Inlägg från: Pasadena |Visa alla inlägg
  • Pasadena

Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...

På vår förskola får de bröd till maten så de kan äta sig mätta på det istället om det så skulle vara.

Jag tycker inte alls att det är fel att barn får annan mat om det är något de inte gillar? Vad är så hemskt med det? Vi vuxna gillar inte heller alltid allting. Min dotter gillar tex inte potatis. Vi får väl se hur det blir längre fram, om hon lär sig äta det eller inte. Annars får vi säga till om det kanske går att ge något annat.

• Pasadena
    Maijlo skrev 2008-10-01 20:55:09 följande:
    Det är klart att man ska äta av de tillbehör som finns. Jag menar inte att man ska äta olika rätter allihop. Mitt inlägg blev lite för kort tidigare.Däremot tycker jag inte att man ska tvinga barn att äta sådant som de verkligen inte tycker om. Nu var jag tydligare va? Jag tycker att det är utmärkt att det finns skolmat.Men tycker ni att det är rimligt att en ettåring inte äter någonting förutom en frukt på en hel dag på förskolan?
    Jag håller med dig! Vad var det som serverades och som din dotter inte gillade?
  • Pasadena
    Tjollabolla skrev 2008-10-01 20:58:31 följande:
    Men vad ska vi göra då? Trycka i barnet mat? Vi KAN INTE ge just det barnet macka istället för mat, för då tar det bara några dagar innan alla andra barn oxå lärt sig det. Dom är inte dumma.Och nej, jag tycker abslut inte man ska tvinga barn att äta sånt dom inte tycker om. Men det finns ju alltid alternativ. Och frukt.
    Men förstår inte de andra barnen att just Pelle inte kan äta tex blodpudding och därför får gröt istället?
    På vår fsk är det ett par barn som är mjölk och äggallergiker och får ofta annan mat, inte sitter de andra och suktar efter deras mat? De har full förståelse för att de barnen inte kan äta vissa saker.
  • Pasadena
    Tjollabolla skrev 2008-10-01 21:16:17 följande:
    Men gröt? Ska vi stå och laga gröt för att maten inte passar barnen?! På förskolan där jag jobbar har vi vegatarianer, muslimer och svenska barn. Och allergiker. Alla äter olika mat. MEN det är ju mat, inte mackor. Passar inte maten får man ju alltid frukt efteråt.
    Gröten var ett exempel!!
    HUR svårt kan det vara att bre en macka istället om barnet klöls av maten som serveras?? Jag begriper det inte alls. Det är bara att lägga en påse med bröd och en smörbytta under matvagnen och vips brer du den på en halv sekund. Men det kanske är jobbigt det med?
  • Pasadena
    Lionda skrev 2008-10-01 22:15:44 följande:
    Man äter det som serveras. Det har jag lärt min son från början och här är det aldrig något gnäll om mat
    Din son kanske gillar all mat? Tur för honom!
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 09:45:53 följande:
    Om att äta sig mätt på mackor och inte mat.. det är mackor som är en av bovarna till att dagens barn är överviktigka... äter man macka till frukost, lunch och mellanmål och kanske till kvällsmat så äter ett barn mellan 8-12 mackor på en dag... det är mycket och inte nyttigt. Det räcker att de äter mackor till frukost och mellis på förskolan. Knäckis till lunchen om det nu promt vägrar maten
    Mackor är väl ändå bättre än ingenting? Vi snackar om barn som vägrar viss mat, inte barn som äter bra med mat OCH mackor från morgon till kväll. Det är de sistnämnda som i så fall ligger i riskzonen! Inga barn lever på en typ av föda resten av livet.
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:25:06 följande:
    Nä men det finns barn som nästan inte äter någon mat alls... då kan det bli MÅNGA dagar med mackor...
    Jag hade ändå valt det framför ett hungrigt barn. Jag vet själv hur det är att inte ha någon aptit och bara vilja ha en smörgås för att få i sig nåt. Barn tappar ofta aptitetn när de får tänder tex. Varför ska jag då tvinga mitt barn att äta det JAG har bestämt?
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:29:49 följande:
    Jag vet hur det är att inte ha aptit.. jag har levt utan det i snart 2 år och har en sambo som är likadan. Äter för att jag vet att man ska. Vet oxå att det inte hjälper att äta mackor utan det är bättre att peta i mig vanlig lagad mat
    Jo vi vuxna kan tänka rationellt, men barn kan ju inte riktigt det. Så då ser jag mackor som en bra lösning tills vidare.
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 10:37:11 följande:
    Det är just däför vi måste tänka rationellt åt dem. Förklara på ett sätt anpassat för deras ålder att de måste äta ordentligt
    Men om de inte gör det då? Som ts barn? Ska vi låta dem gå hungriga då? Låter inte särskilt rationellt tycker jag.
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:00:29 följande:
    han ÄLSKAR mat... Finns alltid någon maträtt som han gillar och då får jag väl se till att göra den lite oftare
    Men nu pratar vi om ett barn som går på dagis. De kan inte få en och samma rätt varje dag. Jag gjorde som du när jag var hemma, lagade ofta det jag visste att hon gillade men de kanske de inte kan göra på dagis. Då ÄR faktiskt macka bättre än en frukt/grönsak som mättar i typ 2 minuter.
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:07:58 följande:
    och anledningen till att macka mättar är att det lägger sig som en tjock massa i magen.. Men nu har vi kommit väldigt OT. Jag anser iaf inte att man ska låta barn äta sig mätta på mackor på förskolan
    Tjock massa i magen.. Ja det låter ju för hemskt. Vi ska genast sluta med det till frukost och bara äta en paprika eller vindruva
    Tycker inte heller att mackor är att föredra som mat men bättre det än att förbjuda barnet att äta något annat än det som bjuds till lunch just den dagen.
  • Pasadena
    YoCheri skrev 2008-10-02 11:11:31 följande:
    Går inte att citera ditt inlägg men jag svarar ändå

