  • SchumiFerrari
    Bonanza skrev 2008-10-02 10:54:44 följande:
    Men det är rätt stor skillnad på att bara äta tre äpplen på en dag, eller på att äta mackor. Mättnadsmässigt. Så ur barnens synvinkel är mackor bättre, trots denna fetmahysteri som nu florerar.
    Jag anser att man lägger grunden för ett bra matbeteende när de är små. Nu är min son bara 7 månader men han kommer få äta det som serveras.
    *Älskade Noa*
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:57:39 följande:
    Jag anser att man lägger grunden för ett bra matbeteende när de är små. Nu är min son bara 7 månader men han kommer få äta det som serveras.
    Och om han inte tycker om mat? Bara grönsaker i en månad då?
  • SchumiFerrari
    Bonanza skrev 2008-10-02 10:59:10 följande:
    Och om han inte tycker om mat? Bara grönsaker i en månad då?
    han ÄLSKAR mat... Finns alltid någon maträtt som han gillar och då får jag väl se till att göra den lite oftare
    *Älskade Noa*
  • Bonanza
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:00:29 följande:
    han ÄLSKAR mat... Finns alltid någon maträtt som han gillar och då får jag väl se till att göra den lite oftare
    Tur för dig. Men nu trodde jag att vi pratade mer generellt? Om ett barn som matvägrar alltså inte ska få mackor/välling/pannkakor om det är det enda hen äter, utan bli förvisad till enbart grönsaker och frukt. Om hen nu skulle äta det.
  • UFS

Jag är ledsen, men om min son märkte att andra barn fick mackor om de inte gillade maten så skulle han ALLTID kräva macka. Fick han bestämma så levde han på macka 24/7!
    Och hur ska personalen hantera det? Säga till honom att han inte får macka för han KAN ju äta annan mat? Eller alltid servera honom macka? Det är skillnad på allergiker m.m. för de äter ju inte "mellanmål" till lunch.

• Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:00:29 följande:
    Men nu pratar vi om ett barn som går på dagis. De kan inte få en och samma rätt varje dag. Jag gjorde som du när jag var hemma, lagade ofta det jag visste att hon gillade men de kanske de inte kan göra på dagis. Då ÄR faktiskt macka bättre än en frukt/grönsak som mättar i typ 2 minuter.
  • UFS

Ska förtydliga att jag har sympati med de vars barn inte äter ordentligt och jag vill naturligtvis inte förstöra för dem. Men jag undrar vad som är den mest praktiska lösningen?

• SchumiFerrari
    Pasadena skrev 2008-10-02 11:05:40 följande:
    Men nu pratar vi om ett barn som går på dagis. De kan inte få en och samma rätt varje dag. Jag gjorde som du när jag var hemma, lagade ofta det jag visste att hon gillade men de kanske de inte kan göra på dagis. Då ÄR faktiskt macka bättre än en frukt/grönsak som mättar i typ 2 minuter.

och anledningen till att macka mättar är att det lägger sig som en tjock massa i magen..

Men nu har vi kommit väldigt OT.

Jag anser iaf inte att man ska låta barn äta sig mätta på mackor på förskolan

*Älskade Noa*
  • Vasen

Är bortskämd med barn som äter allt, och skulle de äta lite till lunch äter de mer till mellanmål, så problemet har inte uppstått. Men jag förstår inte riktigt varför man inte kan ha mackor som alternativ om det finns barn som inte äter maten? Det finns vegetarianer, muslimer, mjölk-och glutenallergiker på sonens dagis så i stort sett vartannat barn äter olika rätter samma måltid. Verkar inte vara något problem där med barn som hellre äter det bordsgrannen äter.

Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...