När jag gick på dagis skulle man äta upp allt man fick och jag minns så väl den där känslan att sitta med maten där och försöka men inte kunna. Jag kan ännu idag inte äta ananas och har väldigt svårt för kött också. Sånt som man var tvungen att äta på dagis. URK!

Självklart ska man testa allt om det går. Vi lagar allt möjligt hemma och hon får äta samma som vi men märker vi att något inte alls är poppis så undviker vi den maten till henne och kanske testar längre fram. Smak kan ju förändras som sagt men jag skulle aldrig aldrig aldrig tvinga henne att gå hungrig bara för ATT hon inte åt upp maten vi serverade. Då får hon något annat att äta sig mätt på, ett ägg eller nåt sånt.
  • Pasadena
    SchumiFerrari skrev 2008-10-02 11:12:42 följande:
    Jag menar att det är därför man inte ska äta sig mätt på macka. Utan kompletera med fil/yoghurt/gröt till frukost.
    Jag ser inga problem med att äta sig mätt på macka med ost eller leverpastej på. Alla gillar inte fil eller gröt till frukost.
  • Pasadena
    Tate skrev 2008-10-02 11:22:16 följande:
    På mina barns dagis får de mackor. Men man måste smaka på maten först - även om man bara smakar på riset. Lustigt nog har de inget problem med att ungarna därmed matvägrar och kräver mackor istället. Tvärtom har mina barn ätit saker på dagis som de aldrig ätit hemma. Antagligen har fröknarna magiska krafter. För det kan ju inte vara så att barn faktiskt kan uppmuntras till att prova nya saker utan att man hotar dem med att de får svälta annars. Och det är ju inte alls så att att barn i grupp gärna gör som de andra barnen gör. Inte heller fungerar fröknarna som bra föredömen och visar att maten är god, och uppmuntrar barnen.Nä, så är det absolut inte. För alla vet ju att det enda sättet att lära sig uppskatta god mat är under tvång och hot. Och dessutom vet vi ju att den mänskliga egenskap som är den absolut vitigaste är förmågan att äta precis allt. Som getterna gör. Och grisarna.
    Gud vilket bra inlägg!! Håller med till 150%!!!
  • Pasadena
    Bonanza skrev 2008-10-03 09:02:24 följande:
    Svälter ihjäl nej. Men det finns barn som äter så lite att de går ner i vikt, är trötta och sover, är gnälliga hela tiden. Särskilt om man kör benhårt med "ät det vi serverar, annars ingenting".Jag undrar förresten hur ni gör, ni som säger att barn måste smaka på allt? Om de vägrar då? Tvingar ni upp deras käkar och stoppar in maten? Låter ni dem sitta med maten i flera dygn tills de kapitulerar? Hur gör ni?
    Ja fyfan! Så gjorde de på dagis där jag gick så jag mår illa än idag bara jag ser ananas och kött.
Svar på tråden Om ditt barn inte äter lunch på förskolan